c_300_250_16777215_10_images_21677.jpg

 



ترکمن سسی - عبدالرسول جوادی بالاجاده - شنیده های سیاسی در غرب استان، از آغاز روند شکل گیری حلقه های انتخاباتی مجلس دوازدهم حکایت دارد.


بر اساس این شنیده ها، بیش از ۵۰ کاندیدا برای کسب کرسی بهارستان در انتخابات مجلس دوازدهم در این حوزه رقابت خواهند داشت.

انتخابات آینده، همانند ادوار گذشته دارای یک شور و حال سیاسی است. جریان‌های ریشه دار اصلاح طلب و اصولگرا در کنار جریان‌های به اصطلاح مستقل و نوظهور در پی یارگیری های سیاسی هستند و محافل عمومی و خصوصی با حضور کاندیدها در جهت معرفی برنامه ها و مباحث منطقه ای رنگ و لعاب دیگری بخود می گیرد.

وجود اقوام ترکمن و فارس در غرب استان مهمترین حلقه رقابتی را شکل می‌دهد تا جاییکه رقابتها بسیار نزدیک و سبقت ترکمن ها در دوره های اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی به لحاظ انبوهی جمعیت و وحدت و انسجام در این میدان سیاسی بیشتر دیده شده است .

دومین حلقه رقابتی منبعث از جریان‌های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا است که ریشه ای عمیق در رقابت های انتخاباتی دارند و در هر دوره رقابت مویرگی را با هم تجربه می کنند.

نکته حایز اهمیت آن است که این جریان‌ها دو رقابت هم زمان دارند. یکی رقابت جریان های رقیب سیاسی و دومی و مهمتر رقابت انتخاباتی قومیتی بین ترکمن و فارس زبانان رقابتی پررنگ تر را به نمایش می‌گذارند.

ترکمن ها با فراوانی کاندیداها در مثلث وحدت قومی قرار می‌گیرند و با انسجام قومی در فرآیند انتخاب به یک یا دو رقیب رقابتی نفس گیر با جریان‌های سیاسی چپ و راست در شهرستانهای  فارس زبان در کارزار انتخاباتی میدان داری دارند و بر حسب تاریخ ادوار گذشته پیروز میدان بودند. در مقابل فارس زبانها هم با دو جریان سیاسی رقابتی جریانی و قومی را به نمایش می گذارند.

در رقابت انتخابات مجلس دوازدهم نیز همین روند سنتی ادامه دارد و جریان‌های قومی و حزبی در حوزه غرب در حال حاضر به یارگیری مشغول اند.

نام هاي بسیاری از سیاسیون جریان‌های چپ و راست و نوظهوران سیاسی در این دوره به چشم می آید. ایری نماینده فعلی شتاب رقابتی بیشتری گرفته و با سرکشی از روستاها و شهرستانهای حوزه انتخابیه در صدد تحقق شعارها و وعده ها و وعیدهای انتخاباتی گذشته و بیان عملکرد و اقدامات و نقش مجلس یازدهم در توسعه و پیشرفت، به صورت چند منظوره فعالیت دارد.

در عین حال یاران دیروز ایری در انتخابات مجلس یازدهم خود را هم عرض و رقیب عبدالجلال ایری دیدند و پای در مسیر رقابت می گذارند و گمیشان ، بندرترکمن و سیمین شهر هر یک به سهم سیاسی خود کاندیدهایی را برای مجلس دوازدهم معرفی و در صدد معرفی و رقابت می باشند.

بابایی، نظری مهر ، جمالی ، میرکریمی ،حجازی، حسینی، محمد مازندرانی و سایرین هم با دغدغه های" توسعه و پیشرفت غرب استان"  رقابتی نزدیک دارند و در این میدان بابایی ، میرکریمی ، جمالی و نظری مهر نامی پر آوازه تر از دیگران دارند و شنیده ها حکایت از تشکیل جلسات حزبی، جریانی با افراد ذی نفوذ اجتماعی و حتی حلقه های تنگ تر در نشست های خانوادگی و دوستانه دارند.

محمد مازندرانی از یاران جریان حاج رحمت جلالی نیز با نگاه رشد و پیشرفت غرب استان و دغدغه های جامعه و مطالبه گری های غرب استان چهره نوظهور این دوره از انتخابات از کردکوی است که زمزمه های حضورش در این دوره از رقابت های انتخاباتی بگوش می‌رسد.

از سویی نشست های مختلف سیاسی کاندیداها با هم برای ارزیابی از میزان محبوبيت و اقبال عمومی و انسجام در مراحل پایانی انتخابات هم به گوش میرسد.

آنچه که مسلم است مردم غرب استان گلستان، مطالبه گری های بسیار دارند و در برابر توسعه و پیشرفت شهرستانها و روستاهای هم عرض در سایر نقاط کشور منطقه را عقب مانده تر می‌دانند و در تلاشند تا دغدغه مندی برای تحقق مطالبات توسعه ای منطقه را بدور از همه تنش ها و کنش های جریان های سیاسی بیابند و داروی شفابخش منطقه را انسجام ملی همه گروهها و جریان‌ها و  قومیت ها برای یک هدف مهم " توسعه و پیشرفت " و مهمتر از آن "نگاه عدالت محور در تحقق توسعه و پیشرفت برای کل حوزه انتخابیه "بر اساس قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود منطقه می دانند.

شعار و آرزویی که در ادوار مجلس محقق نشد و همچنان غبار محرومیت غرب استان از نگاه توسعه و پیشرفت، اشتغال و ورود صنایع بزرگ و تبدیلی و فعال سازی واقعی کارگاه های شهرک‌های صنعتی و استفاده بهینه از مواهب الهی در دریا ،جنگل، صحرا ،گردشگری و بویژه کشاورزی و دامپروری و آبزیان دریایی در اختیار را در آسمان منطقه تیره و تار می بیند و هر بار امیدوارتر از گذشته برای عدالت و نگاه محرومیت زدایی و توسعه یافتگی اعتماد سازی می‌کنند.

امید و انتظار است کاندیداهای این دوره از انتخابات، مطالبات به حق مردم غرب گلستان را شناسایی، ظرفیت سازی و در صورت کسب کرسی مجلس در تحقق آن به دور از هرگونه جریان بینی و قومی نگری تلاش و اهتمام ورزند.

یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده فعال رسانه ای گلستان

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر