c_300_250_16777215_10_images_22652.jpg

 

ترکمن سسی - اراز محمد نظری در روستای آزادتپه باغ انار دارد و با قادر پسر جوان خود به کار باغداری مشغول است. آنها با وجود بیش از یک دهه تجربه در این حرفه، لزوم حضور یک کارشناس باغات را در کنارشان بسیار احساس می کنند.


اراز محمد نظری باغدار آزادتپه ای در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی اظهار کرد: بیش از ۵۰ هکتار باغ انار در اطراف روستای آزاد تپه وجود دارد و اینجا نیاز به حضور یک مهندس باغات بسیار محسوس است.
وی تاکید کرد: کارشناس باغات می تواند به باغداران نظر مشورتی بدهد که خاک اینجا برای کدام گونه انار مناسب تر است. چند نوبت و چه دوره ای  آبیاری بهتر است. چه موقع باغ سمپاشی سود تا بار بیشتری بگیریم و برای ما صرفه داشته باشد. مهندس باغات می تواند به میزان و کیفیت تولیدات باغات اینجا اثرگذار باشد.
نظری یادآور شد: چهار پنج گونه انار داریم. اینجا بیشتر انار ملس ساوه و انار ملس فیروز کوه تولید می شود. ما باغ انار را از چاه سرزمین آبیاری می کنیم. اگر همه شرایط مناسب باشد یک هکتار تا ۲۵ تن بار می دهد. از ۴ هکتار روزی بیش از ۲ تن برداشت می شود.
قادر باغدار جوان نیز گفت:برداشت انار باغات آزادتپه از حدود نیمه مهر ماه تا نیمه آبان طول می کشد و نسبتا اشتغال خوبی ایجاد می کند. برداشت انار بی دانه ترکمنستان از اول مهر آغاز می شود تا یک ماه طول می کشد.
وی افزود: ما تولیدات انار درجه یک را برای فروش به عموما اوایل زمستان به میدان بار گنبد می بریم و بخشی نیز برای آبگیری و رب انار مصرف می شود. برآورد می شود کیلویی تقریبا ۳۵ تا ۴۰ به فروش برسد.
قادر گفت: امسال بزرگترین انار برداشت شده اینجا یک کیلو و صد گرم وزن داشت.
به گفته قادرالان انار آزادتپه هر کیلوگرم ۲۵ تا ۲۰ هزار تومان در میدان بار گنبد قیمت دارد. آنها فقط انار بسته بندی شده درجا یک را به میدان بار می فرستند و انار درجه دو و سه را آبگیری می شود. در همین روستا نیز به صورت پراکنده و جزیی انار کیلویی ۲۰ تومان و کمتر توسط باغداران فروخته می شود.
این باغداران می گویند معمولا نهال انار در سومین سال بار متوسط میدهد و از پنجمین سال بار کامل میدهد. تهیه سم و سمپاشی بخشی عمده ای از هزینه تولید انار است. چهار هکتار باغ انار تقریبا ۹۰ میلیون فقط هزینه سمپاشی دارد.
قادر گفت: برای کار برداشت و دسته بندی انار چهار هکتار باغ هر روز ۱۵ نفر مستقیم مشغول هستند و تا یک ماه کامل کار داریم.

c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-11-12_16-07-43.jpg

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر