c_300_250_16777215_10_images_photo_2024-08-24_18-16-20.jpg

 

ترکمن سسی - ناصر اونق غراوی - یکی از ماه‌های به یاد ماندنی و دارای فضیلت هرسال، ماه محرم است. ترکمن ها به سبب قرار داشتن روز عاشورا در این ماه آن را (عاشر آی) می‌نامند.


ترکمن ها معمولا روز عاشورا را روزه می گیرند زیرا معتقدند روزه گرفتن در این روز گناهان یک سال گذشته آنها را پاک می کند. در روز عاشورا یاد کردن و نثار فاتحه به روح تازه گذشتگان با تجمع در منزل بازماندگان متوفی از جمله رسومی است که با خواندن آیاتی از قرآن کریم به جا آورده می شود.
در این روز که به آن (آغیر گونی) یا اصطلاحا روز سنگین می گویند فعالیت‌های روزمره و کسب و کار روزمره تعطیل می شود زیرا براین باورند که روز خوش یمنی نیست. در این روز خواندن نماز نافله و نثار آن به روح شهدای کربلا سفارش می‌شود.
ترکمن ها به احترام این روز متولدین در این روز را مرتبط با نام عاشورا نام گذاری می‌نمایند.
پسرانی که در این روز به دنیا می آیند را عاشور گلدی، عاشور مراد، عاشور محمد و دختران خود را به نام های عاشور بیکه، عاشور گل، عاشور بی بی و امثالهم نام می نهند.
همچنین پسران دوقلوی متولد شده در این ایام را حسن و حسین نام گذاری می‌نمایند.
ترکمنها به اهل بیت و ائمه اطهار ارادت خاصی دارند. به زیارت قبور امامان و اولیا و پیشوایان دینی می‌روند و به آنها توسل می‌جویند.

در مراکز ترکمن نشین زنان خانواده با پختن نان و خوراکی های روغنی مانند قاتلمه، چاپاتی، چلپک و پشمه به انتظار حضور علما و اهالی مسجد می نشینند تا با نثار فاتحه و قرائت قرآن از برکات آن روز بهره مند شوند.
در این روز صدقه دادن به فقرا و مستمندان و دستگیری یتیمان و بینوایان تاکید می شود.
ترکمنها به حضرت علی (ع) و خاندانش پاکش احترام زیادی قائلند، از شهادت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا متاثر و متاسف می شوند و هرگز در این روز به شادی نمی پردازند .
واقعه کربلا در روز عاشورا و شهادت سرور جوانان بهشت امام حسین علیه السلام نقطه عطفی در تاریخ اسلام و بشریت است. احادیثی که اهل بیت رسول الله و(ص) و صحابه بزرگوار در این خصوص نقل کرده اند سند محکمی در اثبات و اهمیت این واقعه است.

مختومقلی فراغی شاعر نامدار ترکمن نیز مانند ستاره ای درخشان در آسمان شعر و ادب، نسبت به اهمیت عاشورا و جفایی که بر امام حسین و خاندانش رفت بی تفاوت نبوده و با سرودن اشعاری در وصف امام حسین و بیان واقعه کربلا، این درخت تنومند را آبیاری نموده است که ریشه های آن در جان امت اسلامی ریشه دوانده است.

همه ساله در این ماه با عظمت قلبهای ترکمن ها نیز مانند سایر عاشقان امام حسین (ع) سرشار از مضامین زلال انسانی شده و جانهای تشنه و سرگشته آنها را آراش می بخشد.

 

با گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان و آرزوی طول عمر و سلامتی برای مقام معظم رهبری
ناصر اونق غراوی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر