c_300_250_16777215_10_images_00000000000000000000000000000000000000000000000151.jpg

ترکمن سسی-رئیس مرکز فنی و حرفه ای بندرترکمن از برگزاری نخستین دوره کارگاه آموزشی قزاق دوزی (بلیش دوزی) در این شهرستان خبر داد و گفت: 30نفر در دوره آموزش هنر صنعت قزاق دوزی شرکت کردند.

 

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی،بهرام خدانظری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:قزاق دوزی شبیه سوزن دوزی رایج بین قوم های مختلف ایرانی است و شباهت زیادی به سوزن دوزی ترکمن دارد، اما نقش های بکار رفته در آنها متفاوت است.

 

وی اضافه کرد:برگزاری این کارگاه به همت مرکز فنی و حرفه ای شهرستان و با حمایت واحد پژوهش های فنی و حرفه ای گلستان عملی و مراحل استاندارد سازی این رشته توسط امور پژوهش های استان عملیاتی و در سازمان نیز تایید شد.

 

خدانظری افزود:استقبال بسیاری از این کارگاه آموزشی شد و برای بهره مندی همه آنان این دوره تجدید خواهد شد.

 

به گفته وی،در مرحله اول کارگاه 15 تن از قزاق های ساکن در محله قزاق محله شمالی بندرترکمن حاضر شدند و طبق برنامه ریزی ها تعداد 15 نفر از اهالی قزاق محله جنوبی شهر در دوره دوم حضور می یابند.

 

وی در پاسخ به سوال در خصوص حمایت از آموزش دیدگان این کارگاه اظهار داشت:قول هایی از سوی مسئولین استانی در خصوص اعطای تسهیلات به این هنرجویان داده شده است تا بتوانند به عنوان یک شغل خانگی از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید استفاده کنند.

 

در مراسم گشایش این کارگاه ابوالفضل تیرانداز مدیرکل فنی و حرفه ای استان گلستان و عبدالحکیم فیروزی فرمانداربندرترکمن حضور داشتند.

 

نزدیک به یکهزار و 600 خانوار با جمعتی حدود 6 تا 8 هزار نفر در شهرها و روستاهای استان گلستان بویژه گرگان ساکن هستند که این حضور آنها ارتباط تنگاتنگی را بین ایران و کشور قزاقستان فراهم کرده است.

 

این قزاق های مسلمان از سال 1313 به جهت درگیری بلشویک ها و منشویک ها و آزار و اذیت ها،با تحمل مشقات وارد ایران شدند و نواحی جنوبی دریای خزر را برای زندگی انتخاب کردند.

 

قزاق‌های ساکن ایران ابتدا در مناطق ترکمن نشین این منطقه سکونت کرده و به مرور زمان در شهرهای گنبدکاووس،گرگان و بندرترکمن پراکنده شدند و محلات خاصی برای خود برپا کردند.

 

نسل اول قزاق های ساکن گلستان به مشاغلی همچون کشاورزی، باربری، رانندگی کامیون مشغول بودند، اما با گذشت زمان بسیاری از نسل های بعدی آنها به تحصیل پرداخته و اکنون علاوه بر فعالیت های تجاری، تعداد قابل توجهی در ادارات بخش دولتی و خصوصی مشغول فعالیت هستند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر