c_300_250_16777215_10_images_22837.jpg

 


ترکمن سسی – امیرشیر توماج در واکنش به طرح شهرک سازی در شرق آق قلا نوشت: به عنوان یک فرد دوستدار نظام مقدس اعلام میدارم با توجه به مخالفت شدید روحانیون و ائمه جمعه شهرستان آق قلا و بافت توپوگرافی منطقه بنده نیز مخالف اجرای چنین طرحی در این نقطه می‌باشم.


امیر شیرتوماج از مدیران اجرایی سابق منطقه در پیامی خطاب به استاندار گلستان که عصر امروز در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد نوشت:
جناب آقای دکتر زنگانه استاندار معزز و فهیم استان گلستان
 با سلام، بنده دکتر امیرشیر توماج با سابقه قریب هشت سال فرمانداری در شهرستان های آق قلا، گمیشان و بخشدار اسبق گلدشت و کارشناس وزارت کشور و استانداری در حوزه های مختلف با ٢۵ سال سابقه می‌باشم. -شایان ذکر است با عنایت به تجربه و فعالیت در مناطق ترکمن صحرا و در این روزها که بحث شهرک سازی در روستای یلمه خندان و آق قلا در فضاهای مجازی رسانه ای گردیده ، به عنوان یک فرد دوستدار نظام مقدس اعلام میدارم با توجه به مخالفت شدید روحانیون و ائمه جمعه شهرستان آق قلا و بافت توپوگرافی منطقه بنده نیز مخالف اجرای چنین طرحی در این نقطه می‌باشم.
 و طرح پیشنهادی باب این موضوع دارم ابتدا به ساکن ادامه و روند شروع ساخت و ساز در روستای مابین یلمه خندان و آق قلا منتفی گردد با عنایت به تلاشهای مستمرو شبانه روزی شما به مردم محروم ترکمن و منطقه ترکمن صحرا که اسم زیبای استان گلستان را به یدک می‌کشند در جهت رفع مشکلات به وجود آمده ، پیشنهاد میگردد ابتدا به ساکن بافت های فرسوده شهری به مانند شهر گرگان در آق قلا شناسایی و ساخت و سازها بر مبنای اصولی در جهت جلوگیری از بروز هر گونه حوادث غیرمترقبه مانند زلزله ، سیل و... جانمایی و اجرا گردد و این امر باعث نوسازی بافت فرسوده خواهد شد.
 و دومین پیشنهاد ،نقطه اجرای طرح مسکن محرومین می باشد که مابین شهر آق قلا و روستای محمدآباد گرگان در نظر گرفته شود.دلیل پیشنهاد عدم اجرای طرح مسکن سازی در یلمه خندان : -اولازمین های منطقه کشش اجرای ساختمانهای بلند مرتبه را به دلیل رسی بودن خاک ندارند کمااینکه ساختمان های بلند مرتبه با عنوان مسکن مهر ساخته شده و به نتیجه نرسیده است. -ثانیاً بررسی سیل های پنجاه سال گذشته نشان داد که ساختمان سازی در این نقطه به بدترین فاجعه تبدیل خواهد شد.
ذکر این مطالب مطروحه در جهت ارائه حسن نیت به حضرتعالی و تجربیاتی که داشته و باعث جلوگیری از بروز هرگونه حرف و حدیث خواهد شد، پیگیری های مدبرانه شما بر کسی پوشیده نیست و توفیق جنابعالی از خداوند منان خواستارم ارادتمند:
 دکتر امیر شیر توماج

دیدگاه‌ها  

0 #1 کاکاجان یانپی 1402-09-18 14:11
به عنوان یک شهروند آق قلایی بنده نیز با این طرح مخالفم. نقطه درنظر گرفته شده برای این طرح از لحاظ توپولوژیک مناسب برای طرح های خانه سازی نیست. آن نقطه سیل گیر است و در آینده تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت. همچنین اجرای چنین طرحی با این ابعاد، می تواند ترکیب جمعیتی را به هم بزند که آن نیز تبعات خاص خود را خواهد داشت.
نقل قول کردن
0 #2 بابایی 1402-09-18 14:15
مراتع وسیع یلمه خندان، سالیان سال محل چرای دام های اهالی روستاهای آن اطراف بوده و حذف این مراتع می تواند روی این موضوع تاثیرات بدی داشته باشد. به طور سنتی اهالی آنجا معمولا هر خانواده از یک تا چند دام سبک و سنگین دارد و از محل این درآمد بخشی از معیشت خود را می گذرانند.
نقل قول کردن
0 #3 وحید 1402-09-20 06:53
طرح شهرک سازی در آق قلا توجیه فنی ندارد، شائبه قومیتی دارد....!؟


چند هفته ای است طرح شهرک سازی در آق قلا  به شدت از سوی مسئولان استان پیگیری می شود، پروژه ای بلند پروازانه که مقدار هشتصد هکتار از مراتع آق قلا که عمدتا چراگاه احشام، و قبرستان طایفه های گوناگون ترکمن در آن قرار دارد جهت شهر سازی در اختیار بنیاد مسکن قرار می گیرد.

این طرح نگرانی های فزآینده ای را در بین مردم ایجاد کرده است ، تداخل فرهنگی و قومی و مذهبی بزرگترین دغدغه آنان است که استاندار گلستان با همراهی  سلیمان هاشمی فرماندار غیر بومی که هیچ حساسیتی به این موضوع ندارد در شرف وقوع است که چنانچه به مرحله اجرایی  برسد ممکن است شهر آق قلا دچار چالش های امنیتی شود.
این شرح مختصری از ماوقع است که در آینده بیشتر به خواهیم پرداخت.

آذر ماه ۱۴۰۲
وحید دلیجه
نقل قول کردن
0 #4 ماهیه سلاق 1402-09-27 18:38
تصمیمات کلان که قراره روی ترکیب جمعیتی و فرهنگی منطقه ای تاثیر بگذاره، باید از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار بگیره و نظرات کارشناسی اهالی فن در حیطه های مختلف را جویا بشن، خصوصا اهالی منطقه را. چون اگر در تصمیم گیری ها اگر جمعیت آن منطقه در تمامی بخش های برنامه ریزی و اجرا مشارکت و همراهی بکنند باعث ضمانت اجرایی و پیشبرد برنامه ها میشه. در این موضوع هم باید با نظرات افکار عمومی احترام گذاشته شود و نظرات کارشناسی را مدنظر قرار دهند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر