c_300_250_16777215_10_images_11675.jpg



ترکمن سسی - مجتبی لشکربلوکی - سالروز شهادت استاد متفکر شهید مرتضی مطهری؛ به پاس زحمات ایشان در عرصه تعلیم و تربیت و ساختن اندیشه های ناب، روز بزرگداشت مقام شامخ معلم نامگذاری شده است .

 

اما به راستی تعلیم و تربیت یعنی چه؟
تعلیم و تربیت یعنی هدایت فرد در ابعاد :

1⃣ فکری و عقلانی
2⃣ معنوی
3⃣ اخلاقی
4⃣ اجتماعی
5⃣ سیاسی
6⃣عاطفی
7⃣ بدنی

تعلیم و تربیت یعنی کمک کردن به متربی تا بهتر تشخیص دهد.
معلم،  مربی و مدرس نقش هدایتگری دارد و روشن نمودن راه؛ تا دانش آموز، متربی و دانشجو بتواند مسیر صحیح را خود انتخاب نماید.

 اسلام به عنوان کاملترین دین اهداف تربیتی خود را چنین بیان می کند:

1⃣ شناخت خود و پیرامون خود
2⃣ یاد دهی علم و حکمت
3⃣ تربیت دینی

بخش عمده ای از خلأ بی ابزاری و بی روشی موجود در کار فرهنگی کشور در واقع ناشی از « شناخت نداشتن » از سیستم تربیتی اسلام است،  آنجایی سیستم فرهیخته آموزش و پرورش دچار ضعف شد که گاهاً بجای مدیران متفکر و آگاه به اندیشه متعالی اسلام و دارای برنامه تحولی مطابق با اسناد بالادستی این حوزه ؛ مدیران سیاسی با نیمچه رزومه اداری برخی منصب های حساس را پُر کردند.

حال چرا شهادت شهید مطهری روز معلم نامگذاری شد؟

مجموعه فعالیت ایشان به عنوان یک معلم اندیشمند و یک مُبلغ دینی را می تواند در دو بخش عنوان نمود :

1⃣ فعالیت های سیاسی
2⃣ فعالیت های علمی – فرهنگی

ایشان در راه معلمی که شغل انبیاء الهی است خود را فقط در کلاس محدود نکرد، بلکه:

◽️ وی ایراد سخنرانی های بسیاری در دانشگاه‌ها ، انجمن‌های اسلامی ، نهضت اسلامی پزشکان ، مسجد هدایت، مسجد جامع نارمک و حسینیه ارشاد داشته اند و در دانشگاه تهران اولین بار بود که دانشجویان فردی را یافتند که پاسخگوی تمام سوالات آنان خصوصاً در علوم انسانی و مبنای فکری می باشد.

مبارزه با التقاط ، مبارزه با سکولاریسم ، مبارزه با خرافات در دین ، مباحث انسان در  اسلام ، برتری اسلام نسبت به دیگر ادیان ، تشریح موضوع نفاق ، بررسی سیره پیامبر (ص)و امامان معصوم(ع) ، تأکید به داشتن دافعه در کنار جذابه  در جای خود با الگوی امیرالمومنین(ع) ، بررسی نظام فقهی زن در اسلام ، بیان نکات تربیتی در غالب داستان ، تربیت اسلامی ، بررسی جایگاه جنگ و جهاد ، فلسفه و عرفان ، بررسی نظام اقتصادی و مسأله ربا ، حکومت و حکمرانی اسلامی و ... از حوزه های تدریس،  سخنرانی و قلم فرسایی ایشان بوده است.

در واقع شهید مطهری ، هرآنچه که یک انسان برای مبنای فکری ، فرهنگی ، عقیدتی و سیاسی درست و صحیح بخواهد ، بیان نموده است.

 نکته آخر و مهم اینکه:
اگر جامعه بخواهد پیشرفت کند، اندیشه ها بزرگ شود، مشکلات کم گردد، باید سیستم تعلیم و تربیت را همانند یک اداره دولتی صرف نبینیم،  نوک پیکان این سیستم معلم است که اگر شأن،  احترام و جایگاه او حفظ شد،  می تواند آینده سازانی والا تربیت کند و جامه عمل بپوشاند بر هدف کلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که همان تربیت دانش آموزی طراز انقلاب اسلامیست ،  و این را در جنگ شناختی ادارکی شروع شده از مهر سال گذشته عقلاء و متخصصین به صراحت دیدند و لمس کردند که با روش فرهنگی_تربیتی افکار دهه چهل و پنجاه،  نمی توان برای نسلهای " زد (زومر) "  و " آلفا " برنامه ریزی کرد و اگر شود نتیجه آن جز شکاف نسلی فاحش مابین آنان چیزی حاصل نمی گردد.

و چه زیبا ترسیم کرد معلم شهید رجایی شغل انبیاء را که فرمود:

«معلمي شغل نيست، معلمي عشق است. اگر به عنوان شغل انتخابش كرده‌اي، رهايش كن و اگر عشق توست مباركت باد.»

روز و هفته مقام شامخ معلم را بر همه زحمت کشان عرصه تعلیم و تربیت، هدایت و روشنگری ،  مبارک باد  .

به قلم : مجتبی لشکربلوکی
یک معلم، مربی و  مدرس


نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر