c_300_250_16777215_10_images_95005.jpg

 

ترکمن سسی - برآیند وقایع اخیر بیانگر آن است که در آستانه ورود به عصر نوین تاریخ اقتصادی کشور، مرحله نخست فرآیند اقناع سازی مردم پس از چند روز تلاش بی وقفه برنامه‌ریزان امر به ثمر نشست و بار دیگر با همراهی و نقش‌آفرینی مردم شاهد عبور از یک بزنگاه اقتصادی مهم خواهیم بود.


به گزارش ایرنا،  با وجود همه چالش های فراروی دولتمردان سیزدهم برای اجرای جراحی بزرگ اقتصادی در نظام مالی کشور ، اما آیت الله رییسی شخص نخست امور اجرایی کشور با قرار گرفتن در جمع مردم و مقابل رسانه ها از اراده جدی و عزم دولت برای اعمال اصلاحات در اصلاح نرخ ارز ترجیحی خبر داد.
دولت سیزدهم باپذیرش همه هزینه های سیاسی- اجتماعی احتمالی و قبول فضاسازی بی‌سابقه مخالفان و اجیر شدگان داخلی و شانتاژهای گسترده دشمنان در آن سوی مرزها تصمیم بر آن گرفت که یک بار برای همیشه مانع چپاول و دست اندازی رانت خواران به منابع ارزی کشور شود.
به طور تقریبی همه کارشناسان اقتصادی این جراحی بزرگ اقتصادی را برای نظام مالی کشور مفید و سودمند می دانند و اندک اختلاف نظرهای موجود به زمان اجرای این رویکرد یا تقویت زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری موردنیاز معطوف می شود.
فارغ از هر پیش بینی همه  ساز و کارهای اجرایی و یا منابع مالی موردنیاز اجرای این امر مهم، بخش اعظمی از توفیق این پروژه تحت شعاع همراهی و اقناع مردم است.
حضور میدانی گسترده مسوولان در سطح بازار و بین مردم و بهره گیری دولت از ابزارهای اطلاع رسانی نوین از جمله رسانه های دیداری و نوشتاری خبرگزاری‌ها و حتی تلاش برای شفاف سازی چهره به چهره زمینه فروکش کردن التهاب و هیجانات کاذب شده و بر خلاف روزهای نخست این طرح خبری از خریدهای هیجانی و احتکارهای خانگی نیست و به اعتقاد کارشناسان  همگامی کامل مردم در توفیق این جراحی بزرگ اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد که باید این راهبرد را جدی گرفت.


نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شواری اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: از مهمترین مولفه های موفقیت طرح ارز ترجیحی همراهی مردم با دولت در اجرای این طرح مهم اقتصادی است.
عبدالجلال ایری اظهارداشت: با شفاف سازی و پاسخگویی به سوالات و ابهامات مردم و اقناع سازی مردم زمینه اثربخشی حداکثری از اجرای طرح حذف اصلاح ارز ترجیحی را شاهد خواهیم بود.
وی گفت: در کنار رسانه ها خبرنگاران ارباب جراید و رسانه ها در حوزه شفاف سازی این طرح مدیران و متولی آن هم باید به صورت میدانی در صحنه حضور داشته باشند تا اطمینان خاطر مردم در برای موفقیت این طرح ارتقا یابد.


لزوم هوشمندی همه اقشار
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح برخی مباحث خلاف واقع در فضای مجازی و رسانه های معاند در خصوص جراحی اقتصادی در کشور گفت: یک جنگ رسانه‌ای تمام عیاری علیه نظام در حال انجام است که توفیق در این نبرد نیازمند هوشمندی مردم و مدیران است.
غلامرضا منتظری‌ در گفت  و گو با ایرنا اظهارداشت: در روزهای اخیر رسانه‌های خارجی و برخی از نااهلان در داخل کشور تلاش دارند تا مشکلات ناشی از رویکرد جدید دولت در اصلاح نرخ ارز ترجیحی را بزرگ‌نمایی کرده و به اصطلاح از کاه ،کوه بسازند.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود : مردم و مسوولان باید حواسشان جمع و مراقب نفوذی ها باشند؛ دقت و هوشمندی بیشتر دولت به همراه حضور موثر در صحنه می تواند توطئه دشمنان را نقش بر آب کند.
وی بیان کرد: دولت باید در اجرای هرگونه طرح و راهبرد سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی اصل کرامت و عزت نفس و رضایت مندی مردم را مدنظر قرار دهد.
منتظری خاطرنشان کرد: چیزی مهمتر از افزایش سرمایه اجتماعی در کشور نداریم و با پرهیز از احساسات به دنبال رضایتمندی مردم در فضای منطقی و حقیقی باشیم.
وی تصریح کرد: اجرای این جراحی بزرگ اقتصادی به طور حتم با مسائل و مشکلاتی همراه خواهد بود و انتظار است که مانند همیشه با سعه‌صدر مردم و صبوری آنها بتوانیم از این بزنگاه حساس اقتصادی به سلامت عبور کنیم.
 رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: به طور حتم این رویکرد دولت نواقص و کاستی هایی هم دارد اما منتقدان و رسانه ها باید عینک انصاف بزنند و کاری نکنند که تصور شود در زمین دشمن بازی می کنند.
وی اضافه کرد: هر نقد عالمانه و صادقانه‌ای به مجلس ، دولت و قوه قضاییه سبب رشد و بالندگی کشور می‌شود و همه مدیران و مسوولان از این نقدها استقبال می کنند.

الزام حیاتی برای اقتصاد ایران
استادیار رشته اقتصاد دانشگاه آزاد واحد شهرستان علی آباد کتول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وظیفه دولت در تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از دلایل اصلی کسری بودجه سالانه برای مدیریت کشور در سالیان اخیر بوده است.
مجید نصیری گفت برخی کالاهای اساسی با قیمت یارانه ای در اختیار افراد و گروه‌های خاص قرار می گرفت که متاسفانه به سبب ضعف شدید مکانیسم های نظارتی در محل اصلی خود هزینه نمی‌شد.
وی اظهارداشت : حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یک الزام حیاتی برای اقتصاد ایران بود که دولت سیزدهم برای عملیاتی شدن آن پیش قدم شد و تمام تبعات احتمالی آن را پذیرفت.
نصیری یادآور شد: برای اثر بخشی این سیاست دولت، پیش نیازهایی مورد نیاز است تا بهره‌وری حداکثری از این رویکرد عاقلانه و عالمانه حاصل شود.


همراهی و همگامی اجتماعی
استادیار رشته اقتصاد دانشگاه های گلستان ادامه داد: شفاف سازی و تشریح بی واسطه اجرای این رویکرد برای مردم می‌تواند یک همراهی و همگامی اجتماعی ایجاد کند و آحاد جامعه را برای پذیرش این جراحی بزرگ اقتصادی مهیا نماید.
وی گفت: حمایت از اقشار آسیب پذیر و کم‌برخوردار یکی دیگر از مولفه هایی است که موفقیت سیاست تک نرخی شدن ارز را تضمین می کند، در این راستا دولت مردمی سیزدهم باید سیاست‌های جبرانی و بسته های حمایتی مالی برای دهک‌های پایین جامعه در نظر بگیرد.
نصیری بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید در دولت قبلی اجرایی می‌شد اما دولتی که به نام تدبیر و امید نامگذاری شده بود یکی از ضعیف‌ترین دولتها در اجرای سیاست های اقتصادی پس از انقلاب اسلامی به شمار می رفت.
وی با یادآوری این نکته که اقتصاد در دولت قبلی دچار روز مرگی شد و ثمره آن رشد اقتصادی منفی برای کشور بود. اضافه کرد: متاسفانه در دولت قبل نه تنها اقتصاد کشور پویا نشد بلکه به سبب بروز برخی فسادهای سیستماتیک اقتصاد رو به اضمحلال رفت موضوعی مهمی که باید برای جامعه روشن بشود.
این استاد اقتصاد تاکید کرد: : با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زمینه فساد و سوء استفاده را از بین می‌رود و از صرفه جویی در ریخت و پاش منابع عمومی می توان حمایت های مطلوبی از اقشار ضعیف جامعه به عمل آورد.


ضرورت اقناع‌سازی همه جانبه جامعه
استاندار گلستان گفت: همسو شدن جریان‌های رسانه‌ای و اقناع سازی جامعه در خصوص یارانه‌های تخصیص یافته، نقش مهمی در خنثی کردن توطئه‌های دشمنان دارد. علی‌محمد زنگانه اظهارداشت: بدون شک عزم دولت در اصلاح نرخ ارز ترجیحی  می‌تواند با چالش، مشکلات، نواقص و کمبودهایی مواجه باشد که با رصد، پایش، بازخورد و اصلاح می‌توان این مسائل را برطرف کرد.
وی با بیان این که شاید هنوز برخی شبهات در این‌ مسیر وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: کارها باید به سمت و سوی مطلوب شدن حرکت کند و بیش از گذشته نیاز به اقناع سازی بیشتر داریم.


برگزاری جلسات توجیهی
استاندار گلستان گفت: برای اقناع سازی باید با حلقه‌های میانی جلسات توجیهی برگزار کنیم و در شهرستان‌ها فرمانداران کار تبیینی کنند و با حرکت در فضای مجازی و رسانه‌ای، بیشتر این کار را برای مردم توضیح دهیم.
وی تصریح کرد: مردم‌ باید بدانند با اختصاص یارانه چهار قلم کالا، نه تنها قدرت خریدشان کم نشده، بلکه افزایش هم داشته و مبلغی هم در حساب‌شان خواهد بود.
استاندار گلستان گفت: مردم‌ با دیدن مقطع کنونی، نگران هستند که نیاز است همه در زمینه اقناع سازی، اطلاع‌رسانی و توجه‌دادن عالمانه و آگاهانه، مردم را به صبر و شکیبایی دعوت کنند و بدانند تا مشخص شدن کالابرگ‌های الکترونیکی این یارانه ادامه خواهد داشت.
زنگانه به مدیران تاکید کرد که اولویت اول آنان اقناع سازی همکاران و پرسنل زیرمجموعه خود و خانواده‌های آنها در رابطه با این طرح  است.
وی بیان کرد: مدیران و رسانه‌ها و اقشار و گروه‌های مختلف باید با برنامه‌ریزی در خصوص اقناع سازی، ناامیدی و یاس را از قلوب مردم‌ بزدائیند.
وی تصریح کرد: نحوه اجرا و اعلام این موضوع خاص، مدیران را در یک تعارض قرار داده، اما لازم است بدانید اگر زود اعلام می‌شد، افراد فرصت‌طلب و خائن دست به احتکار می‌زدند.
استاندار گلستان تاکید کرد: در یک نگاه واقع‌بینانه دولت و رییس جمهور جهادی و مردمی آیت الله رییسی در مظلومیت کامل آن را انجام دادند.


به گزارش ایرنا، در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت اجازه داده شد تا معادل سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) این قانون را از طریق تأمین منابع مابه التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد و چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید، باید ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالا برگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه ها و یا از طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد، به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر