c_300_250_16777215_10_images_photo_2024-09-23_21-14-06.jpg

 

ترکمن سسی - معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در ختان خشک و نیمه شکسته در جنگلها و پارک ها همواره برای مردم خطر ساز بوده و در کمین جان آنها هستند.


به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار؛جهانبخش صادقیان در تور رسانه ای بازدید از درختان خطر ساز پارک جنگلی کردکوی که با همکاری اداره کل منابع طبیعی و موسسه بازار کسب و کار در راستای جشنواره برنامه آسیب های اجتماعی برگزار می شود، اظهار کرد: گلستان یکی از استانهای پیشرو در جنگلکاری است و از سال 96 بهره برداری از جنگل متوقف شد و دولت اجازه نمیدهد که حتی برخی درختان برای رشد گونه های جدید نیز قطع شوند.
مهین نورافروز – اجرای نشانه گذاری درختان خطر ساز برای پیشگیری از مصدومیت و یا کشته شدن مردم در جنگلها و پارک های جنگلی یکی از برنامه های منابع طبیعی و آبخیزداری است که سال ها است در دستور کار قرار گرفته است.


معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در ختان خشک و نیمه شکسته در جنگلها و پارک ها همواره برای مردم خطر ساز بوده و در کمین جان آنها هستند.
به گزارش بازار کسب و کار جهانبخش صادقیان در تور رسانه ای بازدید از درختان خطر ساز پارک جنگلی کردکوی که با همکاری اداره کل منابع طبیعی و موسسه بازار کسب و کار در راستای جشنواره برنامه آسیب های اجتماعی برگزار می شود، اظهار کرد: گلستان یکی از استانهای پیشرو در جنگلکاری است و از سال ۹۶ بهره برداری از جنگل متوقف شد و دولت اجازه نمیدهد که حتی برخی درختان برای رشد گونه های جدید نیز قطع شوند.


وی افزود: با اجرای جمع آوری درختان خطرساز، علاوه بر ممانعت خسارت جانی به طبیعت گردان، جلوی قاچاق درختان افتاده نیز گرفته خواهد شد.
صادقیان اظهار کرد: اثرات تغییرات اقلیمی، تنش خشکسالی و افزایش شدید گرما و تابش شدید خورشید، حضور طبیعت‌گردان و بازدیدکنندگان بیش از ظرفیت، عامل خسارت زیاد به عرصه و پوشش گیاهی پارک‌ها جنگلی است.
وی گفت: طی سال‌های اخیر به دلیل طغیان آفات و بیماری‌ها و ضعف فیزیولوژیک گیاه، تعداد درختان سرپا خشک و خطرساز در پارک‌های جنگلی رو به افزایش است و احتمال سقوط این درختان و بروز خطرات جانی و مالی در پارک‌ها و سایرعرصه های جنگلی وجود دارد.
صادقیان ادامه داد: برای جلوگیری از خسارات جانی و مالی، نصب علائم هشدار دهنده بر تنه و پیرامون درختان مذکور پیش بینی شده تا مسافران و گردشگران از استراحت و اتراق در زیر این درختان پرهیز کنند.


وی عنوان کرد که مسافران و گردشگران با دیدن علایم درخت خطرساز از اطراق و برپایی چادر و توقف خودرو پیرامون این درختان به ویژه در شرایط نامساعد بودن جوی پرهیز کنند.
صادقیان افزود: با توجه به اینکه بسیاری از مردم اطلاعات زیادی از طرح شناسایی و جمع آوری درختان خطر ساز ندارند و لذا به اشتباه به هنگام خرد کردن چوب های درختان خطر ساز که بخش زیادی از این درختان به دلیل تند باد و یا باران های شدید خم شده و یا شکسته شده اند ، آن را دست اندازی به جنگل عنوان کرده و با انشار تصاویر در فضای مجازی مردم را نیز دچار شبه می کنند.


وجود بیش از ۸ هزار هکتار عرصه جنگلی در گلستان

درختی بی‌دلیل قطع نمی‌شود

رییس اداره فنی و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم در این بازدید گفت: باید به گونه ای عمل کنیم که ساختار جنگل را حفظ کنیم.
بهرام رستاقی افزود: نهال هایی که در جنگل رشد کردن نیاز به عملیات تنک کردن جنگل است تا نهال های جوان بتوانند رشد کنند.
وی افزود: عملیات تنک کردن به معنی خارج کردن چوب از جنگل نیست و برای رشد این نهال ها نیازمند خارج کردن و تنک کردن درختان خشک و به اصلاح خطر ساز است و چنانچه دستمان برای این کار بسته باشد گونه های پهن برگ ما از بین میرود.
رستاقی افزود: از سوی دیگر چنانچه فردی در جنگل به دلیل وجود درختان خطر ساز آسیب ببیند اداره کل منابع طبیعی باید به دستگاه های پرسش کننده از جمله دستگاه قضا پاسخگو باشند.
وی گفت: در این استان هشت هزار و ۱۰۰ هکتار از عرصه های جنگلی در قالب پارک‌ وجود دارد که استانی‌ها و مسافران می‌توانند از طبیعت آن استفاده می‌کنند.
رستاقی بیان کرد: کوبیدگی خاک‌های جنگلی طی سنوات گذشته به دلیل استفاده از پارک‌ها باعث کاهش تبادل هوا شده و از طرف دیگر، تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌های سالانه، باعث ضعف فیزولوژیکی درخت شده که این امر درخت را در برابر آفات و بیماری‌ها آسیب پذیر کرد و وجود این علایم در پارک‌ها به صورت درختان سرپاخشک و خطر ساز دیده می‌شود.
وی گفت: با هدف جلوگیری از گسترش برخی بیماری‌ها (مانند زغالی بلوط) و آتش ‌سوزیاحتمالی و ممانعت از خسارات جانی و مالی به گردشگران، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان پس از درخواست دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط و طی مراحل اداری نسبت به نشانه‌گذاری و خروج درختان در پارک‌ها، اقدام می‌کند.
به گفته رستاقی با اجرای جمع آوری درختان خطرساز، علاوه بر ممانعت خسارت جانی به طبیعت گردان، جلوی قاچاق درختان افتاده نیز گرفته خواهد شد.
وی با بیان اینکه رسانه ها نقش مهمی در اطلاع رسانی برای افکار عمومی در رابطه با نشانه گذاری درختان خطر ساز دارند، اظهار کرد: بسیاری از مردم به هنگام دیدن درختان خشک و شکسته شده که علامت گذاری شده اند و یا از جنگل خارج می شوند به اشتباه تصور می کنند که منابع طبیعی در حال قطع درختان و فروختن آنها است که در بسیاری موارد انتشار این تصاویر موجب ناراحتی مردم شده و مشکلات زیادی را برای مسئولان این بخش بوجود می آورد.


مصوبه ای با یک بام و دو هوا
دیماه سال ۱۴۰۱ مصوبه ای با امضای عباسعلی نوبخت ، رییس سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور- به ادارات کل منابع طبیعی استان‌های شمالی با هدف بازگشایی و مرمت جاده‌های جنگلی، مبنی بر جمع‌آوری درختان افتاده در داخل و حریم مسیل‌ها، دستور شناسایی و نشانه‌گذاری درختان ریشه‌کن، شکسته و افتاده تجمعی و مزاحم مسیر طرفین جاده‌های جنگلی در شمال کشور ابلاغ شد که این مصوبه انتقادات بسیاری همراه داشت.
در ختان خطر ساز به دلیل پوکی داخلی و یا افتادگی و شل شدگی ریشه به راحتی و در هر زمانی امکان سقوط دارند که این مساله تا کنون قربانیان زیادی نیز داشته است.
نوبخت در همان زمان عنوان کرد که برخی درختان تحت عنوان درختان شکسته و افتاده هستند که بر اساس برنامه ششم توسعه تا زمانی که طرح جایگزین یا مدیریت پایدار جنگل‌ برای جنگل‌های شمال آماده نشود نمی‌توانیم آن‌ها را برداشت و از جنگل خارج کنیم اما دستگاه‌های نظارتی به این قضیه ورود کردند تا به نوعی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را به عنوان ترک فعل زیر سوال ببرند که این درختان باید با توجه به مسائل تحریم و مسائلی که وجود دارد از عرصه‌های جنگلی خارج شوند.
وی عنوان کرد به علت بروز برخی مشکلات شورای عالی جنگل و معاونت امور جنگل سازمان منبع طبیعی و آبخیزداری کشور پس از برگزاری جلسات متعدد اعلام کردند که درختان شکسته و افتاده، تنها درصورتی می‌توانند از عرصه‌های جنگلی خارج شوند که خسارتی به طبیعت وارد نکنند.


کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی معتقدند که اجرای درست طرح تنفس جنگل برای نتیجه گیری موثر، نیازمند ایستادگی سفت و سخت دستگاههای اجرایی دخیل در برابر فشارهای سودجویانه است و برای اجرایی کردن تبصره جمع آوری درختان افتاده ، مقدمات فنی مورد نیاز باید ابتدا مشخص و به صورت شفاف در باره آنها به مردم اطلاع رسانی شود.
به اعتقاد این کارشناسان، یکی از پیش نیازهای اجرای تبصره قانونی جمع آوری درختان افتاده، ارزیابی میدانی و علمی از میزان درختان افتاده و خشک در داخل جنگل به صورت شفاف و قابل نظارت است تا بار اضافه تر از ظرفیت اکولوژیک جنگل مشخص و تنها بخش اضافی جمع آوری شود.
وضع مقررات سختگیرانه و مکانیسم انتخاب پیمانکار برای این منظور و چگونگی اعمال نظارت بر آنها نیز نکته دیگری است که کارشناسان بر آن تاکید دارند و معتقدند در نبود چنین مکانیسمی، بار دیگر جنگل های هیرکانی شمال کشور به شکل ویرانگرتری مورد هجوم جنگل خواران قرار خواهد گرفت.

نویسنده: مهین نورافروز

منبع: بازار کسب کار آنلاین

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر