c_300_250_16777215_10_images_photo_2022-05-23_22-36-53.jpg

 


ترکمن سسی : وحید حاج سعیدی - توسعه فضاهای درمانی و ارائه خدمات درمانی مناسب و شایسته خواسته و مطالبه عمومی شهروندان است و اگر سلامت افراد یک جامعه به خطر بیفتد، قطعاً اجرای سایر برنامه ها هم با مشکل مواجه خواهد شد.

از سویی اگر توسعه فضاهای درمانی بدون برنامه ریزی و با اهداف غیر، صورت گیرد قطعاً تبعات منفی آن از محسنات آن بیشتر خواهد بود.

دهم آذر سال نود و هفت بود که مسئولین استانی و شهرستانی علی آباد کتول دور هم جمع شدند و با هدف افزایش فضای اورژانس، فاز اول توسعه اورژانس بیمارستان بقیه الله الاعظم به متراژ 500 متر مربع و تامین اعتبار از وزارتخانه و افزایش 40  تخت که تعداد 19 تخت تروما و21 تخت بستری کلنگ زنی شد. (هر چند عده ای ساخت این اورژانس یا به قول دوستان مرکز ترومای پیشرفته را همانند ساخت بیمارستان 6 طبقه تامین اجتماعی در کوچه هشت متری بیشتر یک شوآف تبلیغاتی می دانند که آن روزهای منتهی به انتخابات در ورای اهداف و اغراض سیاسی کلنگ زنی شد و تا امروز به بهره برداری نرسیده است!)

با این وجود پروژه توسعه اورژانس بیمارستان بقیه الله الاعظم(عج) آغاز شد و مقرر شد در کمتر از یک سال به بهره برداری برسد و 22 بهمن 1398 افتتاح گردد. اما امروز تقریباً 4 سال از آن داستان گذشته و به سبب تزریق قطره چکانی بودجه و افزایش قیمت مصالح و تجهیزات، طرح توسعه اورژانس به پایان نرسیده است و هر بار که جلسه ای در شهر برگزار می شود مسئولان استانی از افتتاح این پروژه در آینده نزدیک خبر می دهند.

حال اینکه چرا مسئولان وقت جهت توسعه اورژانس، فضای قبلی اورژانس را بر هم زدند بر همگان پوشیده است. چرا که با وجود پروژه‌های نا تمام در شهر و ساخت خود بیمارستان در ۲۴ سال، منطق حکم می کرد در عوض انتقال اورژانس به راهروی بیمارستان، اورژانس با همان وضعیت ادامه فعالیت می داد و ساخت مجموعه جدید را در فضای دیگری آغاز می کردند تا در صورت اطاله ساخت و ساز، مردم و پرسنل سرگردان و آلاخون والاخون نشوند!

ناگفته نماند علت افزایش تخت اورژانس این بیمارستان مرکزیت شهرستان علی آباد در استان به لحاظ جغرافیایی و خدمت رسانی بیشتر به مردم عنوان شد، ولی امروز باید اذعان داشت که تقریباً 4 سال است که این اورژانس راه اندازی نشده و کماکان خدمات رسانی در راهروی بیمارستان ارائه می شود و این شایسته مردم سومین شهر استان نیست.

جالب اینکه مسئولان همین چند متر راهرو را هم به مردم شهرستان ندیده و در حال تخریب بخشی از این فضا و کاهش تخت های اورژانس، به منظور نصب فورس ماژور دستگاه های ام ار آی و سی تی اسکن هستند. مشکل کمبود فضا بس نبود، حال تحمل گرد و غبار و سر و صدای ناشی از تخریب و بنایی هم به وضعیت موجود اضافه شده است!

البته در آخرین جلسه ای که مسئولین دانشگاه علوم پزشکی در فرمانداری علی آباد کتول حضور داشتند دکتر حسین ایروانی مشاور حوزه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی از افتتاح این مرکز تا پایان خرداد سال جاری خبر داد که امیدواریم این آخرین وعده مسئولان در خصوص تکمیل این پروژه باشد.

با این وجود به نظر می رسد مشکلات حوزه بهداشت و درمان در این شهر تنها به کمبود بودجه و طولانی شدن ساخت فضاهای درمانی خلاصه نمی شود و با وجود تلاش های شبانه روزی و صادقانه پزشکان، پرستاران، کادر حفاظت و نظافت و ...، همچنان شاهد مشکلات عدیده مدیریتی و غیر مدیریتی ریز و درشت در تنها بیمارستان شهر هستیم.

نبود توان و یا اراده لازم جهت جذب منابع مالی و تکمیل اورژانس، کمبود پزشک عمومی و متخصص و پرستار، سوء مدیریت و نبود توان در حل در برخی مسائل داخلی، عدم اطلاع رسانی شفاف و به موقع در حیطه بهداشت و درمان، ضعف در آموزش همگانی و کاهش مراجعات مردمی به مراکز در مانی و ... تنها بخشی از مشکلات مدیریتی این حوزه است که باعث شده حتی رضایت نسبی مردم  از تنها بیمارستان شهر حاصل نشود.

به نظر می رسد مسئولین مرکز بهداشت و بیمارستان تمایل چندانی به اظهار نظر و پاسخگویی به افکار عمومی در خصوص ضعف ها و چالش های این سیستم ندارند و دچار روزمرگی های اداری و سیاسی شده اند. جا دارد فرماندار شهر مسئولین حوزه بهداشت و درمان را ملزم به پاسخگویی و شفاف سازی کند و به آنها گوشزد کند برای رفع مشکلات این حوزه تنها به نامه نگاری صرف یا همراهی نماینده در بازدید از مراکز درمانی بسنده نکنند و هر از گاهی از دید یک بیمار یا همراه بیمار به وضعیت موجود بنگرند! شاید فردا دیر باشد...

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر