c_300_250_16777215_10_images_photo_2024-02-23_08-47-40.jpg


ترکمن سسی - فرحان اسماعیلی : کارشناس ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل - حق تعیین سرنوشت (Right to Self-Determination) به معنای داشتن یک صدا و انتخاب است. از گذشته تا کنون تقلا و کشمکش برای برخورداری از این حق اولیه انسانی دغدغه اصلی مردم در جای جای کره خاکی بوده است.

 

در دامنه‌ای گسترده، تعیین سرنوشت به این معناست که همه مردم حق دارند آینده خود را هدایت کنند، نحوه زندگی خود را کنترل کنند و حق اعمال قدرت بر منابعی که از آن‌ها حمایت می‌کنند را داشته باشند.
رای دادن نمود بارز حق تعیین سرنوشت است. رای دادن راهی است که شما می‌توانید نه تنها آینده خود، بلکه آینده بسیاری از افراد دیگر را نیز هدایت کنید. رای دادن همچنین راهی برای کنترل نحوه تصمیم‌گیری است که بر کم‌و‌کیف زندگی شما تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، رای دادن راهی است برای اینکه صدای خود را در مورد نحوه مصرف منابع و ظرفیت‌های کشور به گوش حاکمیت سیاسی برسانید تا بتوانید حمایتی را که می‌خواهید دریافت کنید.
به همین دلیل یکی از مهم‌ترین راه‌های تمرین خودمختاری، رای دادن است. هر فردیک رای دارد و هر رایی کسان است. رای برابری است، ما را با بقیه برابر می‌کند و رای دادن باعث می‌شود اثر بیشتری بر سرنوشت خود داشته باشیم.
پنج اصل برای داشتن یک زندگی واقعی وجود دارد:
1- آزادی: آزادی به این معناست که شما آزاد هستید که برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنید و تصمیمات خود را بگیرید. هنگام رای دادن، شما می‌توانید به فردی رای دهید که به آنچه شما اعتقاد دارید، باور دارد؛
2- اقتدار: اقتدار به این معنی است که شما تصمیم می‌گیرید که چگونه بودجه کشور برای خدمات و حمایت‌های موردنظرتان هزینه شود. هنگام رای دادن، شما انتخاب می‌کنید که آیا فردی که برای انتخابات شرکت می‌کند تصمیمات خوبی در مورد نحوه خرج کردن منابع کشور می‌گیردیا خیر؛
3- حمایت: به معنای حمایت و پشتیبانی از افرادی است که به شما کمک می‌کنند در جامعه به نحو احسن، زندگی، کار و تفریح کنید. هنگام رای دادن، افرادی را انتخاب می‌کنید که تصمیمات آن‌ها دسترسی به پشتیبانی‌های مورد‌نظر را برای شما آسان‌تر می‌کند چرا که این افراد در مورد توزیع منابع کشور تصمیم می‌گیرند؛
4- مسئولیت: وظیفه شما این است که از تأثیر تصمیمات خود بر دیگران آگاه باشید و نقش خود را به عنوان عضوی ارزشمند در جامعه بپذیرید. در کنار حقوق، مسئولیت‌ها نیز به وجود می‌آیند،بدین معنا که اگرچه رای دادن یک حق است، اما وظیفه افراد است که از این حق به خوبی استفاده کنند و بهترین تصمیم را بگیرند؛
5- تایید: تایید بدین معناست که شما مهم‌ترین فرد در هنگام برنامه‌ریزی برای زندگی خود هستید. حق تعیین سرنوشت در یک جمله به معنای "هیچ چیز در مورد تو، بدون تو نیست" می‌باشد. همین امر در مورد رای دادن نیز صادق است، فقط شما می‌توانید تصمیم بگیرید که به چه کسی رای دهید و اگر رای ندهید صدا و انتخاب شما شنیده نمی‌شود. رای می‌دهیم چراکه نمی‌خواهیم صدایمان خاموش شود.
پس رای بدهید!! بیرون بروید، صدا و انتخاب‌ خود را به گوش دیگران برسانید. مهم است! شما مهم هستید و صدا و انتخاب شما مهم است. رای دادن همه چیز در مورد پذیرش حق تعیین سرنوشت شماست. همچنین اولین قدم به سوی ایجاد زندگی بهتر برای خود و ایجاد ایرانی بهتر برای همه افراد جامعه است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر