c_300_250_16777215_10_images_85055.jpg

 


ترکمن سسی - امام جمعه قازان قایه مسئولیت علمای جوان در حفظ ارزش های اسلامی را غیر قابل انکار خواند.


 به گزارش ترکمن سسی، ناصر آخوند قزل علمای فارغ التحصیل شده را ادامه دهنده راه بزرگان اسلام در جامعه دانست و گفت: در گذشته طلاب حوزه های علمیه امکانات اندکی برای یادگیری داشته و سختی های پیش بینی نشده ای از جمله کمبود ارتزاق، شیوع بیماری های واگیر دار، تغییر سیاست های نظام های وقت را در این راه متحمل شدند. در دوره ای طولانی که کمونیسم هدف خود را در بستن مدارس بزرگ دینی و به بند کشیدن اهل علم گذاشته بود، طلاب به هر طریقی که امکان پذیر بود رنج سفر و سال ها دوری از خانه را به جان خریده و بزرگانی همچون "عبدالقادر گیلانی" به جامعه معرفی شدند. گیلانی نیز روزی یک طلبه جوان و ناشناخته بود، اما در مسیری حرکت کرد که نامش در تاریخ اسلام جاودانه شود.
آخوند قزل دین و امنیت را بزرگترین نعمت در عصر حاضر خواند و افزود: کمونیسم باعث شد تا اسلام جایگاهش را در ممالکی که روزی بعنوان مهد علم و مرکز حکومت اسلامی شناخته می شدند از دست بدهد، اما خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مراکز علمیه کشور یکی پس از دیگری وسعت یافته و علمای صاحب سبک و مفسرین خوش نامی را به جامعه معرفی کردند.
گرچه پایان هر سختی آسانی است و تلاش ها سرانجام روزی به ثمر می نشینند، اما امروز که امکانات فراهم و مملکت اسلامی ما از وجود علمای دین به غنا رسیده است، وظیفه داریم در هر شغل و منصبی که فعالیت می کنیم ادامه دهنده راه نبی مکرم اسلام باشیم، زیرا همه این شکوه و عظمت ماحاصل تلاش هایی است که آن حضرت و صحابه رضی الله عنهم در دوران خود و زمانی که حتی مرکب برای نوشتن به اندازه کافی نبود، امانت ارزشمند را به نسل های بعدی انتقال دادند.
امام جمعه قازانقایه جشن فارغ التحصیلی را از سنت های حسنه در دین اسلام خواند و یادآور شد: علم برای این نیست که ما آن را در سینه خود محفوظ نگه داریم. یک عالم بیش از یک دهه درس نمی خواند تا بزرگ منشی را تنها به فرزندان خود بیاموزد، بلکه باید از داشته های موجود مانند محیط مساجد بهترین استفاده را کرده و  شعبه های تعلیم با ابعاد کوچکی را در محلات فعال نمایند. علی رغم فارغ التحصیل شدن سالانه تعداد زیادی از جوانان می بینیم که در کیفیت ترکیب جماعت مساجد تغییری حاصل نشده و برگزاری نمازهای جماعت روند رضایت بخشی را دنبال نمی کنند.
وقت یک نعمت دست نیافتنی است و ما هنوز به درک واقعی معنای آن پی نبرده ایم. همه افتخار یک عالم اهل سنت این نباشد که فرزندش را حوزوی کند. به این قانع نباشیم که یکی از اولادمان در دارالحفظ تعلیم می بیند، بلکه اصلی ترین رسالت تک تک مردم کار روی فرهنگ برگزاری نماز جماعت در مسجد است. ساده ترین کاری که در طول شبانه روز کمترین وقت را از ما می گیرند.
آخوند قزل تاکید ورزید: جدا از مشکلاتی که جامعه با آنها درگیر است از یاد نبریم که در دو دهه پیش برخی از همین امکانات جزو آرزوهای دست نیافتنی به حساب می آمدند. مردم به علما احترام خاصی قائل هستند و صدر مجالس را برای آنها می دانند. با این حال بنده معتقدم که جایگاه علما با مردم و در میان آنها است. نبی مکرم اسلام هرگز در مکانی ننشست که مردم از آن دور باشند. صف برای خواندن نماز است، اما در غیر آن دین با حلقه به تقویت می رسد. علی رغم باز بودن درهای حوزه های علمیه و مکاتب، هنوز با ارتباط  تنگاتنگ فاصله داریم. مردم علما را به خودشان واگذار نکنند.
این عالم اهل سنت ترکمن یادآور شد: با چند جلد قرآن هم می توان نشست های یادگیری قرآن کریم را برگزار کرد. یادگیری قرآن کریم را برای مردم سخت نگیریم، زیرا توانمندی اشخاص با یکدیگر متفاوت است. الزامی وجود ندارد که شخص قرآن را حتما با صوت بخواند و همچنین تکلیف نکنیم که قرآن را باید حفظ کند. جلسات قرآن کریم را برای عموم برگزار کنیم و سعی ما بر این باشد که خود افراد حاضر در جمع داوطلب خواندن قرآن شوند. مسلما برگزاری جلسات قرآنی و احکام در فضای صمیمی می تواند علاقه شرکت کنندگان را دو چندان کرده و تمایل جمع را برای حضور در جلسلت بعدی را افزایش می دهد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر