c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-01-15_13-40-50_2.jpg

 


ترکمن سسی – حاج عصام الدین گوگلان مدرس مدرسه علوم دینی ربانیه چنارلی به همراه دو نفر از مدیران این مدرسه علوم دینی از پنجم الی دوازدهم دی ماه امسال سفر علمی فرهنگی یک هفته ای به کشور تانزانیا داشتند.


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، حاج عصام الدین گوگلان مدرس مدرسه علوم دینی ربانیه چنارلی از فعالان حوزه تقریب است و تاکنون به چندین کشور اسلامی سفر کرده است و در این سفرها گسترش اندیشه تقریب در بین مذاهب اسلامی ، اندیشمندان و فرهیختگان منطقه ای و تفاهم بیشتر بین علما و تعاملات علمی و فرهنگی را دنبال کرده است.
در سفر کشور تانزانیا که از پنجم الی دواردهم دی ماه امسال انجام شد ، استاد صلاح الدین ایشان گوکلان مدیر مدرسه علوم دینی ربانیه چنارلی و حاج اسماعیل آخوند قدیری امام جمعه چنارلی، او را همراهی نمودند.
مدیران مدرس علوم دینی ربانیه چنارلی با شیخ ابوبکر بن زبیر، مفتی اعظم تانزانیا و علمای ایالت زنگبار و مدیران مدارس دینی اهل سنت و ائمه جمعه و جماعات تانزانیا دیدار و گفتگو کردند.
حاج عصام الدین آخوند گوگلان در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی اظهار کرد:این سفر علمی زیارتی به دعوت جناب دکتر حسین الوندی بهینه سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در کشور تانزاینا و جناب دکتر علی تقوی مدیر منطقه ای دانشگاه المصطفی صورت گرفت و هدف ما آشنایی با مذاهب، فرهنگ و آداب مردم تانزانیا و بازدید از مدارس دینی اهل‌سنت و دیدار با شخصیت‌های علمی آن کشور بود.
مدرس مدرسه علوم دینی ربانیه چنارلی گفت: بیش از نیمی از جمعیت تانزانیا را مسلمانان تشکیل می دهند که بیشتر آنان شافعی مذهب و اندکی حنفی مذهب هستند. و فرقه های دیگر  اباضیه، شاذلیه، و وهابیت و طریقت های صوفیانه ،و مقداری قادیانیه و بودا نیز در آن کشور فعالیت دارند.
حاج عصام الدین آخوند گوگلان افزود: در تانزانیا نیز وجود مراکز آموزش حفظ قرآن و حلقه‌های قرآنی در تمامی مناطق شهری و روستایی بسیار به چشم می‌خورد.
عموما بسیاری از کشورهای آفریقایی برای استقلال خود پای در میدان مبارزه نهادند و هویت اصلی خویش را باز یافته و در حال پیشرفت و توسعه هستند.
وی خاطر نشان کرد: در دیدارها و بازدید از حوزه‌ های علمیه آن جا ، فعالیت‌های علمی و دینی مدرسه علوم دینی چنارلی و ظرفیت‌هایی که در چند سال اخیر برای مدیریت امور طلاب، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی فراهم شده را بیان کردیم و گفتیم ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شیعه و اهل‌سنت با تأکید بر اشتراکات، همزیستی مسالمت آمیزی دارند و بدون هیچ دغدغه‌ای به فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی خود می‌پردازند و نشأت گرفته از نگاه اعتدالی و تقریبی در کشور، موفقیت‌های چشمگیری داشته‌ایم از جمله، گسترش مساجد اهل‌سنت است که امروز شاهد آن هستیم که تعداد آن از تعداد مساجد شیعه در استان گلستان بیشتر می‌باشد.
حاج عصام الدین گوگلان افزود: در این سفر از مفتی تانزاتیا جهت دیدار از استان گلستان و برای تبادل علمی و فرهنگی، دعوت کردیم و طی ماه های آتی به ایران سفر خواهد کرد و از نزدیک با دستاورد‌های فرهنگی اهل سنت ایران آشنا خواهد شد.
مدرسه علوم دینی ربانیه چنارلی یکی از فعال ترین مدارس علوم دینی منطقه ترکمن صحراست و به تربيت مجتهدان، عالمان و متخصصان پارسا و متعهد، به تبيين، توليد و تعميق تفكرات و انديشه های اسلامی و نشر و ترويج اسلام ناب محمدی همت می گمارد.

c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-01-15_13-40-48.jpgc_300_250_16777215_10_images_photo_2023-01-15_13-40-49.jpgc_300_250_16777215_10_images_photo_2023-01-15_13-40-50.jpg

دیدگاه‌ها  

+1 #1 اتک پور 1401-10-25 18:04
مدرسه علوم دینی ربانیه چنارلی با مدیران باسواد و انسان های شریف و دلسوز از فعال ترین مدارس دینی ترکمن صحراست. میهمان نوازی گرم و پذیرایی خالصانه آنان از عزیزانی که به شرق استان و روستای چنارلی سفر می کنند زبانزد خاص و عام است. در راه اعتلای فرهنگ و دیانت مردم منطقه خداوند متعال یاریگرشان باشد. درود بر شما
نقل قول کردن
+1 #2 صفا 1401-10-27 16:39
بسیار عالی ،
دیدار با مسلمین جهان و تبادل تجربه و علم و هنر و عرضه داشته های علمی و فرهنگی لازم و ضزوری است.
امید که این نوع تبادلات مرسوم گشته و مردم ما هم مشتاق و علاقمند به این نوع سفر ها گردند.
گاها بسیاری از مردم ما هزینه های زیادی در سفر به مقاصد پر مخاطب همچون تایلند، اروپا، چین و ...دارند که امیدوارم سفر به مقاصد مسلمین هم با تبلیغات مناسب و اسان کردن سفر ها به لیست اضافه شوند.
سالها پیش یک برنامه تلویزیونی پخش می شد که دیدار با مسلمانان جهان را به تصویر می کشید.
بسیار برنامه جالبی بود.
اگر این نوع مسافرت ها تسهیل شوند
دانشجویان، اساتید، و مردم علاقمند به دیدار های اسلامی استقبال خواهند کرد.
نقل قول کردن
0 #3 صفا 1401-10-27 16:41
تا همین ۱۰- ۱۲ سال پیش هم به هر پاسپورت برای خروج از کشور ۲۰۰۰ دلار ارز با نرخ دولتی برای خرید پرداخت می شد.
با قیمت امروز ۸۰ میلیون تومن پول می شد.
واقعا که تحریم چه کرد با کشور...
نقل قول کردن
+2 #4 صفا 1401-10-27 16:42
ما اگر به قول و حرف علما خود اعتماد نکنیم به چه چیزی می توانیم اعتماد کنیم.
من به اتفاق ابوی و یک روحانی آشنا و البته فرزندم یک بار به چنارلی رفتم و مهمان صلاح الدین اخوند بودیم.
مهمان نواز بودند و شبی را در منزل ایشان بسر بردیم.
به نظر می رسید که مکفی هستند و خداوند کریم روزی مقدر و بسامان به ایشان عطا کرده است.
من قول و حرف ایشان را ملاک می دانم و البته باید حرف و قول تمام مسلمین را قبول کنیم
و الله اعلم
نقل قول کردن
+1 #5 حسین 1401-10-27 16:43
در مورد مهمان نوازی حاج آخون شکی نیست ولی تامین این هزینه ها با دلار بالای ۴۰ خیلی سخت هست.
نقل قول کردن
0 #6 نادر نوتی زهی 1401-10-28 18:40
خدا حفظ بکند ایشان جان عزیز را
نقل قول کردن
0 #7 همراه 1401-11-10 19:53
حوزه علمیه چنارلی و علمای آن به خونگرمی و مهمان نوازی شهره اند و تربیت عالمان و متخصصان دینی. منتها اینکه تربیت مجتهدان نوشته شده گویا من باب مسامحه است. اما بیش از تربیت عالم و متخصص، هم اکنون امت اسلامی به تربیت انسان حق گو نیاز دارد، به کسی که حق را برای حق بگوید، هرچند به ضرر خودش یا خانواده اش باشد. یعنی به عالم عامل کسی که واقعا الگو باشد و از کسی جز خدا نترسد، نه از دولت نه از ملت فقط از خدا بترسد...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر