c_300_250_16777215_10_images_22813_-_Copy.jpg

 

ترکمن سسی – رستم جرجانی - به یاد می آورم که در ایام تبلیغات انتخابات چهارمین دوره مجلس، بازار نوار کاست و نوار ویدئو داغ بود و کاندیداها صدا و فیلم های سخنرانی های خود را با این ابزار در بین مردم پخش می کردند و هنوز خبری از سی دی نبود، چه برسه به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی.


در آن دوره پدرم موسی دده جرجانی تنها كانديداي تركمن در حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا بود که فقط یک نماینده داشت.
یادم می آید ایام تبلیغات انتخاباتی بود و پدرم به مدت چندین ماه اصلا به خانه نمی آمد و مدام در تکاپو و تلاش از این روستا به آن روستا و از این شهر به آن شهر و جلسه پشت جلسه بود و اغلب در دفتر ستاد انتخاباتی می خوابید.
پدرم (موسی جرجانی) می گوید:
در آن ایام، برادرانم مرحوم حاجی محمد جرجانی، مرحوم شاه گلدی جرجانی، احمد جرجانی و محمد قاری جرجانی که همیشه و بطور مرتب در کنارم بودند و آخوند حاج علی آرخی که مشوق اصلی من بود و مرحوم رحمان سن سبلی که پایه اصلی تیم ستاد انتخاباتی ام بود، اشخاص و چهره های سرشناس ترکمن صحرا و منطقه همچون مرحوم عیدمحمد وکیلی، جناب سروان حق مرادی، عیدی اونق، حمید پوری، حمید اکرامی، دکتر ابراهیم کلته، مهندس محمد سعدی (در بخش برنامه ریزی)، مجید کاظمی، تاج محمد کاظمی، صوفی نیازی، اراز محمد عنایتی، دردی جاوید مهر، خوجه قلندر، ملا ابراهیم اونق، آخوند عبداله سن سبلی، قوشی حاجی پقه، اله وردی پقه، آق اویلی سقری، بایرام اونق و ... چندین و چند نفر دیگر که ذهنم یاری نمی کند و جا دارد از آنها پوزش بطلبم که اسم های شان را به خاطر ندارم، شبانه روز در کنارم بودند و در تیم انتخاباتی و ستاد تبلیغاتی من بودند و خیلی خیلی زحمت کشیدند.
در آن ایام، نامزدهاي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي با ترتيب دادن مجالس سخنراني و توزيع اقلام تبليغاتي شامل پوستر، تراكت و اعلاميه، ديدگاه ها و برنامه هاي خود را اعلام مي كردند.
کاندیداها رقابت تنگاتنگي با هم داشتند و براي جلب آراي مردم منطقه، در شهرها و روستاها فعاليت تبليغي گسترده اي داشتند.
قشرهاي مختلف مردم براي آشنايي با برنامه ها و ديدگاه هاي موسی جرجانی، به عنوان اولین کاندید ترکمن از حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا، گروه گروه به دفاتر و ستادهای وی مراجعه و با مطالعه زندگينامه، تراكت ها و بروشورهاي تبليغاتی، با موسی جرجانی، بیشتر آشنا می شدند.
علاوه بر شور و شوق انتخاباتي حاكم بر شهرها، حضور تبليغاتی و برپايي جلسات سخنراني در روستاهاي منطقه نیز شور و گرمی خاصی داشت.
روستاييان به محض ورود موسی جرجانی و گروهش به روستا به گرمي از وی استقبال كرده و با برنامه ها وديدگاه هاي وی كه در قالب سخنراني صورت مي گرفت، آشنا مي شدند.
آن سالها نوجوان بودم و در ایام انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی با پدرم و گروهش کمتر برای مجالس سخنرانی ها به روستاها می رفتم؛ اما هنوز هم شعار و فریادهای پراحساس مردم منطقه " جرجانی 100 درصد" در گوشم طنین انداز است.
یادم می آید وقتی که به اول روستایی می رسیدیم، اهالی محل از چند ساعت قبل جمع شده بودند و ازدهام عجیبی صورت گرفته بود؛ به نحوی که اتومبیل ها نمی توانستند حرکت کنند و پدرم و گروهش از ماشین ها پیاده شده و با پای پیاده به سمت مسجد و یا محل سخنرانی می رفت.
در آن هنگام مادران و بانوان ترکمن، نقل و شیرینی به دست در کنار جاده ایستاده و هلهله کنان و با شور و هیجان خاصی از آنان استقبال می کردند. با ازدحام مردم جایی برای سوزن انداختن نبود و به گفته برخی از بزرگان و یاش اولی ها، موسی دده با شهامت و جرات خود به عنوان اولین ترکمن در آن ایام، پای در عرصه انتخابات گذاشته بود. هر جا که می رفتی روی در و دیوار شهر و روستا  عکس پدرم چسبانده شده بود.
من در ایام انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی، کلاس اول راهنمایی بودم و در مدرسه راهنمایی شیخ فضل الله نوری، واقع در سر نبش خیابان استرآبادی گرگان درس می خواندم.
روز 21 فروردین 1371 روز انتخابات بود. شب قبل از رای گیری، ستاد مرکزی آقای موسی جرجانی در آق قلا بسیار شلوغ بود. دفتر گرگان هم شلوغ بود. همه هواداران خوشحال بودند و با توجه به حمایت قاطع و استقبال خوب و پرشور مردم منطقه، اغلب تخمین می زدند که پدرم رای اول را می آورد.
این جو شادی و سرور تا دم دمه های صبح ادامه داشت که من بعدش به مدرسه رفتم.
فردای آن روز دایی ام به مدرسه و به دنبالم آمد. من شیفت صبح مدرسه راهنمایی بودم.
فکر می کنم زنگ دوم بود. ناظم مدرسه به گمانم آقای تیره گر بود، دقیق یادم نیست.
جلوی درب کلاس آمد و با صدای بلند و خشن خود گفت: شنیدم که پدرِ جرجانی نماینده شده و باید بره شیرینی بیاره!
بعد هم گفت: جرجانی! بیا بیرون از کلاس که داییت اومده دنبالت.
من از کلاس بیرون آمدم و دایی ام به محض دیدنم گفت: پدرت رای بالایی آورده و به مجلس می رود. اکنون همه فامیل و بستگان، دوستان و آشنایان با نقل و نبات و شیرینی جلوی ساختمان فرمانداری گرگان جمع شده بودند و جشن می گیریم. مادرت گفته بود بیایم دنبالت تا با هم برویم فلکه کاخ و جلوی درب فرمانداری، منم خوشحال شدم و به اتفاق دایی ام رفتم.
جلوی فرمانداری شلوغ بود و شور و نشاط فراوانی فضا را پر کرده بود. همه آشنایان و بستگان در حال پخش کردن شیرینی و شکلات بودند. اما حوالی ظهر سکوت همه جا را فرا گرفت. زمزمه هایی از سمت فرمانداری پیچید که چند تا صندوق هنوز از مناطق کوهستانی نیامده و شمارش نشده است و با این حساب، موسی جرجانی رای دوم و یا سوم را آورده است و نماینده نمی شود.
بگذریم ...


به طور کلی، ترکمن ها از چهارمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا با نامزدی "موسی جرجانی"  بطور جدی وارد میدان شدند.
موسی جرجانی در انتخابات چهارمین دوره مجلس، به واسطه حمایت قاطع و کامل ترکمن ها و ساکنین گرگان، موفق شده بود دوشادوش حجت الاسلام علوی و حجت الاسلام لیوانی، به رقابت بپردازد ولی در نهایت این حجت الاسلام علوی بود که سهمیه کرسی چهارمین دوره انتخابات مجلس گرگان و آق قلا را از آن خود کرد.
در ادامه، موسی جرجانی بار دیگر در پنجمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا ثبت نام کرد و رد صلاحیت شد و ترکمن ها ترجیح دادند از دکتر قندهاری حمایت کنند و در ششمین دوره بود که موسی جرجانی بار دیگر ثبت نام کرد و صلاحیت خود را مجدد گرفت و نامزد انتخابات مجلس ششم شد، اما بعدها انصراف داد.
از مجلس ششم به بعد سهمیه حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا دو نماینده شد.
پس از آن موسی جرجانی در مجلس هفتم کاندید نشد و در ادامه نیز دور سیاست را خط کشید و دیگر هرگز نامزد نمایندگی مجلس نشد.

نام موسی جرجانی به عنوان چهره ای سیاسی، ادبی، اجتماعی، فرهنگی و خصوصا به عنوان خبرنگار قدیمی رادیو و تلویزیون، اکنون در اذهان مردم ترکمن صحرا شناخته شده است و اغلب جوانان و نخبگان ترکمن که می خواهند نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی و یا کاندید شورای شهر مناطق خود شوند، قبل از شروع برنامه هایشان برای مشاوره و شنیدن صحبت های موسی جرجانی با وی دیدار و مشورت می گیرند.
دوره چهارم مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۷ خرداد ماه سال ۱۳۷۱ آغاز بکار نمود و در ۶ خردادماه سال ۱۳۷۵ پایان یافت.


رستم جرجانی/ خبرنگار و فعال رسانه ای

c_300_250_16777215_10_images_22813.jpg

دیدگاه‌ها  

0 #1 عبدالرضا نظری 1402-09-12 09:30
سلام، ممنون بابت نشر مطلب زیبا و خاطره انگیز موسی داده در یک قدمی مجلس، خوندم کیف کردم. ما موسی داده را هنوز نماینده خودمان میدانیم اما در پست و جایگاه دیگر و بهتر . خدا حفظش کند این مرد بزرگ را / عبدالرضا نظری یکی از شاگردان موسی جرجانی / ممنون رستم جان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر