c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-12-04_16-22-34.jpg


ترکمن سسی - بهزاد دانشگر مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری کشور عصر امروز در کارگاه تخصصی داستان حماسی گفت: شخصیت ها و موقعیت های گستره جغرافیایی این دیار می تواند دستمایه خلق آثار حماسی بسیار ارزشمندی باشد.


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، دبیر جشنواره ملی داستان حماسی عصر امروز دوشنبه در گرگان اظهار کرد: مرزهای داستان حماسی تاکنون خط کشی مشخصی ندارد. و مرزهای آن دقیق تعریف نشده است. داستان و حماسه، روایتی که انسان خود آن را می سازد در زندگی اجتماعی اهمیت دارد. آنها فهم جدیدی از جهان، دین، طبیعت، اجتماع و همه مفاهیم زندگی ما به ما دست می دهند.

دانشگر بیان کرد: حماسه مفهومی قدیمی است. حس شجاعت تدبیر و ... در چالش های زندگی ، تجربه و انتقال این حس در داستان حماسی وجود دارد. قدیمی ترین آثار بشری حماسی است ببینید حماسه شاهنامه در نزد ما ایرانی چکار کرده است و چه اهمیت و ارزشی دارد.

وی تصریح کرد: نقش حماسه در حفظ داشته های زبانی و فرهنگی است. توجه به ظرفیت های زمانه ما را کمک می کند تا آثار داستانی موفق و محبوب بیافرینیم. داستان حماسی می تواند پایه آثار هنری دیگر مانند فیلم موسیقی نمایش تصاویر و نقاشی ... باشد.

دانشگر گفت: رویدادهای امروزه می تواند برای خلق حماسه بهره گیری شود. داستان انگار به این‌می ماند که بگویند حالا یک بار از این‌ منظر زندگی را نگاه کن. دز واقع داستان بخشی از تصویری است که ما از زندگی داریم.

وی اظهار کرد: سه مدل داستان حماسی داریم: تاریخی - دینی - بومی. داستان حماسی تاریخی، شخصیت ها، اتفاقاتی که در تاریخ هر قوم و ملت هست، پرداخته می شود. داستان انگار به این‌می ماند که بگویند حالا یک بار از این‌ منظر زندگی را نگاه کن. در واقع داستان بخشی از تصویری است که ما از زندگی داریم. البته توجه داشته باشید که داستانی که روایت می کنید ، کدام مسله ای از جامعه امروز ما را حل می کند یا مبنای پژوهشی را پایه ریزی می کند.

مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری کشور بیان کرد: داستان حماسی دینی، به موضوعات دینی می پردازد. جنگ های صدر اسلام در سرزمین ما نبوده اما حماسه آن در تاریخ اسلام برای ما مهم است.
دانشگر در توضیح داستان حماسی بومی گفت: شخصیت ها و موقعیت های گستره جغرافیایی این دیار می تواند دستمایه خلق آثار داستانی حماسی بسیار ارزشمندی باشد. داستان هایی که به زندگی و فرهنگ مردمان آن دیار توجه دارد. آیا توجه کردید مباحث گردشگری چقدر با داستان ها و حماسه ها گره خورده است؟
کاری که داستان نویس باید انجام دهد این است که ظرفیت های حماسی زیست بوم خود را شناسایی بکند و با داشتن قهرمان، اتفاقات و تم ارزشی، آثار حماسی خلق کند.

وی ادامه داد: اگر مردم یک‌منطقه و زیست بوم مثل ترکمن صحرا ، دکتر یا مهندس نداشته باشند، بهرحال کسانی از دیگر مناطق می آیند و کار و جای خالی آنها را پر می کنند و کار بلاخره می چرخد . اما داستان هر قوم را افرادی از درون همان قوم می توانند دقیق و هنرمندانه خلق کنند.

 دانشگر یادآور شد: در خلق آثار حماسی می توان از تخیل نیز استفاده کرد. لزومی ندارد که داستان حماسی صرفا مبتنی بر واقعیت باشد کافی است باور پذیری داشته باشد.
امروزه در صنعت توریسم همین فیلم ها یا داستان هایی که در زیست بوم یا منطقه جغرافیایی رخ داده و خلق شده، مردم برای دیدن و آشنایی با آثار برجای مانده، رویدادها و قهرمانان داستان یا فیلم می آیند و گردشگری در آن منطقه رشد می کند.

وی خطاب به نویسندگان گلستانی تاکید کرد: داستان حماسی را جدی بگیرید تا آثار حماسی خوب خلق کنید. حماسه بومی می تواند با دستمایه رویدادهای امروز، دو سال قبل، پنج سال قبل و یا حتی بیشتر خلق شود.

دانشگر بیان کرد: به عنوان مثال در حادثه آتش گرفتن جنگل گلستان که چندین بار اتفاق افتاده ، افرادی با رفتار و تلاش حماسی آن آتش را خاموش کردند و بالاخره لازم نیست حتما به ۲۰۰ سال یا ۱۰۰ سال قبل بروید. ببینید چه رویدادهایی کنار گوش و چشمتان الان رخ می دهد. حواستان باشد به اینها از این زاویه نگاه کنید. نباید مثل افراد عادی به این رویدادهایی که ظرفیت حماسی دارند صرفا به عنوان یک خبر به آن نگاه نکنید.


وی در توضیح داستان حماسی گفت: حماسه چیست؟ مرز بین حماسه و شجاعت کجاست؟ در داستان حماسی، قهرمان ، رویداد و تم را داریم.
در حماسه شجاعتی ‌وصف می شود که در آن خردمندی باشد، اراده و آگاهی باشد. شجاعتی که در جهت منفعت عموم باشد و آثار گسترده ای داشته باشد. حماسه منتقل کننده فرهنگ است. حماسه های بومی مثل حماسه نیروهای مردمی که در سیل ۹۸ گلستان با ایثار و از خود گذشتگی برای خدمت به عموم مردم جان خود را از دست دادند. خلق ابر قهرمان کار حماسه است. حماسه، قهرمان و ضد قهرمان دارد. وجود ضد قهرمان جذاب در داستان می تواند ویژگی های قهرمان را بارزتر روشن کند. هر کدام از این شخصیت ها یارانی نیز دارند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر