c_300_250_16777215_10_images_284245.jpg

 

ترکمن سسی : نورمحمد دانشمند - یکی از برنامه های مهم دولت فعلی طرح نهضت ملی مسکن است. طرحی که قرار است براساس آن چهار میلیون مسکن طی چهار سال در کشور ساخته شود اما به اندازه نام طرح در میان مردم به خوبی اطلاع رسانی نشد.


مدیران متولی می گویند سهم استان گلستان از این برنامه حدود 93 هزار واحد مسکونی طی چهار سال به تفکیک شامل: مسکن ملکی شهری در بخش (گروه های کم درآمد - گروه های بادرآمد متوسط پایین - گروه های با درآمد متوسط بالا - تفاهم نامه های منعقده - محلات بافت فرسوده - خود مالکین) ، مسکن استیجاری و مسکن روستایی است که نوع و میزان حمایت دولت در هر بخش متفاوت است.
با آغاز طرح نهضت ملی مسکن ، امیدهایی به جامعه ترزیق و جنب و جوشی ایجاد شد. هرچند مردم اطلاعات کاملی از جزییات طرح نداشتند اما ده ها هزار نفر از متقاضیان در گلستان با هزاران امید و آرزو در این طرح ثبت نام کردند به طوریکه براساس اعلام مدیران متولی در استان حدود 90 هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند.
بیشتر متقاضیانی که ثبت نام کرده بودند ذهنیت طرح مسکن مهر دولت احمدی نژاد را داشتند طرحی که مردم به صورت نسبی از آن راضی بودند. اما طی این سالها به دنبال شرایط اقتصادی اوضاع خیلی تغییر کرده و هزینه های ساخت مسکن نیز متناسب با رشد تورم در کشور بالا رفته است.
رقم آورده اولیه 40 میلیون تومانی طرح را متقاضیان شنیده بودند اما از رقم آورده های بعدی طرح، مدت زمان ساخت واحدها، رقم و سود تسهیلات و اقساط آن و نحوه تقسیط وام و ... مردم سوال های بسیاری داشتند.
در حالیکه مدیران دولتی در تامین زمین مورد نیاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن گرفتاری های خود را دارند و در تکاپوی 1800 هکتار زمین مورد نیاز اجرای طرح در استان هستند که تنها 320 هکتار آن تاکنون فراهم شده ، مردم نگران تهیه آورده اولیه و پول های بعدی مورد نیاز هستند. در طرح نهضت ملی مسکن ، دولت تنها زمین را تامین می کند و پیمانکاران با همان آورده های ریالی متقاضیان در طی چند سال واحدها را می سازند و براساس قیمت تمام شده تحویل متقاضیان می شود. قیمتی که در این اوضاع تورمی هرچه زمان بگذرد روز به روز افزایشی خواهد بود و رقم نهایی آن هم تا قبل از اتمام ساخت مشخص نیست.
بنابه اعلام مدیران متولی در گلستان تاکنون از حدود 90 هزار نفر متقاضی ثبت نام شده تنها16 هزار نفر واجد شرایط بودند و فقط حدود چهار هزار نفر آورده اولیه را واریز کرده اند و متقاضی موثر شناخته می شوند. این آمارها که خود مسئولین اعلام کرده اند حکایت از آب رفتن تدریجی متقاضیان طرح دارد. در واقع بخش عمده ای از متقاضیان که با هزاران امید برای خانه دار شدن در این طرح ثبت‌نام کردند یا واجد شرایط نبودند یا به تدریج با آگاهی از شرایط و جزییات طرح، بخشی از آنها قید این طرح را زدند.
" اومدم انصراف بدم چیکار باید بکنم؟"این جمله ای آشنا از صدها متقاضی طرح است که آورده اولیه 40 میلیونی یا تعدادی از آورده ای بعدی را نیز واریز کرده اند. اما به شدت نگران پرداخت آورده های بعدی طرح ؛ قیمت تمام شده یا قیمت روز واحدهایی که معلوم نیست چه زمانی تحویل خواهد شد و نیز نگران اقساط وام 350 میلیونی با سود 18 درصد این واحدها هستند. در استان گلستان که سرانه درآمدی مردم در آن نصف میانگین کشوری است، بسیاری از مردم در تامین نیازهای اولیه خود مانده اند، دغدغه های پرداخت مراحل بعدی سهم آورده واریزی که هرکدام رقمی بین 40 تا 70 میلیون تومان است و اقساط حدود 5 میلیون تومانی وام مسکن، امیدهای متقاضیان را روز به روز کم رنگ تر می کند.
شرایط تورمی و زمان طولانی ساخت در این طرح خیلی به ضرر متقاضیان است. هرچند برای اولین ثبت نامی های طرح و ساخت زودهنگام واحدها برایشان به صرفه خواهد بود اما هرچه ثبت نام دیرتر و زمان ساخت پروژه ها بیشتر شود قیمت تمام شده واحدها نیز بیشتر می شود و هزینه های بیشتری را به متقاضیان تحمیل می کند.
در حالیکه مدیران متولی برای سرعت بخشی به ساخت مسکن، راهکار مشارکت دادن مردم در ساخت مسکن را در سر دارند که شامل واگذاری زمین برای ساخت خانه های یک طبقه در شهرهای دارای زمین می‌شود اما مشکلات این طرح محدود به اینها نیست و بحث اعطای تسهیلات نیز داستان خود را دارد و بنا به اعلام متولیان امر ، درحالیکه بانک مرکزی وظایف بانک‌ها بر اساس قانون جهش تولید مسکن را به آن‌ها ابلاغ کرده ولی بانک‌ها به دلایل متعددی به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.
برای بسیاری از جوانان، در این شرایط اقتصادی و معیشتی که روز به روز دچار نوسانات ناخوشی را طی می کند ، خانه‌دار شدن یک آرزوی دست نیافتنی شده و امید آنها برای خانه دار شدن ولو با حمایت و طرح های دولتی اگر کمرنگ نباشد ؛ سخت و دشوار خواهد بود.

دیدگاه‌ها  

0 #1 اراز صادق 1401-08-15 16:37
جهش قیمت ها در مورد زمین و مسکن در این سالها خیلی بوده و آرزوی خانه دار شدن برای ما جوونا با این درآمدای ناچیز یه رویا شده، ایکاش نرخ سود وام مسکن تک رقمی بود. آیا فکر کردین قسطای وام ۳۵۰ میلیونی اونم با سود ۱۸ درصد چن میلیون میشه!
نقل قول کردن
0 #2 مسعود 1401-08-15 19:35
یه کارشناس مسکن میگه متقاضیان نهضت ملی مسکن بایستی علاوه بر پرداخت آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی توان پرداخت پنج مرحله آورده حدود ۶۰ میلیون تومانی را داشته باشن. یعنی در کل بتونن حدود ۳۵۰ میلیون تومان طی حدود سه سال زمان ساخت مسکن بعلاوه اقساط حدود ۵ میلیون تومانی اقساط وام ۳۵۰ میلیون تومانی را پرداخت کنن تا بتونن یه واحد حدود ۸۵ متری را در قالب این طرح صاحب بشن.
نقل قول کردن
0 #3 پیمان قاسمی 1401-08-17 21:25
این طرح اون چیزی نبود که اکثر مردم انتظارش داشتن. سود ۱۸ درصدی وام مسکن و اقساط حدود ۵ میلیون تومانی امیدهاشونو کمرنگ‌میکنه
نقل قول کردن
0 #4 فعال رسانه ای 1401-08-18 09:27
گفته می شود در شهر گنبدکاووس که دومین شهر بزرگ استان گلستان هست حدود ۱۲ هزار نفر ثبت نام کردند و حدود ۹ هزار نفر هم واجد شرایط بودند. اما تنها یک پروژه ۹۶ واحدی در شهرک بهارستان گنبدکاووس با کارگزاری بنیاد مسکن در حال احداث است که پیشرفت خوبی هم دارد. گفته می شود در شهر گنبدکاووس مشکل تامین زمین وجود دارد. یعنی برای آغاز ساخت مسکن نهضت ملی در این شهر باید ده ها هکتار زمین تامین شود که خود داستان دیگری دارد.
نقل قول کردن
0 #5 فعال رسانه ای 1401-08-18 09:36
گفته می شود خود راه و شهرسازی زمین کافی برای ساخت مسکن نهضت ملی ندارد و ادارات دولتی در اجرای قانون جهش تولید و عرضه مسکن باید اراضی مازاد خود را معرفی بکنند. اما مدیران راه و شهرسازی از عدم همراهی ادارات دولتی برای معرفی اراضی مازاد گلایه دارند. البته در صورت تامین زمین در حریم شهرها، فرایند الحاق آن اراضی به محدوده شهر و تعیین کاربری آنها نیز باید طی شود. در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت ها، ه ینه های ساخت مسکن نیز بالا رفته و با توجه به محدوده قیمتی که متولیان امر برای هر مترمربع مسکن در قالب نهضت ملی مسکن تعریف کرده اند گمان می رود بیشتر پیمانکاران چندان رقابتی به ورود به این طرح ندارند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر