c_300_250_16777215_10_images_947_23153.jpeg

 

ترکمن سسی - بانوی 105 ساله گلیداغی از سمنو به عنوان آش نذری حضرت فاطمه زهرا (س) یاد کرد و گفت: پخت سمنو، نمادی از محبت، همدلی و همبستگی مردم می باشد.

 

به گزارش آرنا پرس، اراز گل گلیداغی، در گفتگو با خبرنگار ما از تجربیاتش در این زمینه گفت: پخت سمنو، رسم و آئین دیرینه مردم ایران و خصوصا مردم منطقه گلیداغ است.
وی با اشاره به اینکه، آیین تهیه و پخت سمنو در ایام پایانی سال و یا آغاز سال نو برپا می گردد، افزود: در این یاور قدیمی می بایست افراد شرکت کننده در پخت سمنو، قلب و دلی با اخلاص داشته باشند.
این بانوی 105 ساله گلیداغی افزود: از اولین مرحله و پاک کردن گندم ها تا مرحله آخر پخت سمنو افراد باید با وضو وارد شوند تا خیر و برکت این غذای شگفت انگیز و معنوی شامل حال افراد شود.
اراز گل گلیداغی گفت: سمنو یک غذای سنتی و خوش طعم می باشد که با استفاده از جوانه گندم و آرد درست می شود و برای تهیه آن وقت و حوصله زیادی لازم است.

سمیه فروز، بانوی هنرمند صنایع دستی گلیداغ و شهرستان مراوه تپه نیز در این خصوص گفت:
بانوان زحمتکش و اصیل گلیداغ از هنر دست و صنایع دستی گرفته تا تهیه و پخت غذاهای سنتی را هر سال برپا می کنند.
وی با اشاره به اینکه، آثار قدیمی نشان می دهد که خاستگاه این خوراکی به چندین هزار سال قبل برمی گردد و از آن به عنوان برکت زمین یاد شده است.

c_300_250_16777215_10_images_947_23151.jpeg

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر