c_300_250_16777215_10_images_24817.jpg

 

ترکمن سسی - یوسف قوجق، نویسنده و روزنامه نگار اهل گلستان نشان «درجه یک هنری» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.


در جلسه‌ شورای ارزیابی هنرمندان و نویسندگان و شاعران کشور و به استناد متمم آئین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی "یوسف قوجق" نویسنده و روزنامه نگار ترکمن گلستانی گواهینامه «درجه یک» در رشته داستان‌نویسی را دریافت کرد.
کسب این گواهینامه هنری که به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، نماینده وزیر و دبیر شورای عالی ارزشیابی هنرمندان و نویسندگان و شاعران کشور، نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور، نماینده وزارت علوم و تحقیقات و فن‌آوری و نماینده فرهنگستان هنر رسیده، افتخاری دیگر برای جامعه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران استان گلستان محسوب می شود.
بر اساس این گزارش؛ مطابق ضوابط و آیین‌نامه مصوب اجرایی تبصره ماده 66 قانون مدیریت خدمات کشوری، تعیین درجات هنری برای برخورداری از امتیازات مربوطه از سوی شورای ارزشیابی برای هنرمندان در پنج سطح صورت می‌گیرد و درجه یک هنری ـ که همطراز با مدرک تحصیلی دکترا است به افراد برجسته هنری- ادبی اعطا می‌شود که فعالیت‌های تاثیرگذار و جریان‌ساز انجام داده و آثاری شاخص در موضوع و رشته مربوطه، پدید آورده باشند.
یوسف قوجق در خرداد ۱۳۴۷ در روستايی به نام «اوخلي‌بالا» از توابع «رامیان» استان گلستان به دنیا آمد. تحصيلات ابتدايی را در زادگاهش و راهنمايی و متوسطه را در شهر گنبدکاووس سپری نمود. در سال ۱۳۶۵ در رشته‌ی زبان و ادبيات فارسی دانشگاه علامه طباطبايی (تهران) پذیرفته شد و در سال ۱۳۷۰ فارغ‌التحصيل شد و بعدها در رشته‌ی مردم‌شناسی (کارشناسی ارشد) تحصيلات تکميلی خود را ادامه داد.
قوجق نویسندگی را از دهه ی شصت به طور جدی آغاز کرده است و در نیمه همین دهه با انتشار داستانی در هفته نامه «کیهان بچه ها» به جرگه نویسندگان پیوسته است. انتشار نخستین مجموعه داستان او با عنوان «کجاوه» در آغاز دههٔ هفتاد، مقدمه‌ای بود برای نگارش و انتشار چندین مجموعه داستان و نیز آثار دیگری در زمینه ادبیات داستانی در حوزه کودک و نوجوان.
وی اصالتاً ترکمن است و به همین دلیل، در اکثر آثار این داستان‌نویس، تاریخ، فرهنگ و باورهای ترکمن حضوری پُررنگ دارند. درونمایه اغلب آثار داستانی وی ـ که غالباً فضایی بومی دارند ـ دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، موضوعات تاریخی، مشکلات نوجوانان و مسایل فرهنگی و اجتماعی جامعه است. آثاری که از وی به دیگر زبان ها ترجمه و در دیگر کشورها منتشر شده عبارتند از: نبرد در قلعه گوگ‌تپه (به زبان ترکمنی / ترکمنستانی)، لالو (به زبان انگلیسی)، نردبانی رو به آسمان (به زبان عربی).
از دیگر فرازهای زندگی این نویسنده ترکمن، عشق و علاقهٔ او به سرزمین ایران است که جلوه‌ای از این تعهد را می‌توان در رمان «نبرد در قلعه گوک تپه» به نظاره نشست. قوجق ستایشگر حماسه است و در مجموعه‌ داستان‌های «پرنده ها دوباره اوج می گیرند» و «هدیه‌ام آشیانه پرنده است» هشت سال دفاع مقدس را راوی بوده است. یکی دیگر از خدمات قوجق ، تلاش او در معرفی فرهنگ و ادبیات ترکمن است. نگارش چندین کتاب درباره آداب و رسوم، معرفی مشاهیر ادبیات ترکمن همانند «مختومقلی فراغی»، و همچنین دیگر ویژگی های فرهنگ ترکمن، در کنار فعالیت‌های اجرایی در ایران و ترکمنستان، موجب شده است تا در عرصهٔ «مردم شناسی» نیز نام این نویسنده در کنار چهره‌های ماندگار ثبت گردد.
یوسف قوجُق علاوه بر آن که نویسنده کودک و نوجوان است برای بزرگسالان نیز قلم زده، و در کنار نویسندگی از پژوهش نیز غفلت نورزیده، و در کنار تحصیل به امور اجرایی فرهنگی نیز پرداخته و سال ها نیز به عنوان روزنامه نگار در این عرصه خوش درخشیده و با دیگر رسانه ها نیز ارتباطی پویا داشته است.
عضویت انجمن قلم ايران، عضویت انجمن نويسندگان کودک و نوجوان ايران، کارشناس ادبی مديريت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دبيری سرويس داستان در نشريات نهال انقلاب، اميدآينده و آينده‌سازان، مدير اجرايی جشنواره انتخاب کتاب سال کانون و داور مقدماتی آن جشنواره، همکاری ادبی با راديو سراسری، داوری بخش داستان در برخی از جشنواره‌های ادبی استانی و سراسری، مترجم و مشاور فرهنگی سفير جمهوری اسلامی ايران در ترکمنستان از جمله فعاليت‌های وی در طول اين سالهاست.
وی، مسئولیت‌های زیادی همچون دبیری جایزه قلم زرین، داوری چند دوره جایزه جلال، کتاب سال جمهوری اسلامی، کتاب سال دفاع مقدس و داوری جشنواره‌های مختلف سراسری همچون جشنواره یوسف، شهید اندرزگو و.. را در کارنامه فعالیت‌های ادبی خود دارد.
یوسف قوجق، کارشناش ارزیاب برخی ناشران و مدرس ادبیات داستانی دوره‌های آموزشی «اقلیم قلم» (زیرنظر معاونت فرهنگی خانه کتاب و ادبیات ایران)، مولف بیش از 35 کتاب (مجموعه داستان، داستان بلند و رمان) است.
وی همچنين صاحب امتياز و مديرمسئول هفته‌نامه‌ی ياپراق» است که در استان گلستان (زادگاه وی) در حال انتشاراست. اين نشريه به عنوان قدیمی ترین و نخستین نشریه استان گلستان در سال ۱۳76 پروانه‌ٔ انتشار گرفت و تا سال ۱۳۸۸ به صورت فصلنامه چاپ و منتشر ‌شد، اما از سال ۱۳۸9 ترتيب انتشارش از فصلنامه به هفته‌نامه تغيير يافت و با همکاری رضا ولی پور به عنوان نماینده مدیرمسئول و گلناز شمشیری به عنوان سردبیر با ضریب انتشار بالای 80درصد همچنان پویا و در حال انتشار است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر