c_300_250_16777215_10_images_23046.jpg


  ترکمن سسی – علی شاهینی، پژوهشگر و عضو بنیاد ملی نخبگان ایران در یادداشتی نوشت: اقتصاد ایران در سالهای اخیر با چالشها و فشارهای مختلفی از جمله تحریمها، تورم، بیکاری، فقر و نابرابری روبه رو بوده است. برای برون رفت از این مشکلات، میتوان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد.


راهکارهای برون رفت از چالش های اقتصادی
1.    توسعه بازارهای داخلی و ایجاد تقاضا برای کالاها و خدمات تولیدی و صادرات: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری،یکی از راههای مهم برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، تولید فناورانه و صادرات محور است. با توسعه بازارهای داخلی و افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات تولیدی، میتوان رونق تولید و اشتغال را افزایش داد.  برای این منظور، باید از سیاستهای تشویقی و تسهیلاتی برای خرید کالاهای داخلی، افزایش قدرت خرید مردم، ایجاد شبکههای توزیع و بازاریابی موثر و ارتقاء کیفیت و استاندارد کالاها و خدمات استفاده کرد.


2.    اصلاح ساختارهای اقتصادی و اجرای سیاستهای اقناعی: برای رفع نابسامانیهای اقتصادی و کاهش هزینه های تولید و مصرف، باید از سیاستهای شوکدرمانی و خلق الساعه پرهیز کرد و به جای آن از سیاستهای اقناعی و مشارکت جویانه استفاده کرد. برای این منظور، باید با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان اقتصادی، سیاستهایی را طراحی و اجرا کرد که منجر به ثبات بخشی به بازار ارز، کنترل تورم، احترام به حقوق مالکیت بخش خصوصی، تسهیل و ساده سازی قوانین و مقررات و ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی شود.


3.    گسترش روابط دیپلماتیک و همکاریهای بین المللی: برای خارج شدن از تنگناهای بین المللی و فشارهای متنوعی که از جانب کشورهای مختلف وارد شده، باید روابط دیپلماتیک در تمام زمینهها را گسترش داد. با توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه ای، میتوان بازارهای جدیدی را برای صادرات و واردات کالاها و خدمات ایجاد کرد و از فرصتهای همکاریهای مشترک برای توسعه زیرساختها و پروژه های مشترک بهره برد. برای این منظور، باید از توافقات تجاری و اقتصادی، حذف موانع گمرکی و تجاری، ایجاد اتحادیه ها و انجمن های اقتصادی و تسهیل حرکت افراد و کالاها استفاده کرد.


4.    توسعه فناوریهای نوین و اقتصاد دانش بنیان: با توسعه فناوریهای نوین و اقتصاد دانش بنیان، میتوان از توانایی نخبگان و جوانان استفاده کرد و کالاها و خدماتی را ایجاد کرد که ارزش افزوده بالا و رقابت پذیری بالایی داشته باشند. برای این منظور، باید از سیاستهای حمایتی و تشویقی برای توسعه پژوهش و نوآوری، ایجاد شتاب دهنده ها و پارکهای علمی و فناوری، ارتباط بین دانشگاه و صنعت و انتقال دانش و فناوری استفاده کرد.


5.    جلوگیری از خام فروشی و توسعه صنایع تبدیلی: با سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش توسعه صنایع تبدیلی می توان از خام فروشی جلوگیری کرده و علاوه بر بالا بردن ارزش افزوده محصولات نسبت به عدم وابستگی به واردات و توسعه صادرات اقدام کرد و همچنین سبب کاهش ضایعات خصوصاً در بخش کشاورزی و نهایتاً افزایش تولید ناخالص ملی شد.

این موارد برخی از راهکارهای بهبود اقتصاد کشور هستند که البته نیاز به هماهنگی و همکاری بین دستگاههای مختلف در کشور را دارند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر