c_300_250_16777215_10_images_94077.jpg

 

ترکمن سسی : وحید حاج سعیدی - به نظر می رسد عزم دولتمردان برای ایجاد تحولات اقتصادی جدید جدی است و جراحان اقتصادی دولت برای خارج کردن دمل چرکی ارز ترجیحی و حذف یارانه ای که تقریبا اکثر کشورهای همسایه از آن بهره مند هستند، دست به تیغ شده اند!


بی تردید اصلاح ساختارهای غلط اقتصادی دهه ها ی گذشته و  جلوگیری از هدر رفت منابع مالی یا به زبان ساده تر ممانعت از سرازیر شدن بیت المال به جیب عده ای خاص مورد وثوق همگان است و نیاز به تفسیر و تاویل و توجیه ندارد. اما آنچه که در این بین مغفول مانده است نقش و جایگاه 4 درصد ی ها یا همان افراد خاص در این جراحی بزرگ اقتصادی است. چرا که عامل اصلی بیماری اقتصاد در کشور  همین افراد خاص  هستند که  با عناوینی چون آقازاده، رانتخوار، مافیا، یقه سفید، دست های پشت پرده و ... با  استفاده از زر و زور توازن اقتصاد جامعه را بر هم زده و از چاکراه های اقتصادی به سودها و ثروت های هنگفتی دست یافته اند ولی در این جراحی حتی به عنوان همراه بیمار نیز در کنار مردم عادی نیستند! در چنین شرایطی این مردم هستند که باید  هزینه و تبعات این جراحی را از جیب شان بپردازند.  
این افراد از قِبل امضاهای طلایی، رانت های اطلاعاتی، واردات با دلار 4200 تومانی و فروش در بازار به قیمت آزاد و ... به ثروت های بادآورده ای دست یافته اند که تنها در یک مورد سود یک وارد کننده به اندازه کل یارانه کشور برآورد شده است ولی در جراحی اخیر سخنی از بازگردان این منابع و برخورد با آنها نیست.
بی تردید داشتن نگاه تک بعدی به اقتصاد و جراحی یک بخش از سیستم اقتصاد  نه تنها چاره کار نیست بلکه به اعضای جراحی شده آسیب های جدی تری وارد می کند. فلذا جا دارد دولتمردان قبل از جراحی اقتصاد کشور با بررسی تمام  مدارک پزشکی، با پروسیجر ها و راه های درمانی ساده تر نظیر هزینه دار کردن دست اندازی به بیت المال، برخورد جدی با بر هم زنندگان توازن اقتصادی، بازگردان بیت المال به خزانه و ...  در ابتدا نسبت به خشک کردن عفونت اقتصادی کشور بکوشند.
بماند که نبود اراده دولت ها در اخذ مالیات حقیقی از ثروتمندان و حذف یارانه های پنهان  نیز نقشی عظیم در این ولنگاری اقتصادی دارند تا جایی که حتی حاضر نیستند یارانه 45 هزار تومانی عده ای میلیاردر را حذف کنند! قصه آنجا غصه ناک می شود که ممکن است جراحان اقتصادی چند صباح دیگر به بهانه اخذ مالیات به صورت جدی و حذف یارانه های پنهان  دوباره اقتصاد کشور را زیر تیغ جراحی ببرند و این بار یارانه های حامل ها ی انرژی را از بیخ قطع کنند و قضییه مالیات را هم خیلی جدی از ما معمولی ها آغاز کنند!

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر