c_300_250_16777215_10_images_CYMERA_20160314_152115.jpg

ترکمن سسی-عضو هیات امنای بازار ماهی بندرترکمن گفت: بازار ماهی فروشان این شهرستان که از مهمترین مراکز عرضه ماهی در استان گلستان است با نزدیک شدن به آغاز سال نو به پیشواز روزهای پررونق خود می رود.

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از ایرنا،مشهد قرنجیک اظهار داشت: در این ایام سال خریدارانی از سراسر گلستان و برخی استانهای همجوار با هدف تهیه و خرید ماهی تازه به بندر ترکمن سفر می کنند.

به گفته وی این مسافران برای خرید ماهی که بیشتر از گونه های سفید و کپور است غرفه به غرفه بازار ماهی فروشان را رصد کرده تا حسب وزن و قیمت دلخواه ماهی خود را تهیه کنند. طبخ سبزی پلو با ماهی بویژه ماهی سفید یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی در شب عید نوروز و آغاز سال نو است.

بازار ماهی بندرترکمن در خیابان شهید بهشتی و مسیر جاده ورودی به بندرترکمن از سمت گرگان واقع شده است. این بازار که قدمتی حدود 30 سال دارد در قالب حدود 45 غرفه است و روزانه پذیرای مشتریان زیادی است.

در گذشته این بازار تنها در فصل صید رونق داشت، اما هم اینک با وجود استخرهای پرورش ماهی در استان، در همه فصول پررونق و پرتردد است. صید ماهیان استخوانی از مهر ماه آغاز و تا اواسط فروردین سال بعد ادامه دارد.

عضو هیات امنای بازار ماهی فروشان بندرترکمن ادامه داد: عمده ماهی موجود در بازار این روزها گونه سفید است که بسته به اندازه و کیفیت هر کیلوگرم آن بین 15 تا 20 هزار تومان عرضه می شود.

به گفته وی همچنین تلاجی، کفال، کپور و سوف از دیگر انواع ماهی های عرضه شده در این بازار است.

این فعال صید با بیان اینکه قیمت ماهی بستگی به عرضه و تقاضا دارد، اظهار داشت: اینک قیمت ها ثابت است، اما در چند روز آخر سال با توجه به بالا بودن تقاضا و افزایش ارسال ماهی به پایتخت و برخی مراکز استانها قیمت ماهی تا حدودی افزایش می یابد.

وی ادامه داد: در این بازار گستره قیمتی متفاوتی از قیمت ماهی را شاهد بوده و امکان تهیه آن برای کلیه اقشار جهت تهیه غذای سنتی شب عید فراهم است.

قرنجیک همچنین با اشاره به بحث تغییر مکان این بازار گفت: که غرفه داران با حدود 4میلیارد و 500 میلیون ریال زمینی در مسیر خروجی بندرترکمن به سمت گمیشان کرده و پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای احداث بازارچه جدید ماهی در این مکان هستند.

به گزارش ایرنا به دلیل پاره ای مشکلات بهداشتی و اعتراض ساکنین مجاور بازار کنونی و انتشار بو و سر و صدای ناشی از حراج ماهی در بامدادان، شهرداری و شورای شهر دوره های پیشین بندرترکمن تصمیم به ساخت مکانی مناسب در خارج از شهر برای جابه جایی بازار ماهی گرفتند و آن را عملی ساختند.

هم اینک 99 درصد ساخت بازار جدید انجام شده است، اما غرفه داران حاضر به انتقال کار خود به این بازار نشده اند.

برخی از آنان می گویند که بازار جدید شهرداری به هیچ وجه ماشین رو نیست و غرفه داران مجبورند برای بردن ماهی ها به داخل بازار کارگر و گاری کرایه کنند که هزینه بر است.

آنان با بیان اینکه این بازار کوچک است، پیشنهاد داده اند که خود مکان جدید دیگری را در نزدیکی این مکان بسازند و غرفه ها منتقل شود، اما شهرداری از دادن مجوز لازم به آنها خودداری می کند از سوی دیگر این صیاد کهنه کار راه های تشخیص ماهی سالم را تشریح کرد و گفت: ماهی تازه بوی مطبوعی دارد، فلس ها کاملا به بدن چسبیده و به سختی جدا می شود، بدن ماهی تازه قابلیت ارتجاعی دارد و فاقد ترشحات می باشد.

به گفته وی همچنین چشم ماهی علاوه بر اینکه شفاف و درخشان است حالت محدب دارد ،سرپوش گوش بطور کامل چسبیده و سطح داخلی آنها لکه ندارد، آبشش ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن است. بندرترکمن در شمال غرب استان گلستان و در فاصله 40 کیلومتری از گرگان واقع شده است و افزون بر 61هزار نفر جمعیت و مساحتی در حدود 41/291 کیلومتر مربع دارد.

بندرترکمن با وجود جاذبه های طبیعی مانند دریا، جزیره آشوراده تنها جزیره ایرانی خزر، صنایع دستی ترکمن، بازار ماهی و بازارچه ساحلی از مهمترین مراکز گردشگری استان گلستان محسوب می شود.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر