c_300_250_16777215_10_images_10444.jpg

 

کومیش دپه – ترکمن سسی - فرماندار گمیشان گفت: ایجاد مرکز تکثیر میگو در گمیشان، ادامه لایروبی گرگانرود و تکمیل زیر ساخت های باقی مانده فاز یک مجتمع پرورش میگوی گمیشان از مطالبات مردم شهرستان است.


به گزارش ترکمن سسی، امید سقلی ظهر امروز پنج شنبه در جشن برداشت میگو در کومیش دپه اظهار کرد: امسال در شهرستان گمیشان به میزان دو برابر سال قبل میگو برداشت شد. سال قبل 1500 تن میگو برداشت شد اما در سال جاری با تلاش همه دست اندرکاران این عرصه 3000 تن میگو برداشت شد و 2400 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این عرصه اشتغالزایی شده است.
فرماندار گميشان افزود: افزايش توليد يعني اشتغال بيشتر در شهرستان كه با توجه به نرخ بيكاري بالا در شهرستان كمك شاياني به بهبود شرايط اجتماعي و افزايش درآمد سرانه در شهرستان خواهد نمود.
وی یادآور شد: امسال در ابتدای فصل برداشت میگو با چالشی مواجه شدیم که با دستور استاندار گلستان، ستاد بحران میگو تشکیل و با حضور میدانی شخص استاندار جلساتی تشکیل و این بحران مدیریت شد به طوری که اشتغال این بخش آسیب ندید و تولید ما دچار نقص نشد.
سقلی خاطر نشان کرد: علاوه بر 6 هزار هکتاری که دولت پیش بینی کرده ، افزایش وسعت سایت 4 هزار هکتاری پرورش میگو به 5 هزار هکتار، تقاضای مردم شهرستان از مسئولین در حوزه شیلات است. در ضلع شرقی سایت 4 هزار هکتاری ، هزار هکتار فضا وجود دارد که می تواند به این وسعت اضافه شود. این کار می توان تنها با حفر 500 متر کانال آب رسان انجام داد.انجام این مهم می تواند بیش از 600 نفر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اشتغال ایجاد نماید و موجب افزایش تولید نیز خواهد شد.
وی ادامه داد: مطالبه دوم مردم شهرستان ، ادامه لایروبی گرگانرود هست. پسروی دریا باعث ایجاد مشکل برای صیادان و فعالان این عرصه در تردد و دسترسی به دریا شده و آنها را با هزینه های اضافی مواجه کرده است. تقاضا این است که حدود 500 متر لایروبی در گرکانرود ادامه یابد تا انگیزه ای بشود برای سرمیه گذاران بخش خصوصی و فعالان این بخش و این موضوع نیاز شهرستان است تا مورد توجه مسئولین امر باشد.
سقلی گفت: تکمیل زیرساخت های باقی مانده فاز یک مجتمع پرورش میگوی شهرستان گمیشان تقاضای دیگر مردم شهرستان است. همانطور که می دانید این مجتمع در چهار لاین است که تاکنون فقط در لاین یک آن توسعه شبکه برق آن انجام شده و برق دار است. اگر ما لاین های دیگر را نیز توسعه برق بدهیم می تواند تولید ما را به 5 هزار تن برساند و می تواند صدها نفر دیگر ایجاد اشتغال بکند.
فرماندار گمیشان افزود: مطالبه دیگر مردم شهرستان ، ایجاد مرکز تکثیر میگو در شهرستان گمیشان است. برای این کار دامپزشکی محدوده ای به میزان دو هکتار در اراضی ملی درنظر دارد که انتظار داریم مساعدت ها انجام شود. انتقال میگو از جنوب خطر انتقال ویروس و بیماری میگو به مزارع میگوی شهرستان را دارد.

دیدگاه‌ها  

0 #1 آنه قره جه 1401-09-11 14:47
برای فعالیت در صنعت میگو نیاز به سرمایه مناسبی است و چون اکثر بومیان این شرایط را ندارتد به نظر می رسد راه اندازی شرکت های تعاونی بزرگ که سهامداران آن خود بومیان شهر و استان باشند و واگذاری مزارع پرورش میگو به آنها بتواند برای دستیابی به اولویت های واگذاری مناسب باشد.با این کار می توان سرمایه های خرد بومی را یک کاسه کرد و کارهای بزرگی انجام داد.
نقل قول کردن
0 #2 قدیمی 1401-09-13 19:13
راه اندازی مراکز تکثیر میگو ، نیازمند رشد دانش صنعت میگو در منطقه است. شرکت های دانش بنیان می توانند در این راه خیلی کمک کنند. از تجارب سرآمدان این صنعت نیز به خوبی استفاده شود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر