c_300_250_16777215_10_images_P1010062.jpg


ترکمن سسی - شخصیت های دینی و مذهبی در بین مردم ترکمن عناوینی مختلفی دارند و همگی دارای ارج و احترام هستند. این عناوین امروزه نیز در بین عموم مردم و در جامعه ترکمنی دارای کاربرد است.

 

آخوند

ترکمن ها آخوند را آخون تلفظ می کنند و این افراد تا پنجاه سال پیش یعنی قبل از سال 1330 شمسی از اساتید دو مرکز بزرگ اسلامی آن زمان یعنی بخارا و خیوه دروس دینی را فرا می گرفتند.

امروزه کلیه مراتب علمی و مذهبی ترکمن ها درون حوزه ها ی علمیه داخل کشور و مراکز ترکمن نشین از جمله گنبد قابوس، بندر ترکمن، قره بلاغ، عرفان آباد، گمیشان، گلی داغ، قارقی، آق قلا و کلاله و ... پیگیری می شود.

رتبه ی آخوندی را شورای آخوندهای مدرس در هر حوزه علمیه تعیین می کنند.

 

تقصیر
در مرتبه ی بالاتر از آخوند، روحانیون انگشت شماری هستند که به آنها « تقصیر » اطلاق می شود، شاید بتوان واژه ی آیت الله را معادل آن قرار داد.
تقصیر به روحانی والامقام گویند که صاحب حوزه علمیه بوده و طلابی را تربیت نموده و به کمال علمی که همان درجه آخوندی است برساند.

ملا
ملا به کسانی اطلاق می شود که در حوزه های مذهبی در حال تحصیل هستند و هنوز به مقام آخوندی نرسیده اند.( پس از حدود 12 سال تحصیل در مدارس علوم دینی به مقام آخوندی می رسند).


قاری
قاری در لغت به معنی قرائت کننده است اما ترکمن ها این لفظ را به کسانی اطلاق می کنند که حافظ کل قرآن هستند و یا در این راه تلاش می کنند.
ترکمن ها وجود قاری ها، ملاها، آخوندها را در انجام فرایض دینی و مراسم سوگواری، نعمتی بزرگ می دانند و به مقام روحانیت آنها ارج می گذراند.


ایشان
ایشان ها افرادی مذهبی هستند و خود را نماینده فرقه نقشبندی معرفی می کنند. این افراد نیز همچون آخوندها، قاری ها، ملاها در بین عموم مردم ترکمن از احترام خاصی برخوردار هستند.


اولاد
اوالادها افراد مقدسی هستند که خود را از بازماندگان خلفای راشدین می دانند.
این افراد نیز محترم هستند و به چهار گروه تقسیم می شوند:

1شیخ:
شیخ ها نَسَب خود را به حضرت ابوبکر صدیق رضی الله تعالی عنه می رسانند.

2مختوم:
مختوم ها نَسَب خود را به حضرت عمرفاروق رضی الله تعالی عنه می رسانند.


3آتا:
آتاها نسب خود را به حضرت عثمان رضی الله تعالی عنه می رسانند.


4خوجه:
خوجه ها نسب خود را به حضرت علی کرم الله وجه می رسانند.

اساسا به حضرت ابوبکر الصدیق و حضرت عمر الفاروق شیخین گویند و به حضرت عثمان ذی النورین و حضرت علی حیدر کرار صهرین گویند.
رضوان الله تعالی علیهم اجمعین


برگرفته از : ارشادات استاد الحاج قاسم آخون آغ

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر