c_300_250_16777215_10_images_99125.jpg

 

ترکمن سسی : نورمحمد دانشمند - نخستین پاراگراف - لید - هر خبر از اهمیت خاصی برخوردار است. این پاراگراف ویترین خبر شما به شما می آید و باید نگاه خواننده را به روزنامه شما جلب کند.



پاراگراف اول بهتر است کمتر از ۳۰ کلمه باشد و دلیل خواندن خبر را برای مخاطب بیان کند. لید باید چیز ویژه ای برای گفتن داشته باشد.

 در لید معمولا گفته می شود چه کسی درگیر ماجراست.چه و کجا روی داده است. باید تازگی اطلاعات نیز در آن یادآوری کنیم.

اساسا هر ماجرا یا به یک شخص مربوط است که حرف جالب یا مهمی زده یا کار جالب و مهمی انجام داده یا رویدادی که برای مخاطب دارای اهمیت است. این را خبرنگار باید تشخیص دهد که کدام مهم تر است.

لید باید جان کلام رویداد را به مخاطب برسانند تا کنجکاوی مخاطب را برای ادامه خواندن مطلب برانگیزد.

به عبارت دیگر لید حرفی تازه و جالب برای خواننده داشته باشد.

شناخت نکته اصلی خبر یکی از مشکل ترین بخش های روزنامه نگاری است. لید باید مشخص کند که مرکز ماجرا و قلب تپنده ی ماجرا در خبر کدام است.

چه زمانی با لید " چه کسی " سر و کار داریم؟

هنگامی که شخصی مهمتر از رویداد باشد خبرنگار مجبور است شخص را برجسته سازد و آنچه را که گفته یا انجام داده شرح دهد. اگر شخصی مشهور باشد مناسب است که با نام بردن از او در لید خبر از این امر استفاده کنیم. مردم برای اینکه آخرین اطلاعات را درباره آن شخص بدانند خبر را خواهند خواند...

 

خلاصه برداری از کتاب : روزنامه نگاری در عمل ، چگونه خبر بنویسیم. هلن سیسونز ، ترجمه محمد تقی زاده مطلق

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر