c_300_250_16777215_10_images_10272.jpg

 

ترکمن سسی - مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گلستان با بیان اینکه پسروی یا پیشروی آب بزرگترین دریاچه جهان (خزر) یک روند طبیعی است، افزود: لایروبی خلیج گرگان و کانال دسترسی این خلیج به دریای خزر از راهکارهایی است که فاصله استان گلستان با دریای خزر را حفظ می‌کند.


محمدتقی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بررسی‌های کارشناسان پدافند غیرعامل نشان می‌دهد که استان گلستان مراکز «حیاتی» پدافند غیرعامل ندارد، اظهار کرد: ۱۵۴ مرکز «مهم، حساس و قابل حفاظت» در استان شناسایی شده که ۶ مرکز «حساس»، ۴۳ مرکز «مهم» و ۱۰۵ مرکز «قابل حفاظت» است.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گلستان پسروی آب دریای خزر طی چند سال اخیر را از چالش‌های زیست‌محیطی استان گلستان عنوان کرد و ادامه داد: پسروی یا پیشروی آب بزرگترین دریاچه جهان (خزر) یک روند طبیعی است که به شکل دوره‌ای تکرار می‌شود.
وی با بیان اینکه آب حدود ۱۳۰ رودخانه به دریای‌خزر می‌ریزد که حدود ۵ درصد از منطقه شمال ایران و ۹۵ درصد از سایر کشورها، به خصوص رود «ولگا» در روسیه تأمین می‌شود، افزود: عملاً نمی‌توان برای پسروی آب دریای خزر کاری کرد چون عوامل متعددی طبیعی و غیرطبیعی در این پسروی‌ها و پیشروی‌ها دوره‌ای دخیل است.
محمدی با اشاره به اینکه کاهش بارندگی، تغییرات اقلیمی و تغییرات اعماق دریا چند نمونه از عواملی است که در این فرآیند طبیعی تأثیر مستقیم دارد، خاطرنشان کرد: تنها راهکار بشر، برنامه‌ریزی برای کنترل وضعیت موجود و ممانعت از ساخت‌وساز در مناطقی که ممکن است بر اثر پیشروی مجدد آب چالش‌های جدید ایجاد کند.
وی با بیان اینکه آغاز عملیات احیا و لایروبی در خلیج گرگان و کانال دسترسی این خلیج به دریای خزر از راهکارهایی است که سبب می‌شود فاصله استان گلستان با دریای خزر حفظ شود، گفت: مطالعات پدافند غیرعامل در خصوص دریای خزر، مطالعه‌ای کلان و کلی توسط کارشناسان و متخصصان است که بخشی توسط دانشگاه مازندران انجام می شود.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گلستان با تأکید بر اینکه ایجاد هرگونه زیرساخت و استقرار سازه در اراضی و مناطق خشکی که پس از پسروی آب دریای‌خزر ایجاد شده مستلزم مراجعه به طرح مطالعاتی کلان است، تصریح کرد: هیچ تضمینی در وقوع رویدادهای طبیعی وجود ندارد و به هیچ عنوان نمی‌توانیم بگوئیم از چه تاریخی شاهد پیشروی مجدد و یا پسروی بیشتر آب دریای‌خزر خواهیم بود.
وی با اشاره به بارندگی سال ۱۳۹۸ که بخشی از استان گلستان در مناطق آق‌قلا و گمیشان به زیر آب رفت، گفت: با هیچ علمی نمی‌شود پیش‌بینی کرد در اوج خشکسالی شاهد حجم بارندگی بسیار بالایی باشیم که استان ما را با چالش آبگرفتگی در وسعت بسیار زیاد مواجه کند.
این مقام مسئول لایروبی خلیج گرگان را راهکاری برای ایجاد گردش آب عنوان کرد و گفت: تلاش‌ها برای زنده نگه داشتن و حفظ خلیج است و عملیات لایروبی برای افزایش حجم آب انجام نمی‌شود چون تغییرات جغرافیایی و طبیعی در چنین وسعت راهکاری ندارد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر