c_300_250_16777215_10_images_69230.jpg

ترکمن سسی: در شرایطی که تولید در کشور برای تامین برخی از قطعات در تنگنا قرار دارد شاید بتوان در حوزه تولید داخل فعالیت هایی را آغاز کرد اما باید واقعیت وابستگی در صنعت خودرو را پذیرفت البته این مساله فقط به صنعت خودرو ما مربوط نیست و در تمام دنیا خودروسازان به قطعات خارجی نیاز دارند.


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، صنعت خودرو و قطعه سازی کشور از ابتدای سال با طرح مسائل مربوط به برجام و به دنبال آن خروج شرکای خارجی شرایط بسیار سخت و نگران کننده ای را سپری می کند. مشکلاتی چون کاهش نقدینگی، افت تولید، بروز تحریم‌های خارجی و در کنار آن قطع یارانه ارزی و رشد قیمت مواد اولیه داخلی از مهترین مسائل و چالش هایی است که این روزها صنعت خودرو و تمامی صنایع وابسته به نوعی با آن دست به گریبان هستند.
با وجود اینکه بسیاری کارشناسان مهمترین دلایل اصلی رکود تولید و چالش در صنعت خودرو تحریم های داخلی، خروج شرکای خارجی و عدم امکان تولید برخی از خودروها عنوان می کند؛ اما برخی ازنمایندگان مجلس علت اصلی وضعیت بوجود آمده را متاثر از سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی کشور می دانند و معتقدند در صورتی که چنین چالش های سیاسی بر کشور وارد نمی شد به طور قطع روند گذشته تولید در صنعت خودرو ادامه می یافت و امروز با چنین مسائلی این صنعت روبرو نبود.
رامین نورقلی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درگفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به رکود حاکم بر جریان تولید خودروسازان، بخش مهمی از وضعیت بوجود آمده را ناشی از سیاست گذاری خارجی کشورمان دانسته و گفـت: درصورتی که این گونه چالش های سیاسی بر کشور وارد نمی گردید به طور قطع روند گذشته تولید در صنعت خودرو ادامه می یافت و شرکت ها بیشتر به فکر فعالیت در حوزه تحقیق و توسعه، جذب و توسعه سرمایه گذاری ، تعامل بیشتر و انعقاد قراردادهای جوینت ونچر با خارجی ها بودند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس در همین رابطه اظهار داشت: تمام مشکلاتی که امروز در خصوص بازار خودرو مطرح می شود، همگی در مربوط به مسائل و مشکلات ثانویه است. بنابراین هر قدر بخواهیم به حوزه مسائل داخلی بپردازیم و مشکلات را صرفا در حوزه اقتصاد داخلی، بانک ها و مسائل مربوط به وزارت اقتصاد و یا ثبت سفارش ها حل و فصل کنیم امکان نیست و مشکلات را بیشتر خواهد کرد.
وی تصریح کرد: تنها کار بزرگی که امروز می توان انجام داد در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی است و باید وارد تعامل جدیدی با دنیای پیرامون شد و شرایط را از این وضعیتی که در کشور وجود دارد نجات داد.
نماینده ترکمن، کردکوی، بندرگز و گمیشان در مجلس دهم با اشاره به طرح توسعه برندسازی به عنوان راهکاری برای خروج از وضعیت کنونی تولید و بازار درکشور گفت: درشرایطی که تولید درکشور برای تامین برخی از قطعات درتنگنا قرار دارد شاید بتوان درحوزه تولید داخل فعالیت هایی را آغاز کرد؛ اما باید واقعیت وابستگی در صنعت خودرو را پذیرفت البته این مساله تنها به صنعت خودرو ما مربوط نیست و در تمام دنیا خودروسازان به قطعات خارجی نیاز دارند.

نورقلی پور افزود: با توجه به چنین فرضیه ای صنعت خودرو نمی تواند به صورت کاملا مجزا از سایر نقاط دنیا به حوزه تحقیق و توسعه وارد شود چرا که فعالیت در این زمینه بسیار پیچیده است و نیاز به سرمایه گذاری سنگینی دارد. سرمایه گذاری درحوزه نیروی انسانی، دانش فنی و تامین مالی بخشی از الزامات ورود به حوزه تحقیق و توسعه و برندسازی است البته از گذشته این مشکل وجود داشته به همین جهت تاکنون نتوانستیم این زنجیره را کامل کنیم. به همین منظور در شرایط کنونی تحریم با توجه به محدودیت شدید سرمایه گذاری، نمی توان خیلی خوشبین بود که این مسیر را توسعه داد؛ چرا که محدودیت وجود دارد و باید واقع بین بود.




نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر