There was a problem loading image 'images/74122335.jpg'
There was a problem loading image 'images/74122335.jpg'
ترکمن سسی :انتخابات و رقابتهای انتخاباتی موعد دادن وعده های بزرگ و کوچک کاندیداها است .
دراین ایام انسان در برخی از اوقات وعده انجام کارهایی را از برخی از کاندیداها می شنود که شنیدن آن هوش از سر انسان می برد .البته مردم و جامعه ما به این وعده دادن ها و اعلام اولویتهایی که در حیطه اختیارات یک نماینده مجلس نیست عادت کرده اند .
یکی از دوستان می گفت در چند دوره گذشته یکی از کاندیداها در یکی از حوزه های انتخابیه استان زمانی که در بین مردم یک روستای کوچک استان صحبت می کرد ازضرورت احداث فرودگاه در اطراف این روستا سخن رانده است .این در حالی بود که در آن زمان در داخل روستای مذکور راه مناسب آسفالت موجود نبود و آب روستا هم فقط روزی دو ساعت در دسترس اهالی بود !!!
بر خلاف گذشته انتظار همه این است که با گذر زمانه و تغییرات فکری و فرهنگی ایجاد شده در محیط پیرامون ما این عادت بد به فراموشی سپرده شده و کاندیداهای انتخابات، مباحث و وعده های خود را در یک فضای عملیاتی ارائه نمایند .اما متاسفانه باز هم از برخی از حوزه ها می شنویم که برخی از کاندیداهای انتخاباتی در مسیر عوام فریبی گام بر می دارند .عوام فریبی یعنی موج سواری از احساسات پاک مردم و حرکت ظاهری در مسیر مطالبات جامعه .
در شرایط کنونی دو آسیب جدی در رفتارهای تبلیغاتی برخی از کاندیداها دیده می شود :
• آسیب اول این است که در برخی از مواقع در رقابتهای انتخاباتی وعده هایی از طرف برخی از کاندیداها داده می شود که در حد یک نماینده مجلس نیست .در این مسیر برخی از بزرگواران با اعتقاد به اصل کی گفته کی شنیده تلاش می کنند در دادن وعده های بزرگ به مردم از سایر رقبا سبقت بگیرند .
یکی از دوستان می گفت که در اتاق فکر یکی از کاندیداهای شاخص در حوزه انتخابیه غرب استان یکی از مشاوران به کاندید حاضر در رقابتها می گفت تاجایی که می تواند به مردم وعده های بزرگ بدهد ،چون کسی نیست بعد از انتخاب شدن این وعده ها را پیگیری کند .این کار نهایت توهین به درک وشعور مردم و شهروندانی است که ملاک انتخاب خود را بر روی برنامه های کاندیداها قرار داده اند .
• آسیب دوم رایج در بین کاندیداهای ما در حوزه های مختلف ترکمن نشین قاعده معروف رگ گیری است .در این قاعده تلاش می گردد کاندیداها با تاکید بر جنبه های حساس قومی و زبانی اقبال مخاطبان را به سمت خود جلب نمایند .
چندی پیش یکی از افرادی که در دوره های مختلف انتخابات به عنوان مجری سخنرانی های کاندیداها فعالیت می کند تعریف می کرد که غالب کاندیداها در پاسخ به سوال وی در زمینه اولویتهایی که باید در اجرا مورد توجه قراردهد پاسخ می دهند که فقط بر روی مسائلی تاکید کند که باعث تحریک احساسات قومی مردم شود .
البته شاید برخی از افراد بگویند که تاکید بر جنبه های احساسی در انتخابات محدود به مناطق ما نبوده و در همه حوزه ها و در بین همه کاندیداها وجود دارد .اما در بین ما جنبه ای متفاوت دارد .
در این زمینه ذکر یک مساله ضروری است .مساله مهم این است که قاعده رگ گیری قومی – زبانی در شرایطی کاربرد دارد که رقیب ما یک غیر ترکمن باشد. اما در شرایطی که خدا را شکر در هر حوزه انتخابیه ترکمن نشین حداقل هشت کاندید ترکمن حاضر هستند، استفاده از این رویه محلی از اعراب ندارد .در این شرایط طرح برخی از مسائلی که می دانیم مردم ما نسبت به آنها حساس هستند نتیجه ای جز ایجاد حاشیه برای کاندیداها و جامعه نخواهد داشت .
کاندیداهای ما باید به یاد داشته باشند که رقیب اصلی آنها در وهله اول کاندیداهای ترکمن هستند و بیشترین ریزش آراء آنها هم بوسیله همین هم زبانهایمان انجام می گردد. بنابراین نیازی به تحریک احساسات قومی به شیوه ماکیا ولیستی ندارند .
دیدگاهها
ترکمن سسی:مشکل کمبود آب الان محدود به شهر یا منطقه خاصی نیست .خدا را شکر باز هم آب گمیشان در دوساله اخیر نسبت به قبل بهتر شده است .اما چشم باز هم پیگیر مساله خواهیم شد .ممنون از لطف تان