c_300_250_16777215_10_images_23212.jpg



ترکمن سسی - آخوند ناصر محمد قزل - هروقت همچون مسأله ای پیش می آید به یک نگاه می توان به روشنی فهمید که علما به دو دسته تقسیم میشوند. عده ای فکر می کنند دین از سیاست جداست و اولی الامر عالم یا فقیه است، هرجا مسأله ای پیش بیاید، عالم فقیه حکم می کند و فکر می کند حکمش لازم الاجرا است.


 فکر نمی‌کند حکم حاکم می خواهد نه عالم چون حاکم را نمی بیند، دین را جدا از حاکم می پندار. در مقابل این گروه فقهایی وجود دارند و در طول تاریخ بوده اند که عقیده داشتند دین از سیاست جدا نیست و دین را در کنار حکومت بررسی می کردند.
 کار این دسته از علما، مسایل مطرح شده را بررسی و حل کرده در اختیار حاکم قرار می دادند و حاکم موظف بود حکم کند و در جایی که حاکم دخالت نکند یا حضور نداشته باشد یک فرد موثق که توانایی تنفیذ حکم را دارد، یعنی قدرت اجرای حکم را دارد باید پا پیش بگذارند و حکم کند.
 علما بیان مسأله بکنند با تمام اختلافاتی که وجود دارد چرا باید علما شهادت بگیرند خودشان حاکم بلا منازع بدانند و حکم کنند که فردا اول ماه رمضان است. این قدرت را چه کسی به آنها داده است. حاکمی که حکم کرده فردا رمضان، آیا قدرت این حکم را از جای بدست آورده یا کسی این قدرت را تفویض کرده. علما باید به ما روشن کنند فردا ما در حیطه اختیارمان می خواهیم در تمام مسایل شرعی حکم کنیم و حکممان را اجرا کنیم.
 از امروز اگر رمضان است پس متظاهر به روزه خواری را مجازات کنیم. فردا سی روز تمام شد عید برگزار کنیم. آیا حاکم به رمضانیت امروز فردا سی روز را تکمیل کردیم میتواند حکم بدهد که بخوان عید را عواقبش بامن یا مثل پارسال تکذیب می کند.

حاکم موظف است با علما مشورت کند و حکم کند و علما مسیر صحیح فقهی را نشان بدهند. اجرا کردن و حکم دادن قدرت می خواهد که فقط این قدرت در اختیار کسی است که از جانب خدا و با انتخاب مردم باشد همچنان که ابوبکر صدیق توسط مردم انتخاب شد و با مانعین زکات جنگید در همان زمان از صحابه بودند کسانی که مخالف جنگ با مانعین زکات بودند، ولی ولی امر را یاری کردند نظر خود را اجرا نکردند و به خود اجازه حکم ندادند.
چون حکم مختص حاکم است کسی غیر از حاکم یا نایب یا قاضی، حق حکم کردن ندارد. علما بیان بفرمایند این مجوز حکم دادن را از کجا دریافت داشته اند.

آخوند ناصر محمد قزل،
امام جمعه اهل سنت قازان قایه

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر