c_300_250_16777215_10_images_photo_2022-06-01_16-12-20.jpg

 

ترکمن سسی – استاد فقید الحاج قولمان آخوند گرکز اولین امام جمعه شهر آق قلا پس از نیم قرن خدمت به اسلام ، نهم خرداد سال 1387 دارفانی را وداع گفت.


قولمان آخوند گرکز فرزند حاج آنا قلیچ در سال 1281/12/9 در روستای گرکزبه دنیا آمد.
این عالم ربانی در طول زندگی خود بیش از یکصد شاگرد در حوزه علمیه خود تربیت کرده است که تعدادی از آنان در حال حاضر از شخصیت های برجسته دینی ترکمن صحرا محسوب می شوند . آخوند گرکز اولین امام جمعه آق قلا و از نوادگان حضرت مختوم قلی فراغی ، شاعر و عارف نامدار ترکمن است . او در زهد و تقوا و کمک به رفع مشکلات مردم از عنوان و سابقه طولانی برخوردار می باشد ، به همین علت در بین مردم ترکمن صحرا از جایگاه بسیار خوب و معتبری برخوردار می باشد .
این عالم ربانی در سن 7سالگی به مکتب خانه می رود و در سن 1302 همزمان با به قدرت رسیدن رضاه شاه در ایران ، تحصیل علوم حوزوی خود را در حوزه علمیه آق دگیش ، نزد استاد حاج محمد یار آخوند قرینجگ آغاز می کند و در سال 1320 همزمان با اشغال قسمت شمالی خاک ایران توسط روس ها ، همراه با شاگردان ممتاز دیگری مثل : حاجی آخوند معظمی و آی جان آخوند سن سبلی فارغ التحصیل می شود . و لباس مقدس روحانی را برتن می نماید و قولمان آخوند ، در سال 1325 اولین حوزه علمیه را در زادگاهش روستای گرکز با نام حوزه علمیه رونق الاسلام ، با کمک و مساعدات حاج اراز محمد گرکز و دیگر افراد خیر محلی ، تاسیس می کند و به تعلیم و تربیت جوانان می پردازد . این استاد والامقام بیش از نیم قرن در حوزه تدریس می کند و یک لحظه از تعلیم و تربیت جوانان و نوجوانان و  به حل و فصل مشکلات دینی ودنیوی مردمان کوتاهی نمی کرد . این استاد فرزانه در سال 1387/3/9 دعوت حق لبیک گفت و در میان تاثر و ادوه سوگواران تشیع و در گورستان محلی به خاک سپرده شد .

دیدگاه‌ها  

0 #1 االیاس قرنجیک 1401-03-13 00:43
مرحوم استاد الحاج محمدیار آخوند قرنجیک پدربزرگ مادری بنده و جزو اولین موسسین حوزه علمیه در شهرستان آق قلا میباشد روحش شاد و یادش گرامی
نقل قول کردن
0 #2 االیاس قرنجیک 1401-03-13 00:45
استاد الحاج محمدیار آخوند قرنجیک پدربزرگ مادرم هستن،ایشان جزو اولین کسانی بودن که در سطح شهرستان آق قلا با احداث حوزه دینی از جای جای شهرستان طلبه پذیرفتن روحش شاد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر