c_300_250_16777215_10_images_photo_2022-05-13_20-47-07.jpg

 



ترکمن سسی : عبدالستار کم - بندر ترکمن همان‌طور که از نامش پیداست، شهری ساحلی و بندری است که در 40 کیلومتری شهر گرگان، از سمت غرب به دریای خزر و جزیره آشوراده و از سمت شرق به گرگان قرار دارد.



امروزه حمل و نقل دریایی از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و تردد و حمل و نقل از طریق دریا ،میتواند باعث تغییر و تحول در بسیاری از امور به خصوص مدیریت بر تردد و حمل و نقل دریایی منطقه و استان شود.

در گذشته سیستم شهرسازی برای بندرترکمن به گونه‌ای صورت گرفته که درآمد و کسب و کار مردم بر پایه فعالیت‌های راه‌آهن و بندر باشد.

روزی روزگاری تاسیسات اداری و بندری سازمان بنادر و دریانوردی استان گلستان در شهر ساحلی و بندری بندرترکمن بود، اما در سال ۱۳۸۶ ،این اداره بنا به دلایلی مبهم به شهر بندرگز انتقال داده شد.!!

اما نکته مهمتر اینکه ،بنابر اطلاعاتی که از طریق وبگردی و کانال گردی کسب کردم،  احتمالا قراره این تاسیسات اداری و بندری بنادر و دریانوردی در شهر بندرگز به مرکز استان یعنی گرگان انتقال داده بشود که واقعا جای سوال دارد؟!

اگر استانهای ساحلی کشور را بررسی بکنیم، تاسیسات اداری و بندری هر استان( اداره کل هر استان) در همان شهر ساحلی بنا گردیده است .نظیر :

اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران در بندر نوشهر

 اداره کل بنادر ودریانوردی استان گیلان در بندر انزلی

اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در بندر چابهار و ......

واقعا عجیب است که فقط در استان گلستان ،به جای اینکه تاسیسات اداری و بندری سازمان بنادر و دریانوردی در یکی از شهرهای ساحلی استان مثل گمیشان یا بندرترکمن یا بندرگز احداث و مستقر بشود ،قرار است که در مرکز استان یعنی گرگان که در کنار ساحل دریا هم نبوده، مستقر بکنند!!!


نکته مهم دیگر اینکه ،چندی پیش سازمان بنادر و دریانوردی در سامانه خبری تلگرامی خود خبری منتشر کرد مبنی بر بازدید معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی و مدیر کل عمران سازمان بنادر و دریانوردی از روند اجرایی پروژه احداث ساختمان اداری بنادر استان در گرگان که واقعا جای تامل دارد !!!


اگر این موضوع حقیقت داشته باشد ،واقعا در حق شهروندان ساحل نشین بندرترکمن و بندر گز و مردم حوزه غرب استان ،یک ظلم و اجحاف شده است .

در  کجای دنیا دیدین که تاسیسات اداری و بندری را بدور از ساحل بندر و در مرکز استان احداث بکنند؟!

اصلا جای دور نرویم و کشور خودمان را بررسی بکنیم ،در کجای شهر ساحلی و بندری کشورمان ،تاسیسات اداری و بندری ،بدور از ساحل بندر احداث شده باشد؟!

آیا تاسیسات اداری و بندری سازمان بنادر و دریانوردی در استان مازندران در ساری احداث شده یا در نوشهر؟!

آیا تاسیسات اداری و بندری سازمان بنادر و دریانوردی در استان گیلان در رشت احداث شده یا در بندرانزلی ؟؟!!

و آیاها  و چراهای فراوان دیگر .....؟!!

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص بایستی پاسخگو باشند که دلیل انتقال تاسیسات اداری و بندری از شهرهای ساحلی استان به گرگان چیست ؟! از استاندار محترم نیز خواهشمند است با روحیه جهادی و انقلابی ،اقدامات ویژه در این خصوص  انجام بدهند.

یکی از وظایف نماینده مجلس ،علاوه بر قانونگذاری ،نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی است .زیرا ، طبق اصل ۷۶ قانون اساسی «مجلس شورای اسلامی، حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد».
مهندس جلال ایری  در آبان ماه ۱۴۰۰ به عنوان دبیر هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان بنادر و دریانوردی برگزیده شدند.

یک دست صدا ندارد ،قطعا تحقق این مطالبه اجتماعی ، مطالبه گری  استاندار محترم و فرمانداران سه شهر ساحلی و سایر مسئولین دلسوز منطقه و همسویی افراد روشنفکر و فعالین سیاسی اجتماعی منطقه جهت تحقق این مطالبه اجتماعی و مطالبه از: نماینده مجلس استاندار  سازمان بنادر و دریانوردی  را میطلبد .

مطالبه‌گری اجتماعی، ابزاری برای بیان و پیگیری درخواست‌های عمومی برای احقاق حقوق اجتماعی است.در واقع مطالبه گری اجتماعی فرآیندی است که معلول اراده شهروندان بوده به گونه‌ای که خیر عمومی انعکاس منطقی کنشگری اجتماعی باشد.

هدف از مطالبه گری و رسانه ای کردن مطالبات این است که دین خودمان را نسبت به حقوق اجتماعی خود ادا کرده باشیم.
زیرا که رسانه ها میتوانند صدای مردم شده و مطالبات مردمی را به گوش مسئولین برسانند و از مسئولین بخواهند که گزارش فعالیتهای خود را ارائه بدهند.


گزارش از: عبدالستار کم ،جوان انقلابی ، فعال اجتماعی و شهروند خبرنگار
اردیبهشت۱۴۰۱

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر