c_300_250_16777215_10_images_72897.jpg

ترکمن سسی - امروزه علیرغم شرایط تحریم و اقتصاد کشور و نیز گرانی چند برابری قیمت کاغذ بعنوان عامل اصلی در هزینه مطبوعات و افزایش سایر هزینه ها،  نظم انتشار مطبوعات محلی گلستان افزایش یافته است.


شاید کمتر کسی که دلش برای رشد و تعالی کشور و استان میسوزد تعطیلی ۳۲ نشریه استانی در سنوات گذشته را از یاد برده باشد اما طی یکی دو سال اخیر بخصوص سال جاری علیرغم اینکه شرایط تحریم و اقتصاد کشور و نیز گرانی چند برابری قیمت کاغذ بعنوان عامل اصلی در هزینه مطبوعات و افزایش سایر هزینه ها باید تکرار تعطیلی دسته جمعی نشریات مکتوب استان را شاهد می بودیم اما واقعیت چیز دیگری را نشان میدهد.


با ابلاغ شرایط جدید و ارزیابی کیفی رسانه ها در حال حاضر علاوه بر ایجاد وحدت رویه و شکل و شمایل واحد در نشریات مکتوب استان ارتقاء ضریب کیفی و نظم انتشار مطبوعات محلی گلستان در سالجاری حاکی از وجود برنامه و تدابیر مناسب حمایتی از سوی متولیان بخصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است بطوری که هفته نامه ای که در دوسال قبل میانگین شمارگان چاپ آن از ۴۸ شماره در سال تنها ۱۵ تا ۲۰ شماره هم کمتر بود و برخی از نشریات نظم در انتشار ۳۰ از عدد ۱۰۰ را هم نداشتند اما در حال حاضر اکثریت رسانه استان ضریب کیفی و نظم انتشار بین ۶۰ تا ۸۰ و برخی نزدیک ۱۰۰ را نشان میدهد.


در توزیع آگهی ها عمده مدیران نشریات محلی گلستان سخت گلایه داشتند چرا که گاه در طول ماه یک آگهی هم سهم آن نمی شد اما اکنون در هیچ شماره ای از نشریه محلی نیست که حداقل چند آگهی مشاهده نکنیم آیا بنظر این وضعیت اتفاقی و بعلت تغییرات اقلیمی فصلی سال است .


سنوات گذشته آمار سرپرستی روزنامه های سراسری در استان بدلیل رویه اشتباه توزیع آگهی بین همه افراد دارای معرفی از دفتر تهران روزنامه ها طوری در حال افزایش بود که برخی افراد بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ روزنامه سراسری را سرپرست بودند و با لابی در ادارات تمام آگهی ها را دریافت و برخی هرگز دریافتی نداشتند.


با مدیریت ارشاد و بررسی مسائل با همت معاون فرهنگی و اداره رسانه آمار سرپرستی روزنامه سراسری در استان از رقم حدود ۹۰ روزنامه با تعیین و اجرای ضوابط و خروج افراد غیر حرفه ای و چند شغله این آمار سرپرستی اکنون با اغماض به حدود ۲۰ روزنامه رسیده و فعالان واقعی سهم خود را از آگهی ها دریافت میکنند.


پیگیری ارسال آگهی ها دستگاهها به ارشاد با مکاتبات مکرر و ناچارا درخواست مداخله از مراجع نظارتی از دهها دستگاه و نهاد دولتی و عمومی که هرگز تمکین نمی کردند فقط تعداد کمی به تعداد کنار از انگشتان یک دست که آنهم البته اجرای  دست و پا شکسته را آغاز کرده دیگر آگهی خارج از ارشاد کمتر چاپ می‌شود و با توزیع آگهی ها در سامانه جامع همچون اتاق شیشه ای همه چیز لحظه ای رصد می‌شود و چیز پنهانی وجود ندارد.


مشکل بیمه فعالان رسانه که از سوی تشکل صنفی بارها پیگیری و در کمتر جلسه حضور مقام کشوری از آن یاد نمی شد اکنون مرتفع شده و دیگر نمایندگان روزنامه سراسری در استان هم از تحت پوشش قرار دارند .


آنچه برشمردیم بخشی از کارهایی است که این روزها دیگر بر روی ریل منظم قرار گرفته و رضایت نسبی همه اهالی فعال واقعی رسانه را در پی داشته و انجام آن ممکن نبود مگر با عزم جدی و هماهنگی و انسجام در اداره کل فرهنگ و ارشاد گلستان که سهم هر کدام از مسئولان از مدیر کل که قطعا حمایت و پیگیری داشته تا معاون فرهنگی که مستقیما همه امور را راسا نظارت و پیگیری کرده و اداره رسانه که در نوک پیکان قرار داشته و انجام آن ممکن است بارها کارشناسان رسانه را در معرض بدترین انتقادات مستقیم شفایی و .... قرار داده در کنار هم قطعه های پازل این انسجام گروهی را تکمیل کرده اند .


فارغ از هر تنگ نظری و خب و بغض فکری و جناحی وضعیت آشفته مطبوعات محلی گلستان از سالهای قبل در شرایط کنونی کشور که غول های صنعتی و اقتصادی و... کمر خم کرده اند انصافا از ثبات نسبی و رشد کنی و کیفی خوبی برخوردار شده که باید قدردان آن بوده  برای دست یابی به شرایط مطلوبتر  همه اهالی فعال واقعی رسانه با متولیان امر همکاری کنیم.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر