c_300_250_16777215_10_images_24820.jpg

 

ترکمن سسی - مجتبی لشکربلوکی مدرس دانشگاه در یادداشتی نوشت: تجربه ۱۳ دولت در حدود ۴۶ سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی می تواند راهگشا و تابلوی رهنمایی برای مدیران ارشد، میانی و پایه در دولت چهاردهم؛ برنامه ریزی ها و اجرای آنان باشد.


خداوندی که خالق یکتاست، هر دو جهان و هر چه در آن است را خلق کرده و در نظر دارد بهشت برین نصیب اشرف مخلوقاتش گردد لذا برنامه عملی برای رسیدن به آن ترتیب داده که نام آن را دین گذاشت، سپس برای هدایت ابناء بشر مربیانی در قالب رسولان فرستاد و آنان شروع به هدایت امت و آموزش دین نمودند تا در نهایت با ایجاد حکومت دینی، احکام الهی را ساری و جاری نمایند.

قرآن در سوره بقره آیه۲۱۳؛ انبیاء(ع) را دارای حق حکومت و داوری بین مردم از جانب خداوند متعال می داند و در همین راستا حکومت انبیاء الهی همچون داود(ع)،سلیمان(ع)، یوسف و محمد(ص) را نام می برد.

پیامبر ما هنگامی که به پیامبری مبعوث گردید در مکه زندگی می کرد، سه سال مخفیانه دعوت به توحید کرد و ده سال آشکارا، تا به دعوت مردم شهر یثرب، به آنجا مهاجرت نمود.

مشروعیت حکومت را از خدا و مقبولیت را از سوی مردم یثرب دریافت نمود،لذا تشکیل حکومت اسلامی را دادند.

🔶 مقام معظم رهبری در کتاب "انسان ۲۵۰ ساله " ۷ شاخص را برای نظام اسلامی رسول الله(ص) بر می شمارد :

1⃣ ایمان و معنویت
ایجاد و تقویت روح ایمان و معنویت، قرب الی الله و هدایت اندیشه های به راه صحیح.

2⃣ قسط و عدل
اساس کار حکومت اسلامی بر عدالت و قسط و رساندن هر حقی به حق دار، بدون هیچ ملاحظه ای می باشد.

3⃣ علم و معرفت
در نظام نبوی ؛پایه همه چیز دانستن و شناختن و آگاهی و بیداری است.

4⃣ صفا و اخوت
نفی هر گونه درگیری های با انگیزه های خرافی ،شخصی،سودطلبی ومنفعت طلبی و ایجاد فضای صمیمیت و اخوت وبرادری و همدلی.

5⃣ صلاح اخلاقی و رفتاری
پیغمبر روی یکایک افراد کار تربیتی و انسان سازی می کرد.

6⃣ اقتدار و عزت
جامعه و نظام نبوی عزیز و مقتدر و تصمیم گیر است؛صلاح خود را که شناخت ،برای تامین آن تلاش می کند و کار خود را پیش می برد.

7⃣ کار و حرکت و پیشرفت دائمی
توقف در نظام نبوی وجود ندارد؛به طور مرتب حرکت ،کار و پیشرفت است .

لذا رسول الله با کمک این شاخص ها توانست از عرب جاهلیت، امت اسلامی تشکیل دهد که پس از گذشت ۱۴۰۰ سال میلیاردها نفر پیرو و مسلمان داشته باشد.

حال با گذشت زمان و پیشرفت جوامع و افزایش سیستم های حکمرانی، تفکیک قوا، نهاد های حکومتی، قوه مجریه بیشترین اختیارات، ابنیه، پرسنل و بودجه را دارد و می تواند سهم سترگی در پیشرفت یا عدم پیشرفت کشور داشته باشد.

اکنون می توان با نگاهی به دول گذاشته ایران اسلامی، درصد تقریبی از صعود شاخص های حوزه های مختلف آنان را مشاهده و بررسی کرد؛ علل ناکامی در بخش هایی؛ و دلایل توفیق در مواردی را مشاهده کرد؛ از تأثیر برنامه های بلند و میان و کوتاه مدت دولت، ذیل برنامه های بالادستی تا امر انتصابات و تأثیر مدیران شایسته و کارآمد یا پفکی و خسته و همچنین بررسی رضایت مردم از دولت مرکزی، استانی و شهرستانی ادوار گذشته را پیش رو داشت.

و این تجربه ۱۳ دولت در حدود ۴۶ سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی می تواند راهگشا و تابلوی رهنمایی برای مدیران ارشد، میانی و پایه در دولت چهاردهم؛ برنامه ریزی ها و اجرای آنان باشد، انشاالله.

ومن الله التوفیق
✍️ مجتبی لشکربلوکی
مدرس دانشگاه

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر