c_300_250_16777215_10_images_22115.jpg


ترکمن سسی – دکتر محمد اونق در یادداشتی نوشت: تشدید پدیده ریزگرد در چند سال اخیر به تدریج در سطح گلستان و ترکمن صحرا محیط زیست و زندگی را مختل ساخته است. اما چرا ریزگرد در استانی شمالی و در کنار دریای خزر هر سال تشدید می شود؟!


ریزگرد چیست؟
ریزگرد ها به ذرات خشک و معلق در هوا گفته می شود که شامل گرد و غبار و دود است. ریزگرد ها موجب کدر شدن آسمان می‌شوند . منبع تولید ریزگرد آلاینده‌های صنعتی و کارخانه ای، رفت و آمد خودروها، آتش‌سوزی جنگل‌ها، گسترش بیابان‌ها، شخم زدن زمین در آب‌وهوای خشک و … است. پدیده ریزگرد اغلب زمانی رخ می‌دهد که ذرات گردوغبارودود در هوای خشک افزایش یابد.


در حالی که دولت به ریزگردهای با منشاء خارجی از عراق و عربستان [توجه دارد] که نیمه غربی کشور را تحت تاُثیر گذاشته، از پیشروی و تشدید ریزگرد در استان گلستان غفلت شده است. ریزگردهای استان گلستان دارای منشاء تالابی از تالاب گمیشان و دریاچه های آلاگل و آجی گل و سد دانشمند و زمین های زراعی بدون قابلیت و مراتع تخریب شده شمال آق قلا و گمیشان و شهرستان گنبد و به دلیل سوء مدیریت و هم عوامل طبیعی می باشد که با مسدود شدن رودخانه اترک و از بین رفتن و رعایت نکردن حق آبه زیست محیطی اترک ریزگرد تشدید شده است.


شبکه متصل آبهای سطحی در نواحی شمالی استان که جهت آبزی پروری با منبع تامین رودخانه اترک بصورت کانالیزه برنامه ریزی شده بودند دچار خشکی و پوشش مواد معلق موجود در سطح آب بصورت لایه ای در بستر خشک این گستره های خشک از دریاچه آلاگل و سد دانشمند و حوضچه های پرورش ماهی خشک شده در نواحی شمال استان از یک طرف هم تالاب گمیشان که در اثر عقب نشینی آب دریای خزر و همچنین کانال انتقال آب از آلاگل و رودخانه اترک که تقویت کننده آب تالاب گمیشان بوده با تغییرات اقلیمی و گرمای تابستان و خشکی شدید و تخریب منابع طبیعی همه و همه دست به دست هم داده اند تا استان گلستان درگیر ریزگرد شود.


چرا جهت احقاق حقابه رودخانه اترک به میزان مناسب و هم تکمیل سد چایلی کمپینی به راه نمی افتد تا فشار افکار عمومی و تشدید مطالبه گری باعث تحرک نمایندگان استان و دولتمردان این خطه زر خیز گردد؟!

دیدگاه‌ها  

0 #1 قربان جان قرنجیک 1402-05-14 18:02
زنگ خطر پدیده ریزگردها در نیمه شمالی گلستان سالهاست که به صدا درآمده، امیدوارم این صدا به گوش مسئولین مربوطه رسیده باشد و چاره اندیشی بکنند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر