c_300_250_16777215_10_images_97129.jpg

 

ترکمن سسی - عبدالرشید نافعی فعال فرهنگی سیمین شهری در یادداشتی، حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بر مزار مسکین قلیچ شاعر کلاسیک ترکمن را نشان از عقلانیت فرهنگی آن مدیر عنوان کرد.

نافعی در این یادداشت نوشته است:

نخست اینکه:
تورکمن ها ضرب‌المثلی دارند:« یاغشی نینگ یاغشی سئن آییت یاغشی لیغی آرتسئن٫ یامانینگ  یامانلیغئنی آییت پالیندن غاییتسئن» به زبانی دیگر نیکی خوبان را بازگو کن تا بر نیکی هایش بیافزاید و بدی بدان را نقد کن تا از راهش برگردد.
با این مثل این قلم از درایت و عقلانیت فرهنگی و ادبی جناب آقای دکتر محمد رعیت مدیر کل ارشاد استان گلستان که با حضور در آرامگاه شاعر کلاسیک تورکمن و تا حدودی در غربت مانده مسکین قلیچ ٫ کار کم سابقه ای را در آن جایگاه رقم زدند.  سپاس به عمل می‌آید. امید آن است با ادامه حمایت‌های ممکن بعدی انگیزه حضور در جوارش و آشنایی بیشتر طالبان اندیشه و اشعار آن شاعر فراهم شود.


                   دونمزمئ؟
یایارادان ، غالدیم گونا تیینده
توفیق عطا بولئب بیزه دونمزمئ ؟
گوزین یاشلاب سانگا سیغئنسا بنده
بیچاره غوللارا رحمینگ اینمزمی
                       ( مسکین غئلئچ)

بار خدایا این بنده عاصی در گرداب گناه افتاده ام
آیا توفیق عطا و بخششت به سوی ما برنخواهد گشت ؟
آیا بنده ای گریان و درمانده ٫ پناه به درکاهت  آورده باشد
رحمتت شامل حال آن بندگانت نخواهد شد؟( مسکین قلیچ)


دومی اینکه:
 فرماندار سابق آق قلا در ارتباط با آموزش و پرورش شهرستان قول پیگیری داده بودند که در تابلو یکی از مدارس شهر نام شاعر  کمینه باز نصب شود. امیدوارم مسوولین بومی مثل آن مدیر فرهنگی در استان به سرمایه های فرهنگی اجتماعی و مسائل ادبی و هویتی شأن درایت و عقلانیت به خرج دهند..
خرد یارتان

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر