c_300_250_16777215_10_images_2m_975e9f99-b515-4bbc-b546-df1d93bc08eb.jpeg

 

ترکمن سسی - مجتبی لشکر بلوکی، مدرس دانشگاه در یادداشتی نوشت: ساعت ۱۴ روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ بود که هواپیماهای جنگنده عراق به خاک ایران در استان خوزستان حمله ناجوانمردانه کرده جنگی را آغاز کردند که فکر کرده بودند حداکثر در مدت یک هفته پیروز میدان خواهند بود اما تاریخ شهادت می دهد این جنگ ۸ سال به طول انجامید و در نهایت رژیم بعث عراق شکست خورده، نتوانستند یک وجب از خاک ایران را تصرف و حتی در قعطنامه سازمان ملل به عنوان متجاوز شناخته گردید.

 

صَدّام، رئیس جمهور وقت عراق عضو حزب بعث بود و خود را سکولار معرفی می کرد، مبانی نظری حزب بعث بر پان‌عربیسم و سوسیالیسم استوار بود.

 انگیزه آغازگران جنگ ( آمریکا و غرب باتفاق شوروی) علیه انقلاب اسلامی، ترکیبی از دو انگیزه منطقه‌ای( عدم قبول خط تالبوت رود اروند توسط صدام ) و جهانی( در نطفه خفه کردن اجرای دین الهی در حکومت و حکمرانی؛ و تبدیل جامعه جهانی به دنیای کاملاً سکولار ) بود!!!

 استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب انسان در اسلام و در کتاب مجموعه آثار شهید مطهری در جلد ۲۰ آن به بحث جنگ و دفاع می پردازد و چنین می گوید :

« جنگ آن وقت مشروع است كه انسان ، چه به عنوان یك فرد و چه به عنوان یك قوم و ملت ، بخواهد از خودش دفاع كند.

پس اگر یك قومی یا یك ملتی حیاتش از ناحیه دیگری در معرض خطر قرار گرفت اینجا دفاع از حیات امری است مشروع .

... لهذا گفتیم آن نظری كه بعضی مسیحیان می گویند، دین باید طرفدار صلح باشد نه طرفدار جنگ، و جنگ مطلقاً بد است و صلح مطلقاً خوب است، حرف بی موردی است.

جنگی كه به عنوان دفاع باشد نه تنها بد نیست بسیار هم خوب است و جزء ضرورتهای حیات بشر است‌ ( استناد به آیه های بقره ۲۵۱ و حج ۴۰ می نماید ) »

لذا در اسلام جنگ دارای قبح است، اما دفاع از خاک، مال، ناموس و اعتقاد دینی مشروع و حتی مقدس است.

بر همین اساس هنگامی که رژیم بعث عراق به خاک کشور ما تجاوز کرد، ولی فقیه زمان، حکم جهاد و دفاع در برابر دشمن متجاوز را می دهد و مردم از سراسر کشور به مقابله با آنان پرداختند و تمامیت ارضی کشور را حفظ نمودند؛ مغایر با بسیاری از حاکمان پیشین ایران زمین که بخشهای مختلفی از خاک کشور را از دست دادند، بخش هایی چون:

✖️قرارداد ننگین گلستان در سال ۱۸۱۳م
✖️قرارداد ننگین ترکمنچای در سال ۱۸۲۸م
✖️ معاهده پاریس در سال ۱۸۵۷م
✖️جدایی  ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان در سال۱۸۸۳م
✖️قرارداد ننگین حکمیت « ژنرال اسمیت » در دو مرحله که آخرین آن  در سال ۱۹۰۵ م
✖️جدایی مجمع الجزایر بحرین با ۳۳ جزیره ارزشمند در سال ۱۳۵۰ ش
✖️جدایی بندر فیروزه در شرق دریای مازندران ، چندی قبل از انقلاب.

 لذا در ادبیات جنگ مابین عراق( پشت صحنه دو ابر قدرت شرق و غرب آن زمان) با جمهوری اسلامی ایران؛ ما از ادبیات دفاع که دفاعی مقدس است، استفاده می کنیم، همان دفاع مقدسی که قدرت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان شناساند و باعث آن شد که دیگر تا به امروز کسی در مخیله خود هوای حمله به ایران اسلامی را نکند .

و من الله التوفیق
✍ مجتبی لشکربلوکی
        مدرس دانشگاه

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر