c_300_250_16777215_10_images_22286.jpg



ترکمن سسی - مجتبی لشکر بلوکی - انسان مخلوق خداست و دلیل برتری و اشرف مخلوقات بودن آن پذیرفتن بار امانت الهیست، عقل و اختیار باعث شد تکلیف انسان سنگین شود، و از زندگی نباتی و حیوانی که بر اساس غریزه و استعداد رشد مشخص و معلومی؛ خارج شود، تا جایی رسد که گردد خلیفه الله.


خالق یکتا برای آنکه رشد بُعد روحانی فرزندان آدم در کنار رشد بُعد جسمانی وی به سوی سیرالی الله و سعادت ابدی باشد ۱۲۴۰۰۰ پیامبر را با برنامه روش زندگی درست به سوی ما مبعوث نمود.
همانند مخترع و کارخانه ای  که نصاب و بروشور روش صحیح از دستگاه را برای مصرف کننده ارسال می کند.

کاملترین دین اسلام است و ادیان دیگر مقدمه ای بر این مهم بودند، دین اسلام ابعاد و احکام اجتماعی و سیاسی دارد که اجرای آنها، مستلزم وجود قانون و الزام اجرا آن می باشد.
لذا بدون اطاعت که مفهوم حکومت است، دین محقق نمی شد، آیات مجازات محاربان (مائده ۳۳)، اجرای حدود برای اصلاح جامعه(مائده۳۸) و ... که حکومت‌ برای اجرای آن لازم و ضروری است.

تجربه تاریخی نشان داده که عقل(حجت باطن) به تنهایی کافی برای زندگی و حکومتداری بشر نمی باشد و نیاز به انبیاء و اولیاء (حجت ظاهر) نیز می باشد و اصلاً مفهوم کامل و جامع بودن اسلام هم همین است یعنی نقش دین در دنیا.

برخی آیات قرآن پیشنه تاریخی انسان، دانش محدود ابناء بشر، موانع شناخت، عدم تشخیص درستی و غلط بودن رفتارهای فردی و اجتماعی و... را برای اثبات این امر، مثال می زند همچون (اسرا۸۵ و علق۶.۷.۸)

پس قرآن در سوره بقره آیه۲۱۳؛ انبیاء(ع) را دارای حق حکومت و داوری بین مردم از جانب خداوند متعال می داند و در همین راستا حکومت انبیاء الهی همچون داود(ع)،سلیمان(ع) و محمد(ص) را نام می برد.

رسول الله (ص) هنگامی که به پیامبری مبعوث گردید در مکه زندگی می کرد، سه سال مخفیانه دعوت به توحید کرد و ده سال آشکارا،  تا به دعوت مردم شهر یثرب، به آنجا مهاجرت نمود.

در زمان مبعوث شدن به پیامبری، مشروعیت حکومت از سوی خدا دریافت کرد و هنگامی که استقبال و مقبولیت از سوی مردم یثرب ایجاد شد، به آن شهر مهاجرت و تشکیل حکومت اسلامی را دادند.

نظامی که رسول الله(ص) در یثرب که حالا شده مدینه النبی، تأسیس کرد، مطابق با کتاب "انسان ۲۵۰ ساله "هفت شاخص داشت:

1⃣ ایمان و معنویت
ایجاد و تقویت روح ایمان و معنویت، قرب الی الله و هدایت اندیشه های به راه صحیح.  

2⃣ قسط و عدل  
اساس کار حکومت اسلامی بر عدالت و قسط و رساندن هر حقی به حق دار، بدون هیچ ملاحظه ای می باشد.  

3⃣ علم و معرفت
در نظام نبوی ؛پایه همه چیز دانستن و شناختن و آگاهی و بیداری است.  

4⃣ صفا و اخوت
نفی هر گونه درگیری های با انگیزه های خرافی ،شخصی،سودطلبی ومنفعت طلبی و ایجاد فضای صمیمیت و اخوت وبرادری و همدلی.  

5⃣ صلاح اخلاقی و رفتاری
پیغمبر روی یکایک افراد کار تربیتی و انسان سازی می کرد.

6⃣ اقتدار و عزت
جامعه و نظام نبوی عزیز و مقتدر و تصمیم گیر است؛صلاح خود را که شناخت ،برای تامین آن تلاش می کند و کار خود را پیش می برد.

7⃣ کار و حرکت و پیشرفت دائمی
توقف در نظام نبوی وجود ندارد؛به طور مرتب حرکت ،کار و پیشرفت است .

با این شاخص ها پیامبر(ص) توانست حکومتی را تأسیس نماید که مردم را از جهالت به علم و اخلاق شیفت دهد تا هم دنیایی بهتر داشته باشند و هم مزرعه آخرت خود را آباد کنند.

انقلاب اسلامی که مولود اسلام ناب محمدی(ص) می باشد همین مسیر را ترسیم و در راه رسیدن به آن گام برمیدارد تا در نهایه به تمدن نوین اسلامی برسد.


نکته پایانی در این است که نظام اسلامی مسیر درست خود را طی می کند تا به قله برسد لذا افرادی که در این نظام منتخب و منتصب می شوند، باید با شاخص های شایستگی کامل مسئولیت گیرند، آنان باید به ارزشهای اصیل انقلاب و مکتب امام روح الله کاملاً پایند، برنامه ریز و عملیاتی بوده و ان ارزشها را در جامعه پیاده کنند و پیوند امام و امت را مستحکم تر کنند و اگر نام انقلابی برخود گذاشتند جهادی عمل و مردم را به عنوان ولی نعمتان همراه و راضی از خود، دولت و نظام می کنند و از برنامه ها تا جشن ها و مناسبت های کاملاً مردمی و  با حضور چشمگیر آنان برگزار گردد حتی هفته ها و دهه های دولتی و حکومتی تا مشارکت سیاسی_اجتماعی مردم جامعه بالا رود، جایی که دشمن آن را نشانه گرفته است و امامین انقلاب به آن تأکید موکد دارند.

ومن الله توفیق
مجتبی لشکربلوکی
         مدرس دانشگاه

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر