c_300_250_16777215_10_images_22437.jpg



ترکمن سسی - مجتبی لشکر بلوکی - از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول هفته وحدت است، از زمانی که برادران و خواهران اهل تسنن تا زمانی که برادران و خواهران اهل تشیع،  معتقد به سالروز میلاد رسول الله(ص) هستند.


پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۶ ، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ، هنگامی که در استان سیستان و بلوچستان تبعید بود ، به علمای اهل‌سنت آن منطقه پیشنهاد دادند که در فاصله میان ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول مجالس جشن برگزار شود.

پس از پیروزی انقلاب امام خمینی(ره) در سخنرانی در تاریخ ۱۳۶۰/۱۰/۰۸ از لفظ هفته وحدت استفاده نمود و بیان داشتند :

«ما فریاد می‌زنیم که باید همه با هم باشیم ، هفته وحدت داشته باشیم. دین ما یکی است ، قرآن ما یکی است ، پیغمبر ما یکی است.» (صحیفه امام ، جلد ۱۵ ، صفحه۴۵۶)

پیامبر اسلام الگویی نیکو برای ابناء بشر می باشد، ایشان خود و زندگیش را وقف کرد برای هدایت انسان ها و در نهایت توانست راه و روش درست زندگی کردن را از سوی خالق به ما تعلیم دهد و امت اسلامی را تشکیل دهد.

حال وظیفه امت هدایت شده نسبت رسول الله (ص) چیست؟

1⃣ معرفت و اقرار به مقامات پیامب
باید به مقاماتی که پیامبر دارد معرفت پیدا کنیم و به آن اقرار بکنیم و این اقرار و اعتراف مطابق با آیات قرآن اثر دارد،  همچون:
«خداوند و فرشتگانش بر پیامبر درود می فرستند، ای کسانی که ایمان آورده اید! بر او درود بفرستید و سلام گویید و تسلیم فرمانش باشید.»(احزاب_۵۶)

2⃣ دوست داشتن
«پیامبر را بیشتر از همه تعلقاتمان دوست بداریم» این اولین دستور خدا در قرآن نسبت به رسول الله است، چنانچه خود پیامبر فرمودند:
(احدی مومن نمی شود تا من در نزد او محبوب تر از خودش پدر و مادرش و فرزندش و همه مردم باشم.)

3⃣ اطاعت
کسب نور، فوز و سعادت ،نیل به تقوا و رسیدن به مقام معیت از جمله آثار اطاعت از پیامبر شمرده شده است.
اطاعت از رسول خدا به دو قسمت تقسيم مى‌شود:

اوّل:در امور تعبدی
آیات قرآن کلیات را مطرح و تشريع احكام و تفصيل آنها بر عهده پیامبر گذشته است، مثل دربارۀ نماز و روزه و حجّ و جهاد و زكات و نكاح و قوانين معاملات و...

دوم؛ در امور حاکمیتی
اطاعت از پیامبر، امور حاکمیتی براى برقرارى نظم و اجتماع امّت است و در آنها عنوان تشريع حكم نيست . امور از قبیل  جهاد و نصب قضاة و ائمّه جماعت براى رسيدگى به امور اجتماعى و رفع مرافعات و امور دینی مومنین.
ما قرآن را بر تو فرستاديم براى آنكه در بين مردم به آنچه خدا به تو نشان داده حكم دهى.(نساء_۱٠۵)

4⃣ تبعیت
تفاوت اطاعت و تبعیت در این است که تبعیت میوه ی محبت و اطاعت میوه ی عقل و تعقل است به عبارتی دیگر اطاعت  ظاهری است ولی تبعیت درونی و قلبی است،  و این تبعیت را خداوند از محبین خواسته و فرموده:
«بگو (ای پیغمبر): اگر خدا را دوست می‌دارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست دارد و گناه شما را ببخشد، و خدا آمرزنده و مهربان است»(آل عمران، 31)

5⃣ پیروی از سنت پیامبر
پس از قرآن، معتبرترین منبع برای استنباط حکم شرعی، نزد همه فقهای مسلمان، سنت است.
پیامبر (ص) آینه اخلاق خداوندی و مظهر اتم و اکمل آن است،  لذا خداوند در آیاتی از قرآن،ما را به آموختن سبک زندگی پیامبر توصیه نموده است:
هر آینه برای شما در رسول‌الله سرمشق نیک برای کسانی است که امید به خداوند و روز آخرت دارند و خداوند را بسیار یاد می‌کنند.
(احزاب، آیه 6)


نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر