c_300_250_16777215_10_images_photo_2022-06-06_14-44-35.jpg

 

 

ترکمن سسی - عبدالرحیم نیازی ساعی مدیر بنیاد مختومقلی فراغی و از چهرهای فرهنگی و اجتماعی این دیار ، مقدمه ای بر کتاب اشعار مرحوم حاجی ممی حلیمی نگاشته است که در واقع شرح حال زندگی آن شاعر است.

مدیر بنیاد مختومقلی فراغی در این مقدمه نوشته است:

سخن گفتن درباره بزرگان شعر و ادب ترکمنی آن هم در زمینه های امور دینی و اجتماعی کاری بس سترگ و دشوار است. با این وصف، بخاطر ارادتی که به اهل قلم دارم و به حکم مسئولیتی که احساس می کنم ، تصمیم به چاپ کتاب اشعار حاجی ممی حلیمی گرفتم تا گلواژه هایی از شعر وی را به دوستداران فرهنگ و ادب تقدیم نمایم.
به قول مولوی :
گر آب دریا را نتوان کشید
به قدر تشنگی باید چشید
در شمال غربی استان گلستان ، از کوموش دپه ( گمیشان ) فعلی به علت قدمت تاریخی شخصیت های مهم فرهنگی ، اجتماعی ، اعتقادی و دینی زیادی برخاسته اند و اولین حوزه های علمیه اهل سنت و جماعت در شهرستان گمیشان دایر گردیده است. روحانیون و مراجع برجسته ترکمن صحرا از جمله عثمان آخون، عبدیجان آخون خوجه امام جمعه فقید چای بویین و آماش آخون رستگار ساکن روستای قازیقلی شهرستان گنبدکاووس ، یارجان آخون نظری ساکن روستای قره بلاغ ، ملا ممی حلیمی و ملا حسن نیازی فرزند حاجی ارازخان حاجی عرازی در آن حوزه ها تلمذ نموده اند. در زمینه های فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی افرادی چون صفر انصاری و مرحوم نورمحمد عاشور پور تلاش فراوانی در جهت رشد و اعتلای منطقه گمیشان و خوجه نفس داشته اند.
حاجی ملا ممی فرزند ملا محمد حلیمی در سال های 1341 – 1267 شمسی در حین فعالیت دینی – مدنی اشعاری هم به یادگار گذاشته و در قالب شعر به امر معروف و نهی از منکر پرداخته است. وی همچنین مبارزاتی علیه رژیم ستمشاهی داشته و انتقاداتی به مسئولین زمان خود داشته است. وی به علت فشار بیش از حد مجبور به مهاجرت از این شهر شده و به گنبدکاووس کوچ کرده است. چند گاهی در گنبد زندگی نموده و در سال 1325 به عنوان عضو انجمن شهر در شهرداری فعالیت دلشته است و پس از آن سرانجام به روستای آجی قوشان ( حاجی قوشان ) زادگاه مختومقلی پناه برده و تا آخر عمر در آنجا سکنی گزیده است و در طول زندگی در آنجا با تشکیل جلسات توجیهی و سخنرانی به راهنمایی و آگاهی مردم از نظر دینی و اجتماعی همت گمارده است. حاجی ممی پس از یک عمر تلاش و زندگی پر فراز و نشیب در سال 1341 شمسی در آجی قوشان وفات یافته و در گورستان عمومی آنجا آرام گرفته است.
فرزندان ایشان به نام های ملا صدیق ، خدای بردی ، عمر و بی بی حاجی حلیمی می باشند.یکی از فرزندان وی پسرش را به نام پدرش حاجی ممی مسمی نموده و ایشان به نام کاکاجان اکنون در آجی قوشان زندگی می کند.
مدیر مسئول موسسه فرهنگی بنیاد مختومقلی فراغی گنبدکاووس
دکتر عبدالرحیم نیازی ساعی بهار 1401 شمسی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر