c_300_250_16777215_10_images_24875.jpg

 

ترکمن سسی - فرحان اسماعیلی- حملات پیاپی و گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان در چند روز اخیر ادامه داشته و شدیدتر شده است که این موضوع از اوایل جنگ غزه قابل پیش‌بینی بود. با اینکه رژیم نتوانسته در غزه پیروز شود اما پس از دستاوردهای حداقلی به سراغ لبنان رفته است و این اقدام هیچ ارتباطی با تحریک ایران برای آغاز جنگ و کشاندن پای آمریکا ندارد و مطلقا در جهت اهداف استراتژیک رژیم صهیونیستی می‌باشد.

این کارشناس علوم سیاسی و روابط بین الملل، در ادامه یادداشت خود با عنوان "بازدارندگی و تهدیدات امنیتی" نوشت:

 

اما در این بین چرا بازدارندگی محور مقاومت و ایران در مقابل رژیم کارایی نداشته است؟
اولا، منطق محاسبه هزینه و فایده میان این دو جبهه متفاوت است زیرا رژیم صهیونیستی درون مرزهای خود برای بقا و امنیت خود می‌جنگد اما ایران خارج از مرزهای خود و برای منافع استراتژیک، بنابراین منطق هزینه-فایده در جنگ برای بقا درون مرز با جنگ برای منافع بیرون مرز تفاوت دارد. ثانیا، رژیم منحوس اطمینان دارد که می‌تواند هرکاری که دلش خواست بکند بدون اینکه تنبیه شود زیرا دارای بازدارندگی هسته‌ای است و همچنین حمایت بی‌قیدوشرط یک ابرقدرت را داراست در نتیجه محور مقاومت که نه قدرت هسته‌ای است و نه حمایت بی‌قیدوشرط یک ابرقدرت را دارد ترجیح می‌دهد وارد جنگ با رژیم نشود و به پاسخ‌های محتاطانه اکتفا کند که همین امر باعث می‌شود رژیم صهیونیستی خیلی راحت به کارهای خود ادامه دهد و حتی اقداماتش را تشدید کند.
بنابراین دیگر نه انتقام سخت و نه صبر استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران فایده‌ای نخواهد داشت و ما چاره‌ای جز حداکثرسازی قدرت و ایجاد بازدارندگی کامل نداریم و در نظام آنارشیک بین‌المللی، بازدارندگی هسته‌ای به‌عنوان بازدارندگی نهایی شناخته می‌شود.
بازدارندگی هسته‌ای به استراتژی‌ای اطلاق می‌شود که یک کشور با دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای، از طریق تهدید به تلافی و نابودی حریف، از هرگونه حمله نظامی به خود جلوگیری می‌کند. اساس این نظریه بر این فرض است که کشورهای مسلح به سلاح‌های هسته‌ای از جنگ مستقیم اجتناب می‌کنند، زیرا هرگونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای می‌تواند به نابودی هر دو طرف منجر شود. مفهوم "تخریب متقابل تضمین شده" یکی از اصول کلیدی بازدارندگی هسته‌ای است که بر اساس آن، هیچ کشوری جرات استفاده از سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت، زیرا می‌داند که در صورت حمله، تلافی مشابه یا حتی شدیدتری را تجربه خواهد کرد.
کنت والتس، یکی از نظریه‌پردازان برجسته مکتب نوواقع‌گرایی (نئورئالیسم) در روابط بین‌الملل، به بازدارندگی هسته‌ای دیدگاهی مثبت دارد و معتقد است که گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌تواند به صلح و ثبات در نظام بین‌المللی کمک کند. از دیدگاه والتس، سلاح‌های هسته‌ای به دلیل قدرت تخریبی عظیم خود، موجب کاهش احتمال جنگ‌های بزرگ می‌شوند، زیرا کشورها از نتایج فاجعه‌بار یک جنگ هسته‌ای آگاه هستند. والتس استدلال می‌کند که در دنیایی که کشورهای بیشتری به سلاح هسته‌ای دسترسی دارند، توازن قوا پایدارتر خواهد شد و از درگیری‌های نظامی جلوگیری می‌شود.
والتز همچنین بر این باور است که در منطقه‌ای همچون خاورمیانه، که رژیم صهیونیستی به سلاح هسته‌ای مجهز است و تهدیدات امنیتی زیادی علیه کشورهای همسایه وجود دارد، داشتن سلاح هسته‌ای برای ایران می‌تواند به موازنه قدرت کمک کند و از تجاوزات احتمالی جلوگیری کند. والتز در مقاله‌ای با عنوان "چرا ایران باید بمب داشته باشد؟" به این نکته اشاره می‌کند که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌تواند در نهایت منجر به افزایش ثبات در منطقه شود. دلایل اصلی والتس برای این موضع به شرح زیر است:
1. موازنه قدرت در منطقه
والتز معتقد است که اسرائیل به عنوان تنها قدرت هسته‌ای در خاورمیانه، دارای برتری نظامی است که می‌تواند برای سایر کشورهای منطقه تهدیدزا باشد. اگر ایران به سلاح هسته‌ای مجهز شود، این برتری کاهش خواهد یافت و توازن قوا برقرار می‌شود. در واقع، وجود دو قدرت هسته‌ای در منطقه (ایران و اسرائیل) به ایجاد نوعی موازنه بازدارنده منجر می‌شود که احتمال جنگ را کاهش می‌دهد.
2. بازدارندگی و جلوگیری از تجاوزات خارجی
والتز بر این باور است که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌تواند باعث بازدارندگی در برابر تهدیدات نظامی از سوی آمریکا، اسرائیل یا دیگر بازیگران منطقه‌ای شود. سلاح هسته‌ای می‌تواند ایران را در موقعیتی قرار دهد که هیچ کشوری جرات حمله نظامی به آن را نداشته باشد، زیرا هرگونه حمله به ایران می‌تواند به تلافی هسته‌ای منجر شود.
3. ثبات از طریق ترس متقابل
والتز معتقد است که با وجود سلاح‌های هسته‌ای، دو کشور با آگاهی از قدرت تخریبی یکدیگر، تمایل به اجتناب از درگیری مستقیم خواهند داشت.
همان‌گونه که در جنگ سرد بین آمریکا و شوروی این بازدارندگی عمل کرد، والتز بر این باور است که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، اسرائیل و ایران نیز از درگیری مستقیم خودداری خواهند کرد و در نهایت، منطقه به ثبات خواهد رسید.
4. کاهش احتمال حمله پیشگیرانه
از نگاه والتز، کشوری که به سلاح هسته‌ای دست یافته است، کمتر در معرض حمله پیشگیرانه قرار می‌گیرد. اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، کشورهایی مانند آمریکا و اسرائیل، که ممکن است در غیر این صورت به حمله نظامی به ایران فکر کنند، از این اقدام منصرف خواهند شد، زیرا خطر تلافی هسته‌ای ایران وجود خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر