c_300_250_16777215_10_images_948_371_orig.jpg

ترکمن سسی- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به سفر هفته آتی هیات قزاق به استان گفت: با رفع مشکلات فراروی صادرات به ترکمنستان و قزاقستان، روابط تجاری استان با این کشورها گسترش می یابد.

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از ایرنا از صنعت،معدت و تجارت استان، حسینقلی قوانلو در نهمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی گلستان به برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد ترکمنستان طی هفته گذشته نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این نمایشگاه با مدیریت و محوریت استان گلستان و با حضور 107 شرکت از سراسر کشور برگزار شد.

به گفته وی این نمایشگاه که با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور و جمعی از مسئولان ایرانی، معاون رئیس جمهور، 12 تن از وزرا و تنی چند از نمایندگان مجلس این کشور گشایش یافت، در مقایسه با سایر نمایشگاههای برگزار شده توسط ایران در این کشور از نظر کیفی و کمی در سطح بالاتری بود و شرکت های زیادی موفق به عقد قرارداد با طرف ترکمنی شدند.

وی با تقدیر از عوامل برگزاری این نمایشگاه افزود: بیش از 30 درصد غرفه های نمایشگاه به تولید کنندگان گلستانی تعلق داشت و تلاش می شود که روابط تجاری با ترکمنستان به سطح مطلوبی برسد.

قوانلو همچنین قزاقستان را از جمله کشورهای هدف صادراتی استان دانست و گفت: قزاقستان با جمعیت 18 میلیون نفری، دارای رشد اقتصادی 3/4 و درآمد سرانه 24 هزار دلار است و در سال 2015 وارداتی بالغ بر 41 میلیارد دلار داشته است که نشان می دهد این کشور با توجه به شرایط آب و هوایی خاصی که دارد و فقدان کشت محصولات کشاورزی در بیش از یک سوم خاک آن، مصرف کننده بوده و با توجه به مرز ریلی ایجاد شده بین جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان، می تواند هدف مهمی برای صادرات استان باشد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: طی دو سال گذشته رویکرد مسئولان این کشور نسبت به جمهوری اسلامی ایران بسیار مثبت بوده و هم اکنون نیز با رفع تحریم ها شرایط مطلوبی در مسیر توسعه روابط تجاری دو کشور پدید آمده است که برای استفاده از فرصت بدست آمده در جهت توسعه صادرات غیر نفتی به این کشور تلاش مضاعفی باید انجام شود.

وی همچنین با اشاره به سفر آتی هیات قزاقستانی به استان گلستان گفت: ما در استان برای توسعه روابط با کشور قزاقستان مصمم هستیم.

استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران با ترکمنستان مرز زمینی داشته و از طریق خط ریلی نیز با کشور ترکمنستان و قزاقستان ارتباط دارد. اینچه برون گمرک زمینی و ریلی گلستان است که در شرق استان و در فاصله 80 کیلومتری شمال مرکز شهرستان 325هزار نفری گنبدکاووس قرار دارد.

راه آهن ترانزیتی و بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان نیز در آذرماه سال 1393 با حضور روسای جمهوری سه کشور در مرز اینچه برون واقع در شرق گلستان به بهره برداری رسید.

* 14اسفند گلستان میزبان هیات قزاقستانی

رمضان بهرامی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز گفت: ارتباط با کشور قزاقستان با توجه به اشتراکات موجود با اهمیت بوده و مسئولان دولتی همسو با بخش خصوصی می بایست به افزایش ارتباط با این کشور کمک کنند.

وی اظهار داشت: اکثرکالاهای مصرفی قزاقستان وارداتی بوده که استان گلستان با توجه به تولید کالاهای با کیفیت و پتانسیل های موجود می تواند نیاز این کشور را تا حد زیادی رفع نماید.

بهرامی افزود: در 14 اسفند ماه اتاق گرگان میزبان هیات تجاری از کشور قزاقستان خواهد بود و در این دیدار به افزایش مراودات و تبادل دانش تخصصی توجه ویژه ای خواهد شد. وی با اشاره به پیشرفت های علم پزشکی در کشور تاکید کرد: توریست درمانی یکی از فرصت های مناسب جهت رفت و آمد بوده و تاکنون کشور قزاقستان استقبال خوبی از این طرح داشته است.

بهرامی همچنین از تلاش برای توسعه و افزایش روابط با کشورهای مختلف خبر داد و حضور هیات های خارجی در استان را نشان دهنده تمایل آنها برای ارتباط بیشتر با گلستان بیان کرد.

استان گلستان با یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استانهای مازندران ، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر