c_300_250_16777215_10_images_2015_6b8b889e-967f-4bf4-a546-4d1dc8b1f71d.jpeg

 

ترکمن سسی - مستندساز جوان ترکمن در شرق گلستان از سال 1400 تاکنون سه مستند تلویزیونی با عناوین "ترافل های گلیداغ" ، "در جستجوی زنبور های وحشی" و "دن دن" از حیات وحش و طبیعت منطقه گلیداغ ساخته که چند نوبت از شبکه مستند سیما پخش شده است.


جلال الدین حسین زاده متولد 1364 دارای مدرک کارشناسی جغرافیا از دانشگاه پیام نور گنبدکاووس ، اهل روستای یانبلاق از توابع شهر گلیداغ در شرق استان گلستان است. عشق به ساخت مستند از مناظر و زیبایی های گلیداغ و زندگی مردمان آن دیار در دل طبیعت او را به این مسیر سوق داده است.
حسین زاده می گوید: تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در زادگاهش روستای یانبلاق و دوره متوسطه را در دبیرستان نمونه دولتی کلاله گذرانده و سال 1378 از این مرکز آموزشی دیپلم دریافت کرده است.
این مستند ساز جوان درباره "دن دن" می گوید: مستند دن دن درباره ریشه یک‌ گیاه بومی منطقه گلیداغ است. ریشه این گیاه در ساخت ظروف سفالی کاربرد دارد.
وی ادامه می دهد: هم اکنون دو مستند دیگر آماده دارم. یکی با نام "گممه" که تدوین و صدا گذاری آن به اتمام رسیده و آماده پخش از طریق رسانه هاست و دیگری در مرحله تولید است.
حسین زاده میگوید: هزینه مالی ساخت فیلم مستند بالاست و سختی های خاص خودش را دارد. قرار گرفتن ناگهانی در موقعیت های جوی مختلف تا احتمال حمله حیوانات وحشی بخشی از این سختی هاست. اما علاقمندان این حرفه با عشق به درون طبیعت و خطرات آن می روند.
وی تاکید می کند: داشتن تجهیزات ایمنی مانند کفش و لباس کلاه و کیف کمک‌های اولیه برای مستند ساز ضروری است تا با خیال آسوده بتواند در طبیعت کار کند و با آرامش کار حرفه ای خود را انجام دهد.
این مستند ساز جوان ترکمن اعتراف می کند: هرگز نمی‌توانم این حرفه را رها کنم. ساخت فیلم مستند بخشی از زندگی من است. اگر روزی بخواهم من این هنر را رها کنم، این هنر مرا رها نخواهد کرد. باید بگویم که فیلم سازی با زندگی من عجین شده و با آن زندگی میکنم .
وی ادامه می دهد: برای موفقیت در هر کار و شغلی عشق و علاقه لازم است. حرفه مستندسازی هم از این قاعده مستثنی نیست.
اگر عشق طبیعت و حیات وحش در یک مستند ساز باشد دل کندن از آن قابل تصور نیست.
حسین زاده یادآوری می کند: هدفم از ساخت مستند نشان دادن زیبایی های طبیعت و پاک زیستن انسان هاست. در آینده نزدیک برای ساخت یک مستند بلند و یک مستند کوتاه برای خانه سینما برنامه ریزی کردم‌ و جزییات آن را در آینده اطلاع رسانی می کنیم.


گفتگو‌ از: عبدالرضا نظری

c_300_250_16777215_10_images_2015_56f31725-ee3c-41cc-8316-caab4ee0f7a4.jpeg

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر