تركمن سسي-اوكتاي قليچ تقاني: امسال نيز به مانند سالهاي گذشته براي بسياري از مردم تركمن صحرا روز اول ماه رمضان معلوم و مشخص نبود و تركمنها با دلي مشوش روزه و افطار خود را شروع كردند.
اين بدانجهت بود كه حوزه علميه قره بولاغ بر خلاف علماي اهل سنت استان و بخصوص شاگردان بزرگ مرحوم يارجان آخوند نظري شروع ماه مبارك رمضان را روز دوشنبه اعلام نمودند دوشنبه شب و شب سه شنبه به دنبال صحت و سقم اين مسئله در سايتها و لابلاي اخبار نوشته شده در اينترنت جستجو ميكردم كه چشمم به سايت سني ديلي خورد در اين سايت متعلق به اهل سنت ايران اوقات شرعي ماه رمضان در تمامي شهرهاي سني نشين ايران ديده مي شود وقتي كه تك تك اين اوقات شرعي كه متعلق به مذاهب اربعه اهل سنت و محل جغرافيايي كه در آن سكني گزيده اند مي باشد را در اين سايت ميبيني متوجه خواهي شد كه در چهارگوشه ايران اسلامي و در بين تمامي مذاهب اربعه اهل سنت ايران به جز قره بولاغ و چندتا نقطه ديگر در هرمزگان بقيه جاها روز سه شنبه را روز اول ماه مبارك رمضان اعلام نموده اند.
آنطوركه ما متوجه شديم و به ما اعلام نمودند روايتي از امام ابوحنيفه(رحمه ا..) كه سرزمينهاي اسلامي همگي يك سرزمين واحده هستند و مردمان آن امت واحده هستند مي توانست ملاك اين تصميم و اعلام نظر باشد.
طبق نظر بزرگان اهل سنت در ابتداي اسلام سرزمينهايي را كه دولت اسلامي به تصرف خود در مياورد براي تمامي آن سرزمينها فرمانداران و فرمانرواياني را منصوب مي نمود و اين در حالي بود كه دولت مركزي و بزرگان و رهبران دولت مركزي همگي در عربستان سكني گزيده بودند از اين جهت تمامي سرزمينهاي اسلامي را سرزمين واحده و امت واحده مي خواندند اما امروز و با شرايط جديد دنياي اسلام و سرزمينهاي اسلامي اين قضيه نياز به اجتهاد و بررسي بزرگان مذهب را دارد.
حال ملاك اعلام نظر حوزه علميه قره بولاغ را همين روايت هم بخواهيم در نظر بگيريم آيا عربستان مي تواند در شرايط امروزي دنياي اسلام و با تمامي برادر كشي و مسلمان كشيهايي كه در جاي جاي دنياي اسلام جريان دارد كه متأسفانه يك سر اين مسلمان كشيها و برادر كشيها نيز سردمداران همين حكومت عربستان سعودي مي باشد بتواند ملاك طلبه هايي كه در قره بولاغ نشسته اند قرار بگيرد.
ما چقدر زود فراموش مي كنيم تازه يكسال از وفات شهادت گونه زائرين تركمن به خاطر بي لياقتي سردمداران حكومت عربستان سعودي در برگزاري مناسك حج گذشته و باز چه زود فراموش مي كنيم كه هنوز پيكر چندين تن از عزيزانمان به وطن بازنگشته و مفقودالأثر هستند كه حتي قبر اين عزيزان نيز معلوم و مشخص نيست و در جديدترين اقدام نيز دولت عربستان سعودي امسال مانع از انجام مناسك حج براي زائرين ايراني شدند.
اعلام نظر و تفاوت سليقه در مسائل سياسي و اجتماعي را مي شود قبول نمود و چيزيست بديهي اما آيا اعلام نظر و تفاوت سليقه در مذهب با توجه به اينكه اكثر تركمنها نيز داراي مذهب حنفي هستند را نيز مي شود قبول كرد با اين حال چرا در كل مناطق اهل سنت نشين كشور و استان و به تبعيت از عربستان سعودي قره بولاغ و چندتا نقطه در هرمزگان تنها جايي بودند كه دوشنبه را روز اول ماه مبارك رمضان اعلام نمودند.
متأسفانه چند ساليست كه در شروع و پايان ماه مبارك جرياني به راه افتاده و مردم مؤمن وخداجوي تركمن را غرق در سردرگمي نموده است.
در پايان از بزرگان و علماي دين در منطقه تركمن صحرا از شرق تا غرب و شمال تا جنوب تقاضا مي شود به وظيفه ديني خود در قبال مردم عمل نمايند و به اين مسئله و مسائل مشابه پايان دهند و از اظهار نظر طلبه هايي كه آگاهي چنداني به امور و مسائل حساس ديني ندارند جلوگيري نموده و مردم را به مسائل ديني آگاه نمايند.
و من ا.. التوفيق
دیدگاهها
درد این دل تورکمن ها رو چقدر خوب بیان کردید ،ممنونم ، باشد که جوابی قانع کننده داده شود و این اختلافات واحی از بین برود .
چه قدر جمله خنده داری علمی صحبت مسلمون
ایام به کام
به نظر من مقاله ای بسیار بسیار خام و پر از غرض ورزی بود.
نویسنده فقط فرافکنی کرده است و صرفا عقده گشایی بوده و بس
رکورداران رویت هلال در دنیا به شهادت نشریه sky&telescop پنج نفر هستند که سه نفر آنها ایرانی بوده و عبارنتد از آقایان محسن شریفی ساکن شیراز و آقیان علیرضا موحدنژاد و سیدمحسن قاضی میرسعید. براساس نظر این افراد و تمام مراکز نجومی دنیا غروب یکشنبه در شبه جزیره حجاز هلال قابل رویت نبوده است.
در مورد ماه دو روایت از بزرگان وجود دارد
1.معیار مشاهده ماه در منطقه جغرافیایی خود
2. معیار مشاهده ماه در سرزمین وحی
که در میان عمده مسلمانان روایت اول که افضلتر است
اعتبار می شود دلیل نیز هرکس نماز پنجگانه خود رو به وقت
منطقه ای خود اقامه می کند نه به وقت عربستان
ثانیا قدرت نجومی کشور عزیزمان در چند سال اخیر ثابت کرده در
رویت هلال ماه اشتباه نداشته برعکس عربستان که دو سال پس دیگر وجود اشتباه می شود
اوقات نمازهای یومیه به نسبت یکروزکامل خیلی کم میباشد و قیاس آنها به نظراین حقیر صحیح نبوده ودلیل محکم وقانع کننده ای نمیباشد
كجا سكوت كرده اند. آنها هرسال نمازعيد را به موقع خوانده اندبرو خوب تحقيق كن .چون اسمتومنصف گذاشتي فكرميكني منصفي وبقيه بي انصاف. شما قايل به كارشناس ديني نبودن نويسنده وخودت وما هستي چرا قايل به معترضين به نويسنده (كه مي گويند تحقيق كردي وادله ي آنها را ازخودشان پرسيدي ) نمي باشي .وقتي حكمي دوگزينه ايست هركس هرگزينه اي كه بافكرسليمش همخواني داردانتخاب ميكند وبه آن عمل ميكند ورضاي خدارادرعملش ميجويد . ماهم يكپارچگي رادوست داريم نوشتن ساده ترين راه حل مشكل است كه نويسنده انتخاب كرده است.اگرميخواهيد روحانيت راجمع كنيد وبه يك حكم برسيد بسم الله راه باز است .
بزرگ بودن هلال دلیل بر قابل رویت بودن هلال در شب قبل نیست. اندازه و ارتفاع هلال در شب رویت، بستگی به سن هلال دارد. لطفا به این متن توجه فرمایید.... http://www.haftaseman.ir/webdb/article.asp?id=1315 هلال قطعا غروب یکشنبه در تمام آسیا(از جمله حجاز) اروپا استرالیا شمال آفیقا و کانادا حتی با تلسکوپ هم قابل رویت نبوده است!
بسیار عالی فرموده اید...
خیلی راست گفتی دوست عزیز
جبار جان الان که شما دیگران را به کفر متهم میکنی
ممکن است دوستان به نوشته های همدیگر انتقاد داشته باشند ولی این انتقادات نباید همراه با توهین و افترا باشد . بنده دوستانی دارم که در حوزة قره بلاغ هم در زمان مرحوم یارجان آخوند و در نزد علمایی مانند آخوند صابری ، آخوند آرخی و ... تحصیل نموده اند و بعد از رحلت یارجان آخوند نیز در حال تحصیل می باشند . تمامی آنها متفق القول می باشند که بعضی از فرزندان و مرتبطین مرحوم یارجان آخوند بعد از ایشان مسیر حوزه را از مسائل حوزوی و تحصیل و خط اسلام و رسالت مرحوم یارجان آخوند در مقابله با گروه های وهابی منحرف نموده و حوزه در مسیر سیاسی افتاده است و حق و حقیقت فدای زیاده خواهی بعضی ها شده است. به همین دلیل بسیاری از علمای قدیمی حوزه و حوزه های دیگر از اقدامات انها بسیار ناراحت می باشند. دوستان عزیز همان صورت که با نظرات خود را در مورد مسائل بیان می کنیم اگر انتقادی هست اسامی خود را درج کنند تا بتوان بهتر با هم گفتگو و مکالمه نمود.
شما وامثال شما متاسفانه دارید موضوع را عوض میکنید وبه نظر میرسد هدفتان تخریب جایگاه وپایگاه مردمی قره بولاغ میباشد، وقتی آنها فارغ ازسیاست اعلام روزه یا عید میکنند ایراد میگیرید وازطرفی هم آنها را به سیاسی گری متهم میکنید، شاید اطرافیانی که گله میکنند خودشان زاویه پیدا کرده باشند، درنقد کردن ونظر دادن مهم هویت واقعی نیست بلکه منطق حاکم برنقدمهم میباشد. قبلا هم دریکی از کامنتهایم گفتم وبازمیگویم احترام به عمل ونظر هم وحدت واقعیست نه عین هم فکرکردن وعمل نمودن.