c_300_250_16777215_10_images_10391.jpg

 

ترکمن سسی : وحید حاج سعیدی - یادش به خیر قدیم تر ها یک «شبکه یک» بود و اخبار ساعت دو بعد از ظهر و قاسم افشار و سولماز اصغری و حسن سلطانی و خدا بیامرز فواد بابان و همین محمدرضا حیاتی خودمان و خلاص ...


یعنی سر ساعت با ظاهری آراسته در قاب جادویی ظاهر می شدند و مثل بچه آدم اخبارشان را می خوانند و در حقش دعا ...کنترل تلویزیون و برنامه دیگری هم در کار نبود که خدای ناکرده کار به دلخوری بکشد و احیاناً کانون گرم خانواده را ولرم کند.
حباب اطلاعاتی کجا بود؟! انفجار اطلاعات و اخبار مطرح نبود. اما الان دانشمندان معتقدند اخباری که در طول یک روز منتشر می شود برابر است با اخباری که در گذشته در طول یک قرن در سراسر دنیا منتشر می شد!
یعنی یک عده بیکار الدوله سرتاسر جهان جمع شده اند و از مزایای جادویی آب خیار شور گرفته تا آتش گرفتن پرده خانه الیزابت هشتادم به نقل ما خبر تهیه می کنند و به نقل قول خودشان تولید محتوی! خبرنگار و فعال عرصه رسانه و پیام رسان هم تا دلتان بخواهد. تا جایی که این روزها پایگاه خبر رسانی خبر مثل شورت و زیرپوش شخصی شده است و هر کس برای خودش یک منبع خبری شخصی دارد! چی چی نیوز... سر کوچه چه خبر ... پسرخاله نیوز...
البته این یک طرف داستان است. موتورهای جستجو گر هم با مافیای اخبار همدست شده اند و اخبار را بر اساس سن و جنسیت و علایق خلق الله جستجو می کنند و به خوردشان می دهند!
کار تا جایی بیخ پیدا کرده که در همین مدرسه خودمان اخباری که در آبدارخانه و توسط عمو سیفی( سرایدار مفخم مدرسه ما) با پیاز داغ و نعنای اضافه بازنشر داده می شود با اخباری که مدیر مدرسه نقل می کند، زمین تا آسمان تفاوت دارند!
یعنی با این حباب اطلاعاتی که سیف الله در آن گیر کرده است می توان هوای مورد چند تا کارخانه چیپس و پفک را تامین کرد!

علی ای حال این روزها قانع کردن مردم در دریافت و مقایسه اخبار از قانع کردن اعضای دادگاه گالیله خدا بیامرز دشوار تر است ولی شما را به ارواح خاک «مزین السلطنه» اولین روزنامه نگار زن ایرانی خواهشاً محتاطانه به برداشت‌های ذهنی‌مان اعتماد کنیم. وقتی چیزی می‌بینیم یا می‌شنویم یا می‌خوانیم، دقت کنیم که چرا باید این را باور ‌کنیم؟ صرف اینکه بازدیدها  و لایک‌های زیادی دارد یا چون دوستانمان برایمان فرستاده‌اند؟ یا چون با علاقه یا دانش قبلی‌ مان همخوانی دارد؟ دفعه بعد که خبری در رسانه‌های اجتماعی درباره افاضات یک سلبریتی در خصوص غنی سازی در یک سانتریفیوژ هسته ای یا روپایی یک خرگوش و یا حتی مزایای جادویی آب خیار شور دیدید و شنیدید مثل سیف الله سه سوته باور نکنید و عجالتاً بروید و جست‌وجو کنید و دستکم منبع خبر را پیدا کنید. جای دوری نمی رود....

دیدگاه‌ها  

0 #1 یونس. د 1401-08-28 13:15
در عرصه رسانه و خبر ، کار حرفه ای ، نیمه حرفه ای و هم غیر حرفه ای وجود دارد. برخی محتواها حرفه ای و با اخلاق حرفه ای و در جهت آگاهی جامعه است. اما مثل هر ابزار دیگری از ابزار رسانه هم برخی ها سوء استفاده می کنند. اما در میان اهل فن آنچه حقیقت و غیر حقیقت است به راحتی قابل تمییز است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر