c_300_250_16777215_10_images_photo_2022-06-17_13-18-29.jpg

 


ترکمن سسی : مهران دالوندی - در بسیاری از کشور ها پیچ های جاده ای یا اصلاً وجود ندارد یا اصلاح شده و با گرید مناسب است.آنچه باعث واژگونی خودرو می شود نیروی گریز از مرکز است که رابطه مستقیم با سرعت خودرو دارد .یعنی هرچه سرعت خودرو بیشتر باشد،نیروی گریز از مرکز نیز بیشتر شده و باعث چپ شدن خورد می شود.



این پدیده را در زیر سازی جاده ها  با کمک مهندسی و گریدر جبران می کنند.شیب یا گرید جاده را به سمت داخل پیچ داده و این کار نیروی گریز از مرکز را جبران می کند .البته بیشتر جاده های خارجی که پیچ دارند ،جاده های خیلی فرعی بوده یا به جهان سوم مربوط می شوند.برای مثال جاده های شیملا در هندوستان که به جاده های مرگ معروف و خیلی خطرناک بوده و دارای پیچ های وحشتناکی هستند.کوهستانی بودن جاده های مرگ نیز مزید بر علت می باشند.

کم نمودن زاویه پیچ ها ،تعریض پیچ ها ،شیب به داخل پیچ ،استفاده از آینه محدب و....می تواند خطرات ناشی از پیچ ها را کاسته و کمی از آمار تلفات جاده ای در ایران زمین را کاهش دهد.

هرچند که بهترین راه این است که از رهگذر هزینه بیشتر با تونل ،پل و ...پیچ ها را از بین برد.

هرچند که چندین سال قبل طرحی را به ایران خودرو در جهت استفاده از دو جک در هر سمت خودرو و از بین بردن نیروی گریز از مرکز پیچ ها ارائه نمودم که بعلت بالاتر رفتن وزن خودرو مورد توجه قرار نگرفت .

                                     شیب  =  grade

✍🏻مهران دالوندی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر