c_300_250_16777215_10_images_10656.jpg

 

ترکمن سسی - مدیر امور منابع آب گنبدکاووس از آغاز تخریب آب‌بندان‌های غیرمجاز بستر رودخانه گرگانرود خبر داد و گفت: برای شروع کار، ۲ آب‌بندان غیرمجاز ساحل بستر این رودخانه تخریب شد.


حسین ثابتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: بر اساس مصوبه شورای تامین گلستان، ۹۶ آب‌بندان غیرمجاز با سطح ۲۶۹ هکتار و حجم ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب در بستر رودخانه گرگانرود به طول ۳۰ کیلومتر در حد فاصل شهر گنبد منتهی به ورودی سد وشمگیر شناسایی شد.
وی ادامه داد: اولویت تخریب مربوط به ۷۵ مورد آب بندان‌های موجود در بستر فعال رودخانه گرگانرود است و در مرحله بعدی ۲۱ آب بندان واقع در بستر سابق در برنامه تخریب قرار خواهد گرفت.
مدیر امور منابع آب گنبدکاووس گفت: طبق مصوبه شورای تامین استان و اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان، نشست‌های کارشناسی با حضور معاونت‌های مرتبط ستادی و مدیران شهرستان‌ انجام و آب‌بندان‌های غیرمجاز شناسایی و ۲ تا سه مرحله اخطاریه به مالکان آنها داده شد.
وی گفت: در صورت تامین اعتبار با همکاری مالکان تا پایان سال تمام آب بندان‌های غیرمجاز حاشیه گرگانرود تخریب و بیش از ۸ میلیون متر مکعب آب آزادسازی می‌شود.
ثابتی تعداد آب‌بندان‌های مجاز شهرستان گنبدکاووس را ۴۵ مورد با سطح هزار و ۲۵۰ هکتار اعلام کرد.
فرماندار گنبدکاووس هم در دیدار با امام‌جمعه گنبدکاووس به بیان دلایل ضرورت تخریب آب بندان‌های غیرمجاز از جمله توزیع عادلانه آب رودخانه گرگانرود برای همه بهره‌برداران پرداخت و گفت: وجود آب بندان‌های غیرمجاز باعث ایجاد آثار سوء زیست محیطی بر روی ماهیان آب شیرین دریا در محل اتصال دریا و کاهش نامتوازن محصولات کشاورزی می‌شود.
مهدی دهرویه افزود: اقدامات اقناع‌سازی و جلسات متعدد با متولیان و مردم انجام شده و با تقاضای تخریب داوطلبانه آب بندان‌های بستر گرگانرود، بسته تشویقی سرمایه گذاری نیز در اختیار صاحبان آب بندان‌های تخریبی قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته امکان سرمایه گذاری در سایت میگوی گمیشان برای پرورش دهندگان ماهی با تسهیلات ویژه فراهم شده و فعالان بخش شیلات می‌توانند از مزایای سرمایه گذاری در این سایت و یا تشکیل شرکت تعاونی در خارج بستر گرگانرود و پرورش ماهیان خاویاری و همچنین تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ اشتغالزایی بهره‌مند شوند.
گلستان با داشتن پنج حوضه آبریز گرگان‌رود، قره‌سو، اترک سفلی، شرق خلیج گرگان و نکارود علیا، دارای ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر رودخانه‌ شاخه اصلی و فرعی است.
این استان در بخشی از حوضه آبریز دریای خزر واقع است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی دارای رودخانه‌های پرآب و مهمی است که این رودها از شریان‌های اصلی و ارزشمند حیات اقتصادی به ویژه در عرصه کشت انواع محصولات کشاورزی استان به شمار می‌روند.
استان گلستان ۱۴ سد با ظرفیت حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در دست بهره برداری دارد که بیشتر برای مهار سیلاب و تامین نیاز بخش کشاورزی ساخته شده است.


نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر