c_300_250_16777215_10_images_96140.jpg

 


ترکمن سسی : عبدالرشید نافعی - این قلم آمار دقیقی از تصادفات جاده در استان گلستان به تفکیک مناطق ندارم ولی اخبار این حوادث ناگوار در منطقه تورکمن صحرا وزن سمیع و بصیر بیشتری گرفته است.


ضمن تسلیت به تمامی خانواده آن داغداران در حادثه اخیر تصادفی جاده ای  در منطقه هوتن کرن ( هوددن کورن ) ٫ هنوز از شوک سایر ناراحتی ها این چنینی خلاصی نیافتیم متاسفانه در دیگر نقاط  از مملکت مان تکرار اینگونه حوادث را باز شاهدیم. همواره و معمولاً مسوولین ذیربط در اینگونه مواقع خطاهای انسانی و سهل انگاری رانندگان را عامل حوادث اعلام میکنند.

ولی این قلم اعتقاد دارد در جوامع دیگر و توسعه یافته دو دستگاه مهم صنعت خودرو سازی و راهداری برای اموراتشان هماهنگی گسترده ای را به عمل میاورند. از این منظرمعمولا برای تولید خودرو بیشتر کارخانجات تولید کننده از مبادی ذیربط کسب تکلیف میکنند احیانا در صورت عدم چواب دهی و مناسب نبودن وضعیت راهها و جاده ها به علت تزریق و روانه کردن خودرو بیشتر احتمالی٫  کشور دچار هزینه های رفاهی ، ارتباطی و انسانی بیشتری نگردد .

 نمیدانم در این مورد مسوولین آیا برنامه خاصی دارند ؟ یا هنوز اندر کوچه منافع شخصی و خصوصی در مسأله تولید خودرو و وضعیت راهها  هستیم؟!

گرچه عامل انسانی به تاثر از وضعیت سخت پیشامده از نظر معیتشی٫ روانی٫ تضعیف اعصاب ٫ دید چشم را نمی شود نادیده گرفت ولی علیرغم آنها می طلبد مسوولین به امر مهندسی ٫ ترمیم و تعریض جاده ها و وضعیت ترافیک راهها ٫خستگی و ناراحتی عصبی از شلوغی اماکن عمومی در منطقه تورکمن صحرا نظری بیاندازند و تمامی راهها را به سرعت گیر سازی ختم نکنند و به جای سرعت در سرعت گیر سازی ٫ سرعت ترمیم ٫ تعریض و مهندسی بهینه سازی راهها و جاده ها را بیشتر کنند.

و نیز فقط به  در آمد وصرفه اقتصاد تولیدی آهن آلاتی شان فکر نکنند و تا حدودی به فکر آسایش روانی و عاطفی انسانها در این بخش  نیز توجه نمایند.

رشید نافعی
خرد یار تان

دیدگاه‌ها  

0 #1 منتقد قلم نویسنده 1401-04-05 16:56
چقد این "قلم" ایراد داره.
نقل قول کردن
0 #2 شهروند بندرترکمن 1401-08-15 16:21
تیر چراغ هایی برای روشنایی هم کنار جاده ها بذارن خیلی عالی میشه ، تصادف ها هم کم میشه یا شاید رخ نده با اصول اگه درستش کنن.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر