c_300_250_16777215_10_images_23111.jpg

 

ترکمن سسی - عبدالرسول جوادی بالاجاده - مرسوم است که در آستانه انتخابات احزاب و جریان‌های سیاسی با فعالیت‌ها و یارگیریهای سیاسی در صدد ظهور و بروز و تبلیغ جریان خود هستند و عملا با تعیین و اعلام لیست‌هایی از نامزدهای انتخاباتی در جهت ورود جریانی و حزبی در انتخابات نقش آفرینی می‌کنند.


اگر چه مهمترین انتقاد از جریان‌ها و احزاب این هست که فعالیت‌ها محدود در ایام انتخابات و از مسئولیت اصلی حزبی خود نظارت بر عملکرد و ایفای نقش حزبی غافل می باشند.
اگر چه مهمترین نقش احزاب و جریانها زمینه سازی برای حضور و مشارکت حداکثری مردم می باشد، لیکن در جریان تبلیغات انتخاباتی یک‌سویه عمل می‌شود و بجای ایفای رسالت حزبی (پرورش نیروها، نظارت بر عملکرد مدیران و مسئولان) دنبال یارگیری های سیاسی و معرفی نیروهای وابسته در بدنه حاکمیتی است.
این فرایند از اوایل انقلاب اسلامی تا کنون ادامه و عملا در انتخابات‌ها جریان‌های سیاسی با عنوانی از چپ و راست ، اصولگرا و اصلاح طلب، روحانیت و روحانیون و... در دوره های مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری ، خبرگان رهبری و شوراهای شهر و روستا حرکت داشته و دارند.
لیکن عملکرد جریانی احزاب و گروه‌های سیاسی در طول این سال‌ها و نگاه صرف سیاسی دنبال بهره گیری از جامعه به نفع جریان وابسته بخود بوده و هستند و در مقابل عملکرد آنان برای بهبود وضعیت مدیریت کشور و نظام اداری موثر نبوده است و هر جریانی با حذف جریان‌های دیگر در صدد بقای جریانی خود بوده است و وابستگان را در حلقه های مدیریتی گنجانده و سایر ظرفیت‌های موجود کشور به لحاظ جریان‌های مقابل استفاده نموده است، مردم را به عملکرد جریانی بدبین و به نفع مردم کشور ندانستند .
همین تغییر رویه های سیاسی جریان‌های سیاسی و تقابل ها و تخریب عملکرد دولت‌ها و مجلس های غیر همسو، موجب شد تا مردم گرایش به احزاب را کم رنگتر از گذشته بدانند.
از همین سو دیگر اعتماد و مقبولیت جریانی و حزبی در انتخابات برای مردم رنگ باخته است و مردم عملکرد،مطالبه گری ها و همراهی های با اقشار جامعه بالاخص توجه به اقشار آسیب پذیر و مسائل اقتصادی و معیشتی جامعه افراد را ملاک انتخاب و گزینش خود قرار می دهند.
این جریان‌ها در سالهای اخیر بیشتر رخ نمایان کرد و حتی بسیاری از فعالان جریان‌ها و احزاب از قرار گرفتن در فهرست شوراهای ائتلافی و جریانی فاصله و ورود مستقل را به نفع می‌دانند و مردم را با نشان عملکرد و برنامه ها به مقبولیت می کشانند.
عملکرد جریان‌ها و گروه‌ها در طول سال‌ها و بکار گیری افراد غیر متخصص و ناکارآمد و ضعیف در مدیریت و انتخاب صرف جریانی و حزبی، جامعه را به انتخاب غیر لیستی و با رویکرد عملکردی و برنامه های انتخاباتی سوق داده است .
این فرایند انتخاباتی در دوره های اخیر مجلس شورای اسلامی و دولت ها که عملا به دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب شهرت دارد نماد بیشتری از نگاه صرف سیاسی و حزبی بدور از مطالبات جامعه به خود دارد و به ازای همین نگاه های صرف حزبی مردم به افراد با برنامه، عملکردگرا و تجربه موفق دار روی آوردند و در گزینش خود ملاک قرار می‌دهند.
متاسفانه احزاب در ایران نتوانستند موفقیت‌های در همراهی با مردم بدست آورند و روز به روز بر بی اعتمادی مردم افزوده اند.
تحلیلی به قلم عبدالرسول جوادی بالاجاده

نکته: انتشار یادداشت و نظرات در راستای گسترش اطلاع رسانی است و به معنای بیان دیدگاه این رسانه نمی باشد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر