c_300_250_16777215_10_images_photo_2022-10-16_15-19-19.jpg

 


ترکمن سسی : مجتبی لشکر بلوکی - شاید بدون تعارف مطابق با اندیشه تمدن سازی بتوان گفت مهمترین دستگاه در نظام حکومتی،  آموزش و پرورش است،  چرا که آینده کشور و تربیت نسل را انجام می دهد.


 سیستم آموزشی ما پیش از انقلاب اسلامی  و تا اوایل دهه نود کپی برداری شده از نظام های آموزشی غربی بدون توجه به فرهنگ،  قدمت و دین مردم ایران زمین بود برای همین تا مدت ها پس از تغییر حکومت از نظام پادشاهی به جمهوری اسلامی  با اجرای برنامه های مختلف به اهداف و اجرای تِرن های مختلف برای تربیت نسل با نگاه تمدنی،  توفیق چندانی حاصل نگردید،  لذا با دستور رهبر معظم انقلاب و با تلاش همه دغدغه مندان و اساتید امر حوزه تعلیم و تربیت ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی سند راهبردی ترسیم گردد با عنوان ‌؛« سند تحول بنیادین آموزش و پرورش».

 اما همانطور که پیشتر در زمان معرفی وزیر محترم آموزش و پرورش دولت سیزدهم نگارش نمودم،  تحول در آموزش و پرورش،  مرد تحول می خواهد،  کسی که اشرافیت کامل بر نگرش تمدن سازی،  اسناد بالادستی نظام،  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش،  ساحت های تربیتی،  برنامه ریز و عملیاتی باشد و این تاکنون اجرای کامل در سطح مدیران ارشد،  میانی و پایه این وزارتخانه تا سطح شهرستان ها نگردیده است.

همچنین در یادداشتی دیگر نوشتم که که الگوی تدریس در کلاس های درس باید تغییر کند،  چرا که نسل های جدید دارای دغدغه ها و الگوهای فکری جدیدی هستند که با نسل های پیشین متفاوت است،  یعنی تا حدودی دچار شکاف نسلی گشته ایم!  این امر را فناورهای روز و فضای مجازی تشدید کرده، که نسل های کودک و نوجوان ما دچار زیست مجازی شده اند ولی نسل های پیشین از سواد رایانه ای و خصوصاً سواد رسانه ای عقب مانده اند.!

این مهم با نگاهی به چالش هایی که برخی از  نوجوان و جوانان های ما در ابتدای مهرماه برای کشور ایجاد نمودند کاملاً روشن و مبرهن بود.

 یکی از ویژگی های یک مدیر مدرسه خوب استفاده از پتانسیل شوراها مدرسه است، چرا که کمک شایانی در بهبود عملکرد سطح مدیریت مرکز آموزشی می کند،  همان که بیشتر با نام «مدیریت تعالی» معروف می باشد.

 تجربه نشان داده، گر چه قوی ترین شورا در سطح مدرسه همان شورای مدرسه می باشد ولی مفیدترین شورا،  شورای انجمن و اولیاء مدرسه می باشد ؛  چه این مرکز آموزشی دبستان دوره اول و دوم باشد،  چه دبیرستان دوره اول و دوم،  چه هنرستان؛ چه مدرسه عادی باشد و چه خاص.

 انجمن اولیا و مربیان منتخبین والدین دانش آموزان مدرسه هستند که با برگزاری جلسات مختلف در طول یک سال تحصیلی در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان همان مدرسه قدم برداشته و ناظر و کمک کاری برای تصمیمات مهم مدرسه از آموزشی تا مالی هستند.

تشکیل جلسات سخنرانی و بحث آزاد جهت افزایش مشارکت والدین
ایجاد فرصتی برای ارائه مشاوره و راهنمایی دادن به والدین جهت رفع مشکلات تحصیلی، تربیتی و خانوادگی
ایجاد تسهیلات و امکانات رفاهی برای دانش‌آموزان، مربیان و والدین
برنامه‌ریزی برای افزایش بازده دانش‌آموزان در اوقات فراغتشان
تصمیم‌گیری درباره نحوه مصرف کمک‌های مالی به مدرسه
برگزاری جشن‌ها و مراسم در مدرسه
و… را می تواند از جمله وظایف شورای انجمن و اولیاء دانست.

 مدیری موفق در اداره مدرسه خود می شود که از پتاسیل این گروه چه به عنوان خِرد جمعی در برنامه های آموزشی و پرورشی چه در مشارکت و جذب کمک های مردم بهره مناسب از همکاری با این شورا را بنماید.

۲۴ مهر روز پیوند انجمن و اولیاء و مربیان گرامی باد.

 مجتبی لشکربلوکی
مدرس دانشگاه فرهنگیان
کارشناس تعلیم و تربیت


نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر