نویسنده کتاب «سیمای پیامبر اعظم در اشعار مختومقلی» از مسئولان خواست عید قربان را برای سه روز تعطیل کنند.
نورقلیچ فداکار معلم ادبیات و نویسنده گنبدی در گفت و گو با خبرنگار فارس، پیرامون آداب و رسوم عید قربان در میان قوم ترکمن، با بیان اینکه مردم ترکمن برای استقبال از عید سعید قربان از سه روز قبل به نظافت منازل میپردازند، اظهار کرد: در آن سه روز، یعنی از روز هفتم ماه ذیالحجه تا دهم این ماه، با برگزاری مراسم خاصی که مخصوص خود ترکمنهاست، به استقبال عید میروند.
وی تصریح کرد: یکی از این رسمها پخت نانهای روغنی است که انواع مختلفی نیز دارد، مانند پشمه، چاپاتی، پوسّیق و گچی قولاغ و توزیع آن میان همسایهها و نیازمندان است که به آن قوقوم میگویند.
تنها نمایی از علاقه به سنتهای قدیمی باقی مانده است
این نویسنده و معلم گنبدی با اشاره به نبود شیرینیهای امروزی و آجیل و شکلات در قدیم افزود: مردم ترکمن در قدیم به وسیله همین شیرینیها و نانهایی که میپختند از مهمانانها پذیرایی میکردند، اما امروزه شاهد آنیم که نسل جدید علاقه کمتری نسبت به این شیرینیهای سنتی نشان میدهند و تنها نمایی از آنها باقی مانده است.
فداکار در خصوص آداب و رسوم روز دهم ذی الحجه خاطرنشان کرد: پس از این سه روز، روز اول عید افراد به نظافت شخصی خود پرداخته و برای نماز عید سعید قربان غسل میکنند و دعاهایی با مضامین آروزی موفقیت و سلامتی برای سالهای آینده میخوانند، پس از آن به نماز عید قربان میروند و پس از اقامه نماز است که به فریضه قربانی میپردازند.
وی با اشاره به کمکهای خیرین به نیازمندان برای انجام فریضه قربانی افزود: البته قربانی کردن عمل واجبی نیست و مستحب است، اما مردم ترکمن اهمیت خاصی به این عمل میدهند و به همین خاطر خیرین و موسسات خیریه فعالی در این زمینه وجود دارند. در قدیم نیز افراد خیری بودند که یک روز قبل از عید سعید قربان، گله گوسفندشان را میآوردند و به آنهایی که نیازمند بودند و موفق به تهیه دام برای قربانی نشده بودند گوسفند هدیه میدادند.
این نویسنده و معلم گنبدی ادامه داد: مردم نیز اغلب از مهمانان با غذاهایی درست شده از گوشت قربانی پذیرایی میکنند که معمولا به صورت کباب یا آبگوشت است. معمولا هم به صورت قورمههایی است که در دیگهای چدنی که به آنها غازان میگویند با روشهای خاصی میپزند.
فداکار با اشاره به بازیها و برنامههای سرگرمکننده ترکمنها در روز عید قربان گفت: در قدیم و به خصوص در روستاها، در ایام بعد از عید تابهایی درست میکردند که در قدیم بعضا آنها را خیلی هم بلند میساختند و معمولا جوانان در این سه روز با تابسواری شاد و سرگرم بودند، گاهی اوقات هم شاهد این بودیم که دو یا سه نفری بر روی این تابها سوار میشدند و به نوعی رقابتی از لحاظ سرعت و شدت بینشان بود.
نور قلیچ فداکار با اشاره به سنت حسنه صله رحم و دید و بازدید روز عید در میان قوم ترکمن که تشابهات بسیاری با عید نوروز دارد، افزود: برای مسئولان آموزش و پرورش هم پیشنهادی دارم که از این سنت حسنه حمایت کنند چرا که تعطیل کردن سه روزه این عید برای ترکمنها که این عید را باشکوهتر از سایر اقوام برگزار میکنند، میارزد و یکی از هدفهای تعلیم و تربیت تحقق پیدا میکند.
گفتنی است نورقلیچ فداکار معلم ادبیات گنبدی است که دارای آثار متعددی از جمله «سیری در اندیشههای دینی مختومقلی فراغی»، از «مختومقلی آموز آداب سخن» و «نقد و تحلیل آثار و احوال مختومقلی فراغی» بوده و همچنین کتاب «سیمای پیامبر اعظم(ص) در آثار مختومقلی فراغی» را پس از نامگذاری سال 1387 توسط مقام معظم رهبری به نام «پیامبر اعظم(ص)» نوشته است.
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای اسلامی منتشر نمیشود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال میشود.