c_300_250_16777215_10_images_65436.jpg

تركمن سسي - معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: مقوله کتاب و کتابخوانی یک مقوله گسترده ای است که همه دستگاه های اجرایی استان، نهادهای دولتی، ngo ها و سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی باید تلاش کنند.


به گزارش تركمن سسي ، قدرت دائمی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: مقوله کتاب و کتابخوانی یک مقوله گسترده ای است که همه دستگاه های اجرایی استان، نهادهای دولتی، ngo ها و سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی باید تلاش کنند.
 
وی با بیان اینکه مقوله کتابخوانی باید با تلاش همه آحاد کشور تبدیل به یک نیاز و فرهنگ عمومی شود، افزود: دستگاه هایی همچون آموزش و پرورش که با جمع و قشر عظیم دانش آموزان سرو کار دارند باید در راستای بسترسازی برای احساس نیاز به کتابخوانی دانش آموزان را ترغیب کنند تا به غیر از کتاب های درسی کتاب های غیر درسی را هم مطالعه کنند.
 
دائمی تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان بهزیستی نیز باید در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند. مهدکودک ها هم می توانند در بحث کتابخوانی کمک کنند. دانشگاه ها و همه اقشار و حتی دستگاه های غیرمرتبط و دستگاه هایی که صرفا کار فرهنگی انجام نمی دهند می توانند در این زمینه موثر باشند.
 
نیاز به مطالعه باید به نیاز عمومی تبدیل شود
وی با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی و نیاز به مطالعه باید به نیاز عمومی تبدیل شود، اظهارداشت: ما تا وقتی نیاز به چیزی نداشته باشیم به سمت کتابخوانی نمی رویم. همه اقشار باید در زمینه شغلی خودش تلاش کند.
 
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان اضافه کرد: نهاد کتابخانه های عمومی ضمن مسئولیت داشتن در امر مطالعه مفید و تلاش در فراهم کردن فضاها و کتاب های مورد نیاز جامعه، باید از طریق مسابقه های کتابخوانی و نشرهایی تلاش کنند که مردم انگیزه بیشتری داشته باشند.
 
وزارت ارشاد یکی از متولیان کتابخوانی است
وی با بیان اینکه یکی از متولیان کتابخوانی وزارت ارشاد است، گفت: برپایی نمایشگاه کتاب در کل استان ها، اهدای کتاب از محل تازه های نشر، خرید کتاب از مولفین استانی و اجرای طرح های کتابخوانی مثل طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران از جمله اقدامات وزارت ارشاد در عرصه کتاب و کتابخوانی است.
 
دائمی افزود: برای اجرای طرح شهرهای پایتخت کتاب ایران می طلبد که دستگاه های شهرستانی با اداره ارشاد هر شهر همکاری داشته باشند تا افرادی که در زمینه کتاب و کتابخوانی طرح و ایده ای دارند ارائه دهند.
 
وی با بیان اینکه در راستای این طرح یک شهر به عنوان شهر پایتخت کتاب ایران انتخاب می شود، گفت: هدف از اجرای این طرح شناخت ظرفیت کتابخوانی و ایده های کتابخوانی استان ها و شهرستان ها است.
 
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان خاطرنشان کرد: به منظور محرومیت زدایی در روستاها طرحی با عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب برگزار می شود تا کسانی که در روستاها زندگی می کنند طرح های کتابخوانی شان را از طریق دهیاری به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال کنند که در پایان از صاحبان طرح ها و ایده ها تجلیل می شود.
 
وی افزود: طرح های عیدانه کتاب؛ طرح های تابستانی با هدف تریوج کتابخوانی و کمک به اقتصاد کتابفروشان استان هاست و با این طرح ها کمک می شود که مردم کتاب های مورد علاقه خود را از کتابفروشی ها با تخفیف بخرند و به کتابفروشی ها هم کمک شود.
 
طرح تجلیل از مروجان کتابخوانی توسط ادارات ارشاد استان ها
دائمی با اشاره به طرح تجلیل از مروجان کتابخوانی توسط ادارات ارشاد استان ها، اظهارداشت: فراخوان منتشر شده از تهران بین استان توزیع شده و از فعالان در این عرصه نیز تجلیل شود.
 
وی خاطرنشان کرد: به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی از سنین کودکی نیز، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بهزیستی کشور تفاهم نامه ای با عنوان دوشنبه ها با کتابخوانی امضا کردند که در مهدکودک ها برگزار می شود.
 
راه اندازی جام باشگاه کتابخوانی در شهرستان کلاله و گنبد
دائمی با اشاره به راه اندازی جام باشگاه کتابخوانی، گفت: مربیان بهزیستی، کانون پرورش فکری، مربیان و کمک مربیان آموزش پرورش در راه اندازی جام باشگاه نقش دارند.
 
وی افزود: این باشگاه ها با فراگیری از وزارت ارشاد در سه رده سنی 7 تا 9 سال، 9 تا 11 سال، 11 تا 14 سال و نوجوانان 14 سال به بالا راه اندازی و فعالیت کتابخوانی را انجام می دهند.
 
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: جام باشگاه های کتابخوانی در شهرستان کلاله و گنبد راه اندازی شده است.
 
وی افزود: این طرح های کتابخوانی نیاز به دبیرخانه استانی دارد و می طلبد همه دستگاه ها به ویژه فرمانداران که دغدغه فرهنگی و توسعه و ترویج کتابخوانی دارند با وزارت ارشاد و اداره کل ارشاد در شهرستان ها دبیرخانه همکاری کنند.
 
دائمی با بیان اینکه تا زمانی تعاملات استانی و هم افزایی استانی در زمینه کتابخوانی رخ ندهد ترویج کتابخوانی در استان اتفاق نخواهد افتاد، گفت: در همه زمینه های فرهنگی باید از خودمان شروع کنیم. یک دستگاه دولتی به تنهایی نمی تواند برای ترویج فرهنگ خوب عمل کند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر