c_300_250_16777215_10_images_2015_82005122-70596783.jpg

ترکمن سسی- مراسم جشن نوروزگاه با حضور اقوام مختلف ساکن در گنبدکاووس و برخی مسئولان استانی و شهرستان درجوار برج قابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان دراین شهر تاریخی برگزار شد.



به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از ایرنا، دراین مراسم فرهنگی که عصر چهارشنبه برگزار شد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درسخنانی با تبریک فرارسیدن سال نو، گفت: امسال آیین جشن نوروزگاه در 12 استان کشور از جمله گلستان برگزار می شود و گنبدکاووس یکی از شهرهای استان در میزبانی این جشنواره است.
ابراهیم کریمی افزود: برگزاری این جشن ملی در راستای معرفی فرهنگ و آداب و سنن اقوام ساکن در استان گلستان بویژه گنبدکاووس و نیز توسعه اقتصاد گردشگری با جذب گردشگران و مسافران داخلی و خارجی صورت می گیرد.
وی گفت: شهرستان گنبدکاووس به دلیل تنوع اقوام ساکن در آن بویژه در بحث صنایع دستی، آیین ها و مراسم ها، غذاها و موسیقی محلی ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه صنعت و نیز اقتصاد گردشگری دارد.
دراین مراسم که معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز حضور داشت و با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری شامل نوروز خوانی، ذکر خنجر و ورزش زورخانه ای از سوی برخی اقوام همراه بود، نمایشگاه بزرگ صنایع دستی، نان، شیرینی و غذاهای محلی، سوغات و نیز عکاسی با لباس محلی با 110 غرفه و آلاچیق ( مسکن سنتی ترکمنی) افتتاح شد.
قرار است این نمایشگاه تا پایان تعطیلات نوروزی 95 درمحوطه برج قابوس که به عنوان بلندترین برج آجری جهان به ثبت جهانی نیز رسیده است، برای بازدید و خرید مسافران و گردشگران نوروزی برپا باشد.
برج قابوس بن وشمگیر بلندترین گنبد آجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری دوره اسلامی است، این بنای تاریخی هم اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه ای بزرگ قرار دارد.
این بنای تاریخی در سده چهارم هجری قمری به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار و در سال 397 هجری(1007- 1006 میلادی) ساخته شده است.
ارتفاع برج قابوس 55 متر و با احتساب بلندی تپه 15متری پای بست ان به 70 متر می رسد، این بنا با نقشه ستاره ای شکل و گنبد مخروطی به ارتفاع 18 متر است و بر روی بدنه آن 10 ترک وجود دارد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر